Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Taimikauppa tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden hillitä ilmastonmuutosta ja työllistää nuoria

Kaikki voivat nyt tehdä Taimitekoja, eli lahjoittaa puuntaimia ja siten tukea nuorten työllistymistä sekä hyvittää omaa hiilijalanjälkeään. Se onnistuu 4H:n Taimikaupassa, joka toimii verkossa.

Taimikauppa on yksityishenkilöiden mahdollisuus osallistua Taimitekoon. Lahjoituksia tarvitaan, jotta Suomea voidaan metsittää ja nuoria työllistää tulevinakin vuosina.

Taimiteko on mahdollisuus tehdä konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Jokaisella Taimiteolla on väliä: Mitä enemmän Taimikauppa käy, sitä enemmän pystymme metsittämään Suomea. Tähän saakka Taimitekoja ovat tehneet ainoastaan erilaiset yritykset ja organisaatiot. Nyt myös yksityishenkilöt pääsevät mukaan: https://www.taimiteko.fi/taimiteko-yksityishenkiloille/

Yksi taimi maksaa 2,5 euroa. Mukaan voi lähteä jo kymmenellä eurolla eli lahjoittamalla neljä taimea. Maksimilahjoitussumma on 1000 euroa. Kaikki yleisimmät maksutavat käyvät Taimikaupassa, kuten verkkopankit, kortti- ja mobiilimaksut. Taimesta maksettava summa kattaa kaikki kulut, joita maa-alueiden metsittämiseen, nuoren palkkaan ja kouluttamiseen sekä 4H-koordinointiin tarvitaan.

Metsiin luotu hiilinielu on hyvä hiilikompensaatiokohde, sillä se on pitkäaikainen ja aktiivinen. Yleensä taimia istutetaan metsänuudistusaloille osana normaalia metsänhoitoa. Taimiteossa kuitenkin istutetaan uutta metsää ja luodaan uusia hiilinieluja alueille, jotka eivät ole enää maa- ja metsätalouskäytössä tai turvetuotannossa.

Tavoitteena 20 miljoonaa uutta puuta Suomeen

Taimikaupan avaaminen on osa Taimiteon toista vaihetta, jossa yksityishenkilöt kutsutaan mukaan osallistumaan tavoitteen toteuttamiseen. Tähän mennessä Taimitekoa on jo asettunut tukemaan kymmeniä yrityksiä ja organisaatioita: https://www.taimiteko.fi/kumppanuudet/

Yhteistyökumppanien avulla toiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle, ja nuoret ovat päässeet istuttamaan taimia eri puolilla Suomea nyt jo toista kesää putkeen. Tähän mennessä Taimiteon kautta on istutettu jo lähes 200 000 kuusen- ja männyntaimea, mikä tarkoittaa yli 90 hehtaaria uutta metsää ja hiilinielua. Samalla on työllistetty lähes 200 nuorta istutustöihin. Istutetut Taimiteko-metsät näet täältä: https://www.taimiteko.fi/taimiteko-metsat/

Taimikaupan kautta tehtäviä lahjoituksia tarvitaan, jotta hiilinielujen määrää ja nuorten työmahdollisuuksia pystytään yhä kasvattamaan ja järjestämään tulevinakin vuosina. 4H:n tavoitteena on istuttaa yhteensä 20 miljoonaa uutta puuta vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa noin 10 000 hehtaaria uutta metsää.

Taimien lahjoittaminen työllistää nuoria, kasvattaa uutta metsää ja hillitsee ilmastonmuutosta. 4H kutsuu kaikki mukaan tekemään Taimitekoja!

Tarja Anttonen
kumppanuuspäällikkö, Suomen 4H-liitto
tarja.anttonen@4h.fi

Mari Pöyhtäri
viestintäpäällikkö, Suomen 4H-liitto
mari.poyhtari@4h.fi

Yksi taimi maksaa 2,5 euroa. Mukaan pääsee jo kympillä.
Taimiteko on työllistämisteko, sillä sen kautta varsinkin alle 18-vuotiaat nuoret saavat kesätöitä.​ Taimiteossa nuoret istuttavat uutta hiilinielua Suomeen.

Oulun seudun nuoret saivat 10 000 taimen istutusurakkansa päätökseen – Kynkäänsuolle nousi Kiitollisuuden metsä11.6.2020 14:05:55 EESTTiedote

Pottiputki sujahtaa maahan ja taas yksi 10 000 männyntaimesta pääsee aloittamaan juurtumisensa Kynkäänsuolla. Yli-Iissä, Tannilan kylässä sijaitseva Kynkäänsuo on yksi Suomen 4H-liiton Taimiteko-toimintamallin tämän kesän 23:sta istutuskohteesta. Tämän kesän uudet hiilinielut ovat tarjonneet töitä yli 200:lle nuorelle. Kynkäänsuon Kiitollisuuden metsä sai lähes 200 hakemusta, joista kahdeksan tuli valituksi.

Akavan liitot mukana Taimiteossa nuorten työllistymisen ja ilmaston puolesta19.5.2020 08:10:45 EESTTiedote

Korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava ja sen 14 jäsenliittoa ovat tänä kesänä lähdössä mukaan Suomen 4H-liiton Taimiteko-toimintamalliin. Akava-metsää istutetaan kesäkuun alussa Kärsämäelle, Pohjois-Pohjanmaalle yhteensä 4,6 hehtaaria Silosaaren vanhalle turvetuotantoalueelle. Tämä tarkoittaa lähes 9000 taimea. Taimia istuttavat suomalaiset nuoret, ja monelle kesätyö on ensimmäinen kosketus työelämään.