Talentian selvitys: Sosiaalipalvelujen asiakkaiden hyvinvointi ja asiakasturvallisuus ovat uhattuina – korona heikensi mahdollisuuksia saada apua
Sosiaalialan korkeakoulutetuista ammattilaisista 75 % on huolissaan asiakkaidensa pärjäämisestä ja katsoo, että asiakkaiden mahdollisuus saada apua on heikentynyt koronan aiheuttamien sosiaalipalvelujen muutosten myötä. Valtaosa vastaajista myös arvioi asiakkaidensa tarvitsevan enemmän tukea kuin, mitä heille voidaan tarjota.
“Asiointikanavia ja paikkoja supistetaan, ja asiakkaiden on entistä vaikeampaa olla yhteydessä ja saada asioitaan hoidettua”, yksi vastaajista kertoo.
Hieman yli puolet vastaajista toteaa epidemian vaikeuttaneen työskentelyä ammattieettisesti kestävällä tavalla. Myös asiakkaiden oikeusturva on heikentynyt.
– Asiakkaat tarvitsevat nyt enemmän tukea ja ohjausta, jotta he löytävät tarvittavat palvelut. Toisaalta palveluja on vähennetty, jolloin avuntarpeisiin ei aina voida vastata. Tästä aiheutuu työntekijöille kohtuutonta painetta ja ammattieettisiä ristiriitoja, kun asiakkaita ei voida auttaa tarvittavalla tavalla, Talentian erityisasiantuntija Jaana Manssila sanoo.
Sosiaalipalvelut tekivät digiloikan
Monilla työpaikoilla on koronan myötä otettu käyttöön uusia digitaalisia työtiloja ja pikaviestipalveluita. Lisäksi puhelimella tehtävä asiakastyö on yleistynyt. Muutoksessa on kuitenkin myös varjopuolensa.
– Asiakkaiden yhdenvertaisuus digiloikassa huolestuttaa työntekijöitä. Silloin kun suurin osa palveluista on digitaalisia, putoaa osa asiakkaista täysin niiden ulkopuolelle. Noin 60 % vastaajista arvioi, ettei heidän asiakkaillaan ole riittäviä teknisiä välineitä ja valmiuksia yhteydenpitoon. Palveluiden toteuttaminen pelkästään digitaalisesti ei näin turvaa asiakkaiden oikeuksien toteutumista. Pelkkä puhelinpalvelu ei myöskään ole riittävä asiakastyön muoto, koska siitä puuttuu kasvokkainen vuorovaikutus. Toisaalta on huomioitava, että digiloikka on mahdollisuus palveluiden kehittämiseen, Jaana Manssila sanoo.
Kunnissa ei ole varauduttu sosiaalipalvelujen kysynnän kasvuun
Koronakriisin ennakoidaan lisäävän avun tarvetta. Lähes 80 % sosiaalialan ammattilaisista arvioi asiakkaidensa tarvitsevan nykyistä enemmän apua koronatilanteen rauhoituttua. Reilu 70 % vastaajista arvioi asiakasmäärien yleisesti kasvavan.
– Vaikka ammattilaiset arvioivat, että avuntarve kasvaa, siihen ei ole selvityksemme mukaan varauduttu kuin 17 % työpaikoista. Niissäkin varautuminen on pääasiassa suunnitteluasteella muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Kunnissa olisi nyt syytä ennakoida sosiaalipalvelujen kasvavaan kysyntään, sillä oikea-aikaisella avulla saadaan myös kustannussäästöjä ja tuetaan työssä jaksamista, Talentian Jaana Manssila sanoo.
Työntekijät ovat kuormittuneita ja työturvallisuudessa on ongelmia
Etulinjassa työskenteleviä sosiaalialan korkeakoulutettuja kuormittavat poikkeustilanteessa osin heikosti johdetut työjärjestelyt ja työturvallisuuden ongelmat. Kolmannes vastaajista kokee jääneensä poikkeustilanteessa yksin ilman esimiehen riittävää tukea. Samalla esimiehet tuovat esiin kohtuuttoman suuren työmääränsä.
Kolmannes vastaajista kokee, että työnantaja ei ole huolehtinut riittävästi heidän työturvallisuudestaan.
– Suojavarusteita on ollut puutteellisesti, mutta silti toimintaa on monin paikoin jatkettu normaalisti. Tilanne on aiheuttanut työntekijöissä pelkoa niin omasta kuin läheisten terveydestä. Työnantajat eivät myöskään ole välttämättä ohjeistaneet, kuinka työntekijöiden tulisi suojautua, Jaana Manssila sanoo.
“Työntekijöiden työturvallisuus on retuperällä. Sosiaali- ja terveyspalveluissa sosiaali jälleen kerran unohdettu, yksi vastaajista tiivistää”
Talentian jäsenkysely koronaepidemian vaikutuksista sosiaalipalveluissa toteutettiin 27.4.– 4.5.2020. Kyselyyn vastasi noin 1500 Talentian jäsentä, jotka työskentelevät eri sosiaalipalveluissa, kuten lastensuojelussa, vanhustenhuollossa, vammaispalvelussa, aikuissosiaalityössä tai lapsiperheiden palveluissa.
>> Tutustu selvitykseen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Manssila, erityisasiantuntija, puh. 09 3158 6025
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia
Tietoja julkaisijasta
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ryRatamestarinkatu 11
00520 HELSINKI
Vaihde: +358 9 3158 6000, toimisto@talentia.fihttps://www.talentia.fi
Akavalainen 26 000 jäsenen Talentia edustaa laillistettuja sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, joita ovat yliopistotutkinnon suorittaneet sosiaalityöntekijät sekä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet sosionomit, geronomit ja kuntoutuksen ohjaajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry
Talentia vaatii reiluja palkankorotuksia ja parempia työoloja – yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut käynnistyvät3.11.2025 07:34:00 EET | Tiedote
Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvottelut käynnistyvät tänään 3.11.2025. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia vaatii neuvotteluissa hyvinvointialueiden SOTE-sopimuksen tasoisia palkankorotuksia sekä parannuksia työoloihin.
Talentia: Perusoikeudet vaarassa – hyvinvointialueet tarvitsevat lisäaikaa alijäämien kattamiseen28.10.2025 08:59:54 EET | Tiedote
Hyvinvointialueiden riittämätön rahoitus uhkaa kansalaisten oikeutta saada tarvitsemiaan sosiaalipalveluja. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia vaatii hallitusta antamaan hyvinvointialueille lisäaikaa alijäämiensä kattamiseen. Muuten vaarassa ovat perusoikeudet ja palvelujen jatkuvuus.
Talentia esittää mallin sosiaalihuollon T&K-toiminnalle – tavoitteena vaikuttavammat palvelut14.10.2025 07:23:00 EEST | Tiedote
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia julkaisi ehdotuksensa sosiaalihuollon tutkimus- ja kehittämistoiminnan (T&K) malliksi. Tavoitteena on vahvistaa alan rakenteita ja rahoitusta, jotta sosiaalipalveluista saadaan nykyistä vaikuttavampia, kustannustehokkaampia ja asiakaslähtöisempiä.
Tutkimus: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa – Talentia vaatii hyvinvointialueilta konkreettisia toimia8.10.2025 10:01:00 EEST | Tiedote
Väkivallan uhka on arkipäivää sosiaalialalla, selviää Työterveyslaitoksen ja Akava Worksin tuoreesta Hyvinvointialueille siirtyneiden työntekijöiden työolosuhteet ja työkyky -tutkimuksesta.
Talentia: Hallitus ei voi ummistaa silmiään hyvinvointialueiden yt-kriisiltä3.10.2025 10:47:57 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueiden riittämätön rahoitus on johtanut kuluneen vuoden aikana jatkuviin yhteistoimintaneuvotteluihin, joissa on nähty muun muassa työntekijöiden lomautuksia, irtisanomisia ja osa-aikaistamisia. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia varoittaa, että ylimitoitetut säästöt uhkaavat sosiaalipalvelujen laatua ja oikea-aikaisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme