Tack för din respons – vi fick hela 4 106 svar i fjol!
Av de responssvar som kom in via feedbacksystemet feedback.vaasa.fi år 2022 var 1 378 (34 %) åtgärdsförslag, 1 688 (41 %) kritik, 469 (11 %) frågor och resten kommentarer, beröm eller odefinierade. Responsens behandlingstid var i medeltal ungefär fyra dygn.
Den stående favoriten gator och trafik
- Antalet responssvar steg särskilt till följd av den feedback som stadsmiljön fick. Mängden feedback på stadsmiljön ökade med cirka 1 300 responssvar från år 2021, säger stadsmiljödirektör Markku Järvelä.
Största delen av den totala responsen till staden och stadsmiljön (60 %) gällde gator och trafik samt kollektivtrafik (28 %). Så var fallet även under de föregående åren. Feedback gavs särskilt på körbanorna och Lifti.
- En del av responsen på kollektivtrafik har vi inte kunnat svara på och det beklagar vi verkligen. Därför kommer vi i fortsättningen också att anvisa mer resurser för att besvara feedbacken och innehållet i den, konstaterar Järvelä.
Det kom också in beröm.
”Rutterna och tidtabellerna för Korsnäståget-centrum-Vasklot är verkligen smidiga numera, man kommer sig behändigare till arbetet i Vasklot och även till centrum för att uträtta ärenden.”
”Att utveckla promenadcentrumet är absolut en bra sak.Vasa är på toppen av utvecklingen då man skapar ett trivsamt promenadcentrum som är tryggt för fotgängarna.”
Inom bildningssektorn koncentrerades responsen till biblioteken och idrottsservicen.
Bildningssektorn fick i fjol 367 responssvar, av vilka största delen (133 st.) var åtgärdsförslag och frågor (107 st.). Mest feedback fick bibliotekstjänsterna (160 st.) och idrottsservicen (147 st.).
- Feedbacken på biblioteken gäller oftast lån av böcker samt önskemål om material. Inom idrotten poängteras särskilt underhållet av idrottsplatser och olika önskemål om skyltar och fler idrottsplatser, säger bildningsdirektör Christina Knookala.
Småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen, kulturen och instituten får mindre respons via feedbacksystemet, eftersom responsen på dem kommer direkt via Wilma, e-post, telefon eller webbsidor.
Beröm fick man bland annat för frilufts- och idrottsplatserna.
”Fina friluftsområden i Vasas omgivning.Bra sidor där man samlat information om vandringsleder, tjänster, kartor osv.Det här har jag väntat på.Nu är det bara att prova på …”
”Tack för min egen och många andras del för de nya trapporna vid vattenlöningsbanan!”
Koncernstyrningen får mest respons på webbsidorna
Den respons som koncernstyrningen fick via feedbacksystemet var mest koncentrerad till kommunikationen. Kommunikation och samhällsrelationer fick i fjol sammanlagt 65 responssvar, av vilka mer än hälften (69 %) gällde webbsidorna.
Förvaltning och ärendehantering fick 47 responssvar som handlade främst om samservicen och förvaltningen. Till välfärdsservicen kom det in 36 responssvar om utvecklandet av välfärden.
- Största delen av feedbacken både om webbsidorna, förvaltningen och välfärdsservicen gällde Österbottens välfärdsområde dit social- och hälsovårdstjänsterna överfördes i början av år 2022. Alla dessa responssvar har skickats till välfärdsområdet för att besvaras där eller så har kunden hänvisats direkt till välfärdsområdets sidor om tjänsterna, säger koncernförvaltningsdirektör Jari Karjalainen.
Man har också varit nöjd med webbsidorna.
”Verkligen tydliga och välfungerande webbsidor! Har inte provat med mobilen men på datorn fungerar de som en dröm. Tydlig struktur!”
Majoriteten av responsen kommer via någon annan kanal
Via feedbacksystemet får staden endast en liten del av responsen. Via sociala medier t.ex. fördes sammanlagt 11 800 diskussioner år 2022.
Vidare kommer feedback och frågor till samservicepunkterna, direkt till de anställda samt via webbsidorna (Vasa Vatten, Stadsteatern, Vamia), Wilma, institutens HelleWin, genom olika enkäter och felanmälningssystem.
- Vi är tacksamma för all feedback. Responsen behandlas inom stadsorganisationen enligt ämnet i olika sammansättningar, t.ex. i ledningsgrupper och med tjänsteleverantörerna. Responsen är en del av utvecklandet, men det viktigaste är att ta med kunderna redan när tjänsterna planeras, påminner Karjalainen.
Nyckelord
Kontakter
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Tel:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Tel:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Tel:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLänkar
Om
I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Julens mästerverk klingar i Trefaldighetskyrkan12.12.2025 12:33:01 EET | Tiedote
Vasa stadsorkester avslutar höstsäsongen fredagen den 19.12 kl. 18.00 i Vasa kyrka, där ett av den klassiska musikens mest storslagna mästerverk får ljuda. Johann Sebastian Bachs Juloratorium bjuder på en djupt berörande väg in i julens stilla tid. Konserten samlar ett exceptionellt högklassigt och internationellt solistfält, där bland andra Mirjam Helin-tävlingens vinnare Jingjing Xu medverkar. Medverkar gör också Kammarkören Canticum Maris.
Joulun suurteos soi Vaasan kirkossa12.12.2025 12:32:58 EET | Tiedote
Vaasan kaupunginorkesteri kruunaa syyskautensa perjantaina 19.12. klo 18.00 Vaasan kirkossa, jossa kuullaan yksi klassisen musiikin hienoimmista mestariteoksista. Johann Sebastian Bachin Jouluoratorio tarjoaa koskettavan johdatuksen kohti joulun aikaa. Konsertissa orkesteri saa ympärilleen poikkeuksellisen tasokkaan ja kansainvälisen solistikunnan, johon kuuluu muun muassa Mirjam Helin -laulukilpailun voittaja Jingjing Xu. Mukana on myös Vaasan ylpeys, Kamarikuoro Canticum Maris.
Förslag: Liftis trafikering och fordon uppdateras – konkurrensutsättning år 202612.12.2025 11:37:50 EET | Pressmeddelande
Förslaget till Vasa stads och Korsholms kommuns gemensamma kollektivtrafiknämnd är att de trafikavtal som gäller Liftis trafik upphör med Vekka Group Oy 31 december 2026. Vasa stad gör år 2026 en konkurrensutsättning av ett nytt huvudavtal och fordon för kollektivtrafiken.
Esitys: Liftin liikennöinti ja kalusto uudistuvat – kilpailutus alkaa vuonna 202612.12.2025 11:37:21 EET | Tiedote
Vaasan kaupungin ja Mustasaaren kunnan yhteiselle joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että Lifti-liikenteen liikennesopimukset Vekka Group Oy:n kanssa päättyvät 31.12.2026. Vaasan kaupunki aloittaa liikennöinnin uuden pääsopimuksen ja joukkoliikennekaluston kilpailutuksen vuonna 2026.
Vasa får priset Årets gångkommun11.12.2025 16:32:44 EET | Pressmeddelande
Pyöräilykuntien verkosto ry har utsett Vasa stad till Årets gångkommun 2025. Erkännandet beviljas nu för första gången. Motiveringen är Vasas långsiktiga arbete för att bygga ut promenadcentrum, innovativ vinterväghållning samt att staden har som ett strategiskt mål att genom systematiskt arbete främja gång.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
