Taavi Heikkilän matkassa osuustoiminnan ytimeen

Taavi Heikkilän osuuskauppauran alkutahteja lyötiin 1980-luvulla huonossa kunnossa olevassa Artjärven sekatavarakaupassa. Saatuaan kaupan säälliseen kuntoon nuorimies oivalsi, ”ettei markkinatalouden lainalaisuuksia voi vain ohittaa, tulosta ja kannattavuutta on oltava, oli yritysmuoto sitten mikä tahansa”.
– Tuloksellisuudesta huolehtiminen on mielestäni parasta sisäänrakennettua vastuullisuutta myös asiakkaillemme, Taavi Heikkilä toteaa yhä.
Riittävän tuloksen voimin osuuskauppa voi tarjota asiakasomistajilleen laadukkaita palveluja ja palkitsevia etuja. Tämän opin siivittämänä S-ryhmä on kasvanut ja parantanut kustannustehokkuuttaan tehden vuonna 2019 historiansa parhaan tuloksen.
Halpuutuksesta vuosikymmenen operaatio
S-ryhmä on toteuttanut viime vuosina tehtäväänsä kohtuuhintaisten tuotteiden ja palvelujen tuottajana yhä määrätietoisemmin. Niinpä vuoden 2015 tammikuussa käynnistettiin hintojen alennuskierrokset, jotka nimettiin halpuutukseksi. Operaatio saavutti julkisuudessa ennennäkemättömät mittasuhteet vuosien ajaksi ja sai myös asiakkaat liikkeelle valtavalla vyöryllä.
Halpuutus herätti myös muunlaisia intohimoja. Koko termi ärsytti joitain, mutta erityisesti maataloustuottajien MTK kohdisti voimakasta kritiikkiä operaatioon.
– Tarkoitus ei ollut millään muotoa vähätellä suomalaisen maataloustuotannon vaikeuksia, vaan päinvastoin myydä yhä enemmän suomalaista ruokaa, kuten teimmekin. Kysynnän nousuhan auttaa myös suomalaista tuottajaa. Halpuutus oli kuluttajaosuuskunnan perustehtävän toteutusta, ja sen taustalla oli laajamittainen tehostamisohjelma, josta myös määrätietoisesti viestimme. Haluamme jatkossakin tarjota markkinoiden halvinta ruokakoria ja samalla olla valikoimissa laajin ja laadukkain, Heikkilä sanoo.
Kohti vuotta 2030
Taavi Heikkilän kirja on varsinainen kaupan alan pikkujättiläinen osuustoiminnasta, esimiestyöstä ja vastuullisuudesta. Samalla se on myös ajankohtaista pohdiskelua tämän hetken ja tulevaisuuden toimintaympäristöstä sekä Suomen ja S-ryhmän haasteista sekä mahdollisuuksista. Kirjan ydinajatus kiteytyy yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön sekä sitä kautta S-ryhmän missioon Teemme yhdessä paremman paikan elää.
– Meillä on isona toimijana mahdollisuudet vaikuttaa siihen, että viemme Suomea yhdessä eteenpäin. Yli 40 000 työntekijässä, 3,8 miljoonassa vihreän kortin omistajassa ja tuhansien yhteistyökumppaneiden verkostossa on voimaa tehdä tulevaisuudessa lähes mitä vaan yhteisen maamme ja asiakasomistajiemme eteen, Taavi Heikkilä summaa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, taavi.heikkila@sok.fi, p. 010 76 80200
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

