Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”
Helsingissä haetaan ennakkoluulottomia ratkaisuja edistämään sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digiosaaminen kaipaisi parannusta.

Lehdistötiedote 17.9.2021

Helsinki tähtää tosissaan maailman parhaiten toimivaksi kaupungiksi, jossa työnteolle ja asumiselle on parhaat mahdolliset edellytykset. Yksi olennainen askel kohti tavoitetta on ojentaa auttava käsi niille, joiden työllistymistä estävät vajavaiset digitaidot.

”Olemme niin työelämän kuin koko yhteiskunnan kehityksessä sellaisessa pisteessä, että riittävät digitaidot ovat edellytys työllistymiselle ammatista ja työpaikasta riippumatta. Helsingin työllisyyden parantamiselle on siksi merkittävä haaste, että läheskään kaikilla ei näitä riittäviä digitaitoja ole, ja haasteen ratkaiseminen ei valitettavasti ole helppoa”, kuvailee Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Nasima Razmyar.

”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit Koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa. Helsinki on valmis tarttumaan uusiin toimintatapoihin. Odotamme suurella mielenkiinnolla, mitä viikonloppuna saadaan aikaan”, sanoo Razmyar.

Helsingin kaupungin kehittämispäällikkö Johannes Hirvelä on ollut täsmentämässä perjantaista sunnuntaihin jatkuvalle Mimmit koodaa -hackathonille asetettuja tavoitteita.

”Yksi hyvin konkreettinen pulma työllisyyspalveluille on se, miten työnhakijoiden digitaalisia taitoja voidaan arvioida kannustavasti. Miten osaamme fiksuimmin tunnistaa hakijoiden taitoja, ja millaista tukea lähdemme heille tarjoamaan. Etsimme nyt tätä varten jotakin skaalautuvaa ja helppokäyttöistä tapaa, jolla kartoittaa hakijoiden digitaitoja, oli se sitten esimerkiksi mobiilikäyttöinen sovellus tai vaikkapa peli”, avaa Hirvelä kaupungin tarpeita.

Mimmit koodaa -yhteisö tarjoaa ainutlaatuisen ratkaisijajoukon

Helsingin haastetta lähtevät ratkomaan Suomessa ja koko EU:ssa palkitun Mimmit koodaa -ohjelman vapaaehtoiset. Jo yli 7000 naista mukaan tempaisseen ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan hackathoniin mukaan lähteneiden naisten monipuolisesta osaamisesta ja edistyneisyydestä digitaalisten ratkaisujen parissa.

”Tällaista ratkaisijajoukkoa tuskin on ikinä ollut missään tarjolla. Kaikki ovat omilla tavoillaan jo hyvin edistyneitä digitaalisten kyvykkyyksien osalta, mutta hiukan leuka loksahtaa taustoja katsellessa. On tohtoritasoista tähtitieteilijää, keittiömestaria, muusikkoa, HR-spesialistia, biolääketieteen insinööriä ja vaikka mitä. Olemme onnistuneet tavoittamaan tätä tehtävää varten erittäin monipuolisesti osaavan ja motivoituneen joukon ”mimmejä”, mikä kertoo naisten aiemmin huomaamatta ja käyttämättä jääneestä suuresta potentiaalista”, analysoi Köpsi.

Mimmit koodaa -hackathon laajentaa Mimmit koodaa -ohjelman repertuaaria ratkaisukeskeiseen suuntaan. Runsaan kolmen vuoden aikana ohjelma on tarjonnut jo tuhansille opinhaluisille naisille laadukkaita koodauskoulutuksia, joita ohjelmistoyritykset ovat ilmaiseksi järjestäneet. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha on tyytyväinen uudesta Mimmit koodaa -avauksesta.

”Ensinnäkin olemme tietenkin todella kiitollisia, että hackathonissa päästään ratkomaan Suomen pääkaupungin tärkeää, konkreettista ongelmaa. Erityisen iloisia olemme siitä, että mahtavasti kasvaneesta Mimmit koodaa -yhteisöstä on vapaaehtoisesti valikoitunut näin jännittävä ja osaava joukko naisia tehtävää ratkaisemaan. Me ohjelmistoalalla koemme, että samalla kun monin tavoin edistämme oman alamme asiaa, meillä on yhtenä yhteiskunnan aivan keskeisenä osaajaryhmänä myös alaamme laajempi vastuu yhteiskunnan kehittämisestä”, painottaa Roiha.

Erityisen lupaava hackathon

Mimmit koodaa -hackathonin toteuttajana toimii Ultrahack. Ultrahack järjestää vuosittain kymmeniä hackathoneja kansainvälisesti. Siksi Ultrahackin oma arvio tekee Mimmit koodaa -hackathonista entistäkin mielenkiintoisemman.

”Meillä on ilo järjestää toinen toistaan hienompia tapahtumia ympäri maailmaa, joissa ratkotaan merkittäviä haasteita monipuolisin tavoin. Silti täytyy sanoa, että Mimmit koodaa -hackathonin osallistujalistaa katsellessa ja samalla muistaen, että tässä on nyt Suomen pääkaupunki tosissaan mukana, niin harvoin ollaan näin lupaavan ratkaisupotentiaalin äärellä”, arvioi Ultrahackin toimitusjohtaja Miikka Nevasalo.

Nevasalo korostaa mukaan lähteneiden kumppanien huomattavaa arvoa koko viikonlopun kestäville ponnisteluille.

”Tässähän on aivan mahtavat kumppanit ongelmanratkaisussa mukana, 30 huippuluokan mentoria valtavan asiantuntevista ja innovatiivisista organisaatioista. Kun kokonaisuuteen vielä yhdistetään oma laaja osaamisemme ja kokemuksemme onnistuneiden hackathonien järjestämisestä, niin kyllä tässä on yksi kaikkien aikojen hackathon hyvinkin luvassa”, ennakoi Nevasalo.

Mimmit koodaa -hackathonissa ovat mukana asiantuntijakumppaneina Accenture, Reaktor, eCraft, Nordea, Microsoft ja Helsingin kaupunki. Lisäksi hackathonia tukevat Espoon kaupunki, Stora Enso, Supercell, Oracle, ABB, CGI, Solita, EY, Futurice ja Wärtsilä.

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Nasima Razmyar, apulaispormestari, Helsingin kaupunki, nasima.razmyar@hel.fi

Johannes Hirvelä, kehittämispäällikkö, Helsingin kaupunki, 040 6476840, johannes.hirvela@hel.fi

Miikka Nevasalo, toimitusjohtaja, Ultrahack, 040 803 2162, miikka.nevasalo@ultrahack.org