Taavi Heikkilän matkassa osuustoiminnan ytimeen

Taavi Heikkilän osuuskauppauran alkutahteja lyötiin 1980-luvulla huonossa kunnossa olevassa Artjärven sekatavarakaupassa. Saatuaan kaupan säälliseen kuntoon nuorimies oivalsi, ”ettei markkinatalouden lainalaisuuksia voi vain ohittaa, tulosta ja kannattavuutta on oltava, oli yritysmuoto sitten mikä tahansa”.
– Tuloksellisuudesta huolehtiminen on mielestäni parasta sisäänrakennettua vastuullisuutta myös asiakkaillemme, Taavi Heikkilä toteaa yhä.
Riittävän tuloksen voimin osuuskauppa voi tarjota asiakasomistajilleen laadukkaita palveluja ja palkitsevia etuja. Tämän opin siivittämänä S-ryhmä on kasvanut ja parantanut kustannustehokkuuttaan tehden vuonna 2019 historiansa parhaan tuloksen.
Halpuutuksesta vuosikymmenen operaatio
S-ryhmä on toteuttanut viime vuosina tehtäväänsä kohtuuhintaisten tuotteiden ja palvelujen tuottajana yhä määrätietoisemmin. Niinpä vuoden 2015 tammikuussa käynnistettiin hintojen alennuskierrokset, jotka nimettiin halpuutukseksi. Operaatio saavutti julkisuudessa ennennäkemättömät mittasuhteet vuosien ajaksi ja sai myös asiakkaat liikkeelle valtavalla vyöryllä.
Halpuutus herätti myös muunlaisia intohimoja. Koko termi ärsytti joitain, mutta erityisesti maataloustuottajien MTK kohdisti voimakasta kritiikkiä operaatioon.
– Tarkoitus ei ollut millään muotoa vähätellä suomalaisen maataloustuotannon vaikeuksia, vaan päinvastoin myydä yhä enemmän suomalaista ruokaa, kuten teimmekin. Kysynnän nousuhan auttaa myös suomalaista tuottajaa. Halpuutus oli kuluttajaosuuskunnan perustehtävän toteutusta, ja sen taustalla oli laajamittainen tehostamisohjelma, josta myös määrätietoisesti viestimme. Haluamme jatkossakin tarjota markkinoiden halvinta ruokakoria ja samalla olla valikoimissa laajin ja laadukkain, Heikkilä sanoo.
Kohti vuotta 2030
Taavi Heikkilän kirja on varsinainen kaupan alan pikkujättiläinen osuustoiminnasta, esimiestyöstä ja vastuullisuudesta. Samalla se on myös ajankohtaista pohdiskelua tämän hetken ja tulevaisuuden toimintaympäristöstä sekä Suomen ja S-ryhmän haasteista sekä mahdollisuuksista. Kirjan ydinajatus kiteytyy yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön sekä sitä kautta S-ryhmän missioon Teemme yhdessä paremman paikan elää.
– Meillä on isona toimijana mahdollisuudet vaikuttaa siihen, että viemme Suomea yhdessä eteenpäin. Yli 40 000 työntekijässä, 3,8 miljoonassa vihreän kortin omistajassa ja tuhansien yhteistyökumppaneiden verkostossa on voimaa tehdä tulevaisuudessa lähes mitä vaan yhteisen maamme ja asiakasomistajiemme eteen, Taavi Heikkilä summaa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, taavi.heikkila@sok.fi, p. 010 76 80200
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme