Tahko Pihkala Seura ry

Tahko Pihkala asettaa laskettelua ja maastohiihtoa järjestykseen. Hyvä renki - mutta millainen isännäksi?

1960-luvulla vauhdittui uusien laskettelurinteiden ja hiihtohissien rakentaminen Suomessa. Suomen Latu julkaisi Latu-lehden erikoisnumerossa 1/1969 useita artikkeleita alppihiihdosta. Teemana oli ”yhtä vähän kuin Suomen kansaa voidaan tänään kieltää juomasta kahvia, sitä voidaan kieltää pujottelemasta.” Jopa silloinen Ladun toiminnanjohtaja T.I. Sorjonen kirjoitti: ”Minusta tulee pujottelija!”

Kun Lauri ”Tahko” Pihkala sai suosikkijärjestönsä lehden käteensä, hän kauhistui ja ryhtyi välittömästi laatimaan vastauskirjoitusta lehteen, joka sitten jo kuukauden kuluttua ilmestyi. Vastine oli muotoiltu Pihtiputaan seudulla kiertäneeseen toteamukseen: ”Leikki on, kun leipä loppuu. Kaiho on, kun kahvi loppuu. Mutta sitten on tuska, kun tupakka loppuu…” Tahko ei vastineessaan löytänyt mitään oikeita perusteluja pujottelun harrastamiselle. Toisaalta hän katsoi, ettei kukaan ole pujottelua kieltänyt, mutta se on hänen mielestä hyvin turha laji.

”Kannattaako ja vastaako mitään yleishyödyllistä tarkoitusta investoida julkisia varoja edistämään pujottelua, jota tuskin voidaan pitää ollenkaan hiihtona? Onko oikein rakentaa sitä varten Lappiin ns. hiihtokeskuksia, joiden kokonaisuuteen kuuluu hallitsevina laitoksina pujottelurinne ja ’hiihto’hissi.”

Tahko Pihkalan mielestä pitää kyllä paikkansa, että ”mikä tahansa urheilulaji on huipulla vaativaa.” Sellainen on myös esimerkiksi istumapitoinen shakkipeli, jossa kaikelle urheilulle oleellinen liike rajoittuu nappuloiden harkittuihin siirtoihin. Shakkipelin liikunnallisuus tuli esille siinä, että kymmenen vuotta aikaisemmin venäläinen Botwinnik voitti latvialaisen Talin MM-ottelussa, koska hän oli nostanut kuntoaan säännöllisesti kävelemällä ja hiihtämällä. Näin on myös pujottelussa asian laita, mutta tavallisten kansalaisten liikunnan tarvetta pujottelu ei täytä.

Tahko ei kuitenkaan täysin tyrmännyt laskettelua, vaan ryhtyi kehittämään sitä suomalaisiin oloihin soveltuvaa lajia. Sillä voitaisiin korvata mm. yhdistetyn kilpailu, jota hän nimitti ”hyppyhiihdoksi”. Näin hän kuvasi uutta hiihto-laskettelua: ”15 km:n hiihto maastoladulla, johon sisältyisi pari kolme pujottelurinteen laskua. Silloin otettaisiin erillisajat, joilla olisi kertoimet mäen vaativuuden mukaan. Koko urakka suoritettaisiin samoilla suksilla ja ilma ’hiihto’hissejä. Sukset olisivat hyvin soveltuvia hiihtoretkeilyyn.” Oliko tässä suomalaisen telemarkin alku? No, tämä esitys ei saavuttanut suurta suosiota, vaikkakin joitain kilpailuja järjestettiinkin.

Arvioidessaan pujottelua ja vertaillessaan sitä maastohiihtoon Tahko otti esille ”tieteellisen” kaavansa, jossa esiintyivät HUPI (=lajin viehätys) x HYÖTY (=lajin vaikutus), sekä jakajana HINTA (lajin kustannukset ja harjoittelua vaikeuttavat seikat). Hänellä oli arvioinnissaan lukuisa määrä esimerkkejä todellisesta elämästä lähi kallioilla ja maastossa. Kyllä HUPIA löytyi paljon laskettelussa, mutta HYÖTYÄ vain puolet hiihtoon verrattuna. Ja laskettelun HINTA oli yli kolminkertainen.

Pujottelu (10 x 5) : 10 = 5 Hiihto (5 x 10) : 3 = 16,7

Niinpä ”Ikuisessa taistelussamme sairautta, väsymystä ja pelkoa vastaan paras lääke on ponnistamisen ilo. Siinä taistelussa hiihto on ylivoimainen pujotteluun verrattuna.”

Tahko Pihkala Seura ry

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tahko Pihkala Seura ry

Kansa kävelemään – uusi kuntotempaus alkaa12.4.2022 16:14:27 EEST | Tiedote

Haaste nostamaan kansan kuntoa. Oheisen tiedotteen tarkoitus on saada suomalaiset mukaan kävelemään eli kuntoilemaan ja käyttämään myös jokapäiväisessä ”asiointiliikunnassa” jalkojaan. Toiveemme on saada tietoa leviämään mahdollisimman laajalle siitä, että KÄVELYKILOMETRIKISAN ilmoittautuminen alkaa 15.4.2022 ja itse kisa käynnistyy vappuna jatkuen 30.9. saakka. Kuntotempaus on kaikille vapaa ja maksuton. Kuvat ovat vapaasti käytettävissä. Kuvia löytyy 10 kpl ja kaikissa eri slogan. Yhteistyöterveisin, Tuomo Jantunen, liikuntaneuvos; Tahko Pihkala -seuran pj, 0400-417272.

Kävelykisassa patikoitiin 100 kertaa maapallon ympäri – kuntasarjan ykköspaikan otti Enonkoski3.11.2021 14:30:21 EET | Tiedote

Neljättä kertaa järjestetty valtakunnallinen kävelykilometrikisa oli tänä vuonna suositumpi kuin koskaan. 2 405 joukkuetta saivat huhti-lokakuun 2021 aikana käveltyä yhteensä 3 989 886 kilometriä, siis 99,7 kertaa maapallon ympäri. Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja liikenne- ja viestintävirasto Traficomin järjestämässä leikkimielisessä kisassa oli neljä eri sarjaa; lisäksi kunnat kilpailivat paremmuudesta omassa sarjassaan.