Taitolaji-chat antaa tukea ja vinkkejä päihde- ja pelihaittojen ehkäisyyn

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ottaa pilottikäyttöön päihde- ja pelihaittojen ehkäisyyn suunnatun chat -palvelun verkkosivuillaan. Chat on nimetty Taitolaji-toiminnan mukaan, joka tukee aikuisten alkoholin käytön hallintaa ja vähentää käytöstä aiheutuvia haittoja.

“Alkoholi voi aiheuttaa ongelmia kohtuullisestikin käytettynä, joten omat juomistavat on hyvä päivittää ja muuttaa niitä tarvittaessa. Taitolaji-chatin tavoitteena on madaltaa kynnystä saada neuvoja, vinkkejä ja vastauksia, kun peli- ja päihdehaitat askarruttavat mieltä”, sanoo EHYTin aikuistyön osastopäällikkö Heikki Luoto.

Koronapandemian aikana ihmiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona. Sosiaaliset kontaktit ovat vähentyneet, ja päihteiden käyttö ja siihen liittyvät ongelmat ovat voineet lisääntyä. Samalla tuen tarve on kasvanut.

“Taitolaji-chatin tavoitteena on kohdata ja auttaa ihmisiä verkon kautta tilanteessa, jossa emme pääse näkemään heitä kasvokkain. Toivomme, että chatin avulla ihmiset löytäisivät myös verkossa olevat materiaalimme helpommin”, kertoo Luoto.

Chatissa voi kysyä anonyymisti asiantuntijoilta omasta päihteiden käytöstä tai pelaamisesta. Kysyä voi myös puolison, läheisen, työkaverin, asiakkaan tai opiskelijan tilanteeseen liittyen. EHYTin ammattilaiset keskustelevat ja ohjaavat luotettavien itseapumateriaalien pariin alkoholiin, huumausaineisiin, nikotiinituotteisiin, rahapelaamiseen ja digipelaamiseen liittyvissä teemoissa. Tärkeintä on ihmisten kohtaaminen.

“Tammikuussa moni viettää tipatonta. Taitolaji-chat voi auttaa ihmisiä aloittamaan helmikuunkin huikattomana. Parhaimmassa tapauksessa chatista voi saada tukea positiiviseen muutokseen”, Luoto pohtii.

Taitolaji-chat on avoinna 31.1.-11.3.2022 maanantaista perjantaihin klo 14 - 16. Palvelu on suunnattu aikuisille.

Taitolaji-chat ei korvaa EHYT ry:n Päihdeneuvontaa, jossa päihdetyön ammattilaiset palvelevat puhelimitse joka päivä 24/7. Päihdeneuvonnan numero on 0800 90045. Päihdeneuvonnasta jokainen saa apua anonyymisti ja ilmaiseksi.

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Mediakutsu: Tervetuloa Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa -webinaariin 16.6.202218.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Suomessa on lähes 400 000 riskitasolla rahapelaavaa (THL 2020). Rahapelaamisen puheeksiotolla ja riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään vakavampien rahapelihaittojen syntymistä. Mitä tarkoittaa riskitason rahapelaaminen? Mikä merkitys riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on rahapelihaittojen ehkäisyssä? Miten riskitaso eroaa ongelmallisesta rahapelaamisesta? Miten riskitason pelaaminen voidaan ottaa huomioon käytännön asiakastyössä? Muun muassa näitä teemoja käsitellään Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa –webinaarissa torstaina 16.6.2022 klo 9–11.30. Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään verkossa. Webinaari on suunnattu sote-ammattilaisille, järjestöille, tutkijoille sekä kaikille rahapelaamisen teemasta kiinnostuneille. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen -selvityksen tuloksista. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työ

Kysely: Alkoholinkäyttöä ei aina oteta puheeksi terveydenhuollossa, vaikka se olisi hoitoon hakeutumisen syynä6.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon työntekijöistä kaksi kolmesta ottaa aina tai lähes aina alkoholinkäytön puheeksi vastaanottokäynnillä, jos potilaalla on viitteitä päihteiden käytöstä. Kolmannes ottaa alkoholinkäytön puheeksi korkeintaan toisinaan. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Kysely: Alkoholi yhä useammin syynä terveydenhuollon vastaanotolla käyntiin – Palveluihin pääsy turvattava19.4.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon henkilöstöstä joka kolmas arvioi, että alkoholin liialliseen käyttöön liittyvät vastaanottokäynnit ovat lisääntyneet ja ne kuormittavat merkittävästi työntekijöitä. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Aiemmat kokemukset sote-palveluista vaikuttavat avun hakemiseen päihdepalveluista22.3.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Nuorten aikuisten päihde- ja mielenterveyspalveluiden riittämättömyys, palveluihin pääsemisen vaikeudet sekä alueelliset erot palvelutarjonnassa ovat olleet esillä jo pitkään. Päihdeasiamiestoiminnan ja Nuorisotutkimusverkoston toteuttamassa Polkuja päihdepalveluihin - Selvitys päihdepalveluiden saatavuudesta ensimmäisellä hakukerralla -selvityksessä tuodaan esiin niitä esteitä ja kannusteita, joita päihdepalveluiden pariin hakeutumiseen ja sitoutumiseen liittyy niihin ensimmäistä kertaa hakeutuvien asiakkaiden näkökulmasta.