Taitolaji-chat antaa tukea ja vinkkejä päihde- ja pelihaittojen ehkäisyyn

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ottaa pilottikäyttöön päihde- ja pelihaittojen ehkäisyyn suunnatun chat -palvelun verkkosivuillaan. Chat on nimetty Taitolaji-toiminnan mukaan, joka tukee aikuisten alkoholin käytön hallintaa ja vähentää käytöstä aiheutuvia haittoja.

“Alkoholi voi aiheuttaa ongelmia kohtuullisestikin käytettynä, joten omat juomistavat on hyvä päivittää ja muuttaa niitä tarvittaessa. Taitolaji-chatin tavoitteena on madaltaa kynnystä saada neuvoja, vinkkejä ja vastauksia, kun peli- ja päihdehaitat askarruttavat mieltä”, sanoo EHYTin aikuistyön osastopäällikkö Heikki Luoto.

Koronapandemian aikana ihmiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona. Sosiaaliset kontaktit ovat vähentyneet, ja päihteiden käyttö ja siihen liittyvät ongelmat ovat voineet lisääntyä. Samalla tuen tarve on kasvanut.

“Taitolaji-chatin tavoitteena on kohdata ja auttaa ihmisiä verkon kautta tilanteessa, jossa emme pääse näkemään heitä kasvokkain. Toivomme, että chatin avulla ihmiset löytäisivät myös verkossa olevat materiaalimme helpommin”, kertoo Luoto.

Chatissa voi kysyä anonyymisti asiantuntijoilta omasta päihteiden käytöstä tai pelaamisesta. Kysyä voi myös puolison, läheisen, työkaverin, asiakkaan tai opiskelijan tilanteeseen liittyen. EHYTin ammattilaiset keskustelevat ja ohjaavat luotettavien itseapumateriaalien pariin alkoholiin, huumausaineisiin, nikotiinituotteisiin, rahapelaamiseen ja digipelaamiseen liittyvissä teemoissa. Tärkeintä on ihmisten kohtaaminen.

“Tammikuussa moni viettää tipatonta. Taitolaji-chat voi auttaa ihmisiä aloittamaan helmikuunkin huikattomana. Parhaimmassa tapauksessa chatista voi saada tukea positiiviseen muutokseen”, Luoto pohtii.

Taitolaji-chat on avoinna 31.1.-11.3.2022 maanantaista perjantaihin klo 14 - 16. Palvelu on suunnattu aikuisille.

Taitolaji-chat ei korvaa EHYT ry:n Päihdeneuvontaa, jossa päihdetyön ammattilaiset palvelevat puhelimitse joka päivä 24/7. Päihdeneuvonnan numero on 0800 90045. Päihdeneuvonnasta jokainen saa apua anonyymisti ja ilmaiseksi.

Elimäenkatu 17-19

050 344 7930http://www.ehyt.fi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.