Taavi Heikkilän matkassa osuustoiminnan ytimeen

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän kirja Yhdessä kohti parempaa on pitkän linjan osuuskauppamiehen tarina siitä, kuinka hänen pääjohtajakaudellaan S-ryhmä on palannut osuustoiminnallisille juurilleen. Kirjan nimen mukaisesti yhdessä tekeminen on osuustoiminnallisen S-ryhmän johtoajatus.

Taavi Heikkilän osuuskauppauran alkutahteja lyötiin 1980-luvulla huonossa kunnossa olevassa Artjärven sekatavarakaupassa. Saatuaan kaupan säälliseen kuntoon nuorimies oivalsi, ”ettei markkinatalouden lainalaisuuksia voi vain ohittaa, tulosta ja kannattavuutta on oltava, oli yritysmuoto sitten mikä tahansa”.

– Tuloksellisuudesta huolehtiminen on mielestäni parasta sisäänrakennettua vastuullisuutta myös asiakkaillemme, Taavi Heikkilä toteaa yhä.

Riittävän tuloksen voimin osuuskauppa voi tarjota asiakasomistajilleen laadukkaita palveluja ja palkitsevia etuja. Tämän opin siivittämänä S-ryhmä on kasvanut ja parantanut kustannustehokkuuttaan tehden vuonna 2019 historiansa parhaan tuloksen.

Halpuutuksesta vuosikymmenen operaatio

S-ryhmä on toteuttanut viime vuosina tehtäväänsä kohtuuhintaisten tuotteiden ja palvelujen tuottajana yhä määrätietoisemmin. Niinpä vuoden 2015 tammikuussa käynnistettiin hintojen alennuskierrokset, jotka nimettiin halpuutukseksi. Operaatio saavutti julkisuudessa ennennäkemättömät mittasuhteet vuosien ajaksi ja sai myös asiakkaat liikkeelle valtavalla vyöryllä.

Halpuutus herätti myös muunlaisia intohimoja. Koko termi ärsytti joitain, mutta erityisesti maataloustuottajien MTK kohdisti voimakasta kritiikkiä operaatioon.

– Tarkoitus ei ollut millään muotoa vähätellä suomalaisen maataloustuotannon vaikeuksia, vaan päinvastoin myydä yhä enemmän suomalaista ruokaa, kuten teimmekin. Kysynnän nousuhan auttaa myös suomalaista tuottajaa. Halpuutus oli kuluttajaosuuskunnan perustehtävän toteutusta, ja sen taustalla oli laajamittainen tehostamisohjelma, josta myös määrätietoisesti viestimme. Haluamme jatkossakin tarjota markkinoiden halvinta ruokakoria ja samalla olla valikoimissa laajin ja laadukkain, Heikkilä sanoo.

Kohti vuotta 2030

Taavi Heikkilän kirja on varsinainen kaupan alan pikkujättiläinen osuustoiminnasta, esimiestyöstä ja vastuullisuudesta. Samalla se on myös ajankohtaista pohdiskelua tämän hetken ja tulevaisuuden toimintaympäristöstä sekä Suomen ja S-ryhmän haasteista sekä mahdollisuuksista. Kirjan ydinajatus kiteytyy yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön sekä sitä kautta S-ryhmän missioon Teemme yhdessä paremman paikan elää.

– Meillä on isona toimijana mahdollisuudet vaikuttaa siihen, että viemme Suomea yhdessä eteenpäin. Yli 40 000 työntekijässä, 3,8 miljoonassa vihreän kortin omistajassa ja tuhansien yhteistyökumppaneiden verkostossa on voimaa tehdä tulevaisuudessa lähes mitä vaan yhteisen maamme ja asiakasomistajiemme eteen, Taavi Heikkilä summaa.

Kirjan voit lukea kokonaisuudessaan S-ryhmä.fi:stä.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, taavi.heikkila@sok.fi, p. 010 76 80200

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.

Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.6.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.