Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana.

”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on riittävät tuotannolliset edellytykset tekstiilituotteille”, hän jatkaa.

Niinikoski on erityisen huolissaan yhteispohjoismaisen hankintaprosessin avoimuudesta. Hänen mukaansa kotimainen tekstiiliteollisuus haluaa jatkossakin tehdä yhteistyötä Puolustusvoimien kanssa ja kehittää tuotteitaan tarpeita vastaaviksi. Tässä onnistutaan paremmin, jos yhteispohjoismaisen taisteluasuhankinnan kriteereitä ja arviointeja avataan kotimaiselle teollisuudelle. Suomen Tekstiili & Muoti on tehnyt asiasta kirjelmän puolustusministeriölle sekä puolustusvaliokunnalle. Lisäksi kirjelmä on toimitettu huoltovarmuuden selonteon parlamentaariselle työryhmälle.

Niinikosken mukaan suomalaisilla tekstiilialan yrityksillä on Puolustusvoimia hyödyttävää osaamista. ”Haluamme olla mukana kehittämässä esimerkiksi älyvaatetusta ja häive- ja suojaominaisuuksiltaan huippuluokan tekstiilejä, jotka suojaavat suomalaisia sotilaita niin eri sääolojen vaikutuksilta kuin esimerkiksi säteilyltäkin, samalla minimoiden sotilaiden havaittavuutta. Suomalaiset tekstiiliteollisuuden kiertotalousinnovaatiot mahdollistavat kestävien, kotimaisten materiaalien käytön, joihin voidaan yhdistää erilaisia uusia teknologisia ominaisuuksia”, Niinikoski painottaa.

Niinikoski kiittää Puolustusvoimia hyvästä yhteistyöstä tähän saakka. ”Kotimaisen tekstiiliteollisuuden tuotekehittely, tuotanto ja huoltovarmuus hyödyttävät koko suomalaista yhteiskuntaa sekä maanpuolustustamme”, Niinikoski päättää.

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

Tekstiili- ja muotialan näkymät optimistisia – raaka-aine- ja logistiikkakustannusten nousu kuitenkin uhkaa koronan jälkeistä kasvua16.9.2021 10:39:28 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotialan yritysten toipuminen koronakriisistä on hyvässä vauhdissa. Alan yrityksistä yli 40 prosenttia on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Yritysten odotukset ensi vuodelle ovat optimistiset, mutta raaka-aineet ja logistiikka ovat kallistuneet merkittävästi, ja tämä uhkaa yritysten kasvua. Tulokset selviävät Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tuoreesta yrityskyselystä.