Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

Helsingissä haetaan ennakkoluulottomia ratkaisuja edistämään sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digiosaaminen kaipaisi parannusta.

Lehdistötiedote 17.9.2021

Helsinki tähtää tosissaan maailman parhaiten toimivaksi kaupungiksi, jossa työnteolle ja asumiselle on parhaat mahdolliset edellytykset. Yksi olennainen askel kohti tavoitetta on ojentaa auttava käsi niille, joiden työllistymistä estävät vajavaiset digitaidot.

”Olemme niin työelämän kuin koko yhteiskunnan kehityksessä sellaisessa pisteessä, että riittävät digitaidot ovat edellytys työllistymiselle ammatista ja työpaikasta riippumatta. Helsingin työllisyyden parantamiselle on siksi merkittävä haaste, että läheskään kaikilla ei näitä riittäviä digitaitoja ole, ja haasteen ratkaiseminen ei valitettavasti ole helppoa”, kuvailee Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Nasima Razmyar.

”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit Koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa. Helsinki on valmis tarttumaan uusiin toimintatapoihin. Odotamme suurella mielenkiinnolla, mitä viikonloppuna saadaan aikaan”, sanoo Razmyar.

Helsingin kaupungin kehittämispäällikkö Johannes Hirvelä on ollut täsmentämässä perjantaista sunnuntaihin jatkuvalle Mimmit koodaa -hackathonille asetettuja tavoitteita.

”Yksi hyvin konkreettinen pulma työllisyyspalveluille on se, miten työnhakijoiden digitaalisia taitoja voidaan arvioida kannustavasti. Miten osaamme fiksuimmin tunnistaa hakijoiden taitoja, ja millaista tukea lähdemme heille tarjoamaan. Etsimme nyt tätä varten jotakin skaalautuvaa ja helppokäyttöistä tapaa, jolla kartoittaa hakijoiden digitaitoja, oli se sitten esimerkiksi mobiilikäyttöinen sovellus tai vaikkapa peli”, avaa Hirvelä kaupungin tarpeita.

Mimmit koodaa -yhteisö tarjoaa ainutlaatuisen ratkaisijajoukon

Helsingin haastetta lähtevät ratkomaan Suomessa ja koko EU:ssa palkitun Mimmit koodaa -ohjelman vapaaehtoiset. Jo yli 7000 naista mukaan tempaisseen ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan hackathoniin mukaan lähteneiden naisten monipuolisesta osaamisesta ja edistyneisyydestä digitaalisten ratkaisujen parissa.

”Tällaista ratkaisijajoukkoa tuskin on ikinä ollut missään tarjolla. Kaikki ovat omilla tavoillaan jo hyvin edistyneitä digitaalisten kyvykkyyksien osalta, mutta hiukan leuka loksahtaa taustoja katsellessa. On tohtoritasoista tähtitieteilijää, keittiömestaria, muusikkoa, HR-spesialistia, biolääketieteen insinööriä ja vaikka mitä. Olemme onnistuneet tavoittamaan tätä tehtävää varten erittäin monipuolisesti osaavan ja motivoituneen joukon ”mimmejä”, mikä kertoo naisten aiemmin huomaamatta ja käyttämättä jääneestä suuresta potentiaalista”, analysoi Köpsi.

Mimmit koodaa -hackathon laajentaa Mimmit koodaa -ohjelman repertuaaria ratkaisukeskeiseen suuntaan. Runsaan kolmen vuoden aikana ohjelma on tarjonnut jo tuhansille opinhaluisille naisille laadukkaita koodauskoulutuksia, joita ohjelmistoyritykset ovat ilmaiseksi järjestäneet. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha on tyytyväinen uudesta Mimmit koodaa -avauksesta.

”Ensinnäkin olemme tietenkin todella kiitollisia, että hackathonissa päästään ratkomaan Suomen pääkaupungin tärkeää, konkreettista ongelmaa. Erityisen iloisia olemme siitä, että mahtavasti kasvaneesta Mimmit koodaa -yhteisöstä on vapaaehtoisesti valikoitunut näin jännittävä ja osaava joukko naisia tehtävää ratkaisemaan. Me ohjelmistoalalla koemme, että samalla kun monin tavoin edistämme oman alamme asiaa, meillä on yhtenä yhteiskunnan aivan keskeisenä osaajaryhmänä myös alaamme laajempi vastuu yhteiskunnan kehittämisestä”, painottaa Roiha.

Erityisen lupaava hackathon

Mimmit koodaa -hackathonin toteuttajana toimii Ultrahack. Ultrahack järjestää vuosittain kymmeniä hackathoneja kansainvälisesti. Siksi Ultrahackin oma arvio tekee Mimmit koodaa -hackathonista entistäkin mielenkiintoisemman.

”Meillä on ilo järjestää toinen toistaan hienompia tapahtumia ympäri maailmaa, joissa ratkotaan merkittäviä haasteita monipuolisin tavoin. Silti täytyy sanoa, että Mimmit koodaa -hackathonin osallistujalistaa katsellessa ja samalla muistaen, että tässä on nyt Suomen pääkaupunki tosissaan mukana, niin harvoin ollaan näin lupaavan ratkaisupotentiaalin äärellä”, arvioi Ultrahackin toimitusjohtaja Miikka Nevasalo.

Nevasalo korostaa mukaan lähteneiden kumppanien huomattavaa arvoa koko viikonlopun kestäville ponnisteluille.

”Tässähän on aivan mahtavat kumppanit ongelmanratkaisussa mukana, 30 huippuluokan mentoria valtavan asiantuntevista ja innovatiivisista organisaatioista. Kun kokonaisuuteen vielä yhdistetään oma laaja osaamisemme ja kokemuksemme onnistuneiden hackathonien järjestämisestä, niin kyllä tässä on yksi kaikkien aikojen hackathon hyvinkin luvassa”, ennakoi Nevasalo.

Mimmit koodaa -hackathonissa ovat mukana asiantuntijakumppaneina Accenture, Reaktor, eCraft, Nordea, Microsoft ja Helsingin kaupunki. Lisäksi hackathonia tukevat Espoon kaupunki, Stora Enso, Supercell, Oracle, ABB, CGI, Solita, EY, Futurice ja Wärtsilä.

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Nasima Razmyar, apulaispormestari, Helsingin kaupunki, nasima.razmyar@hel.fi

Johannes Hirvelä, kehittämispäällikkö, Helsingin kaupunki, 040 6476840, johannes.hirvela@hel.fi

Miikka Nevasalo, toimitusjohtaja, Ultrahack, 040 803 2162, miikka.nevasalo@ultrahack.org

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.