Talous & yhteiskunta 1/2023 | Vaikeasti tutkittava koulu

Miksi koulua ja koulutusta on niin vaikea tutkia? Talous & yhteiskunta -lehden teemanumero pureutuu aiheeseen tutkimusta ja journalismia yhdistämällä.
Kuva: Ville Tietäväinen.

Koulutuksesta on tullut eduskuntavaalien lähestyessä yksi kiihkeimpiä puheenaiheita. Näkökulmia on yleensä yksi: asiat ovat menossa pieleen. Koulutustaso laskee, oppilaat eivät viihdy, opettajat uupuvat. Ja mikä pahinta: Pisa-tulokset laskevat.

Selitykset kehitykselle löydetään yleensä peruskoulusta. Perussuomalaiset ovat syyttäneet ”huonoa maahanmuuttoa”, vasemmistoliitto yhteiskunnallista eriarvoistumista, kokoomus perusopetuksen sirpaleista hankerahoitusta, joka uuvuttaa opettajat. Esiin on nostettu myös digitalisaatio, älypuhelimet, inkluusio, luokkakoot, avoimet oppimisympäristöt, vähentynyt lukeminen, itseohjautuva oppiminen, koronapandemia ja yleisesti koulun ympärillä muuttuva yhteiskunta. Käsillä on vyyhti, josta keskustellessa syyt ja seuraukset menevät usein pahasti sekaisin.

Oikeasti kukaan ei pysty tutkimustietoon nojaten tyhjentävästi selittämään, mistä suomalaisten koululaisten oppimistulosten lasku johtuu – tai mistä aiempi menestys esimerkiksi Pisa-testeissä johtui. Sama pätee moneen pienempään kysymykseen.

Talous & yhteiskunta -lehti selvitti koulutukseen keskittyvässä teemanumerossa, miksi koulusta on niin vaikea saada luotettavaa tietoa, miten Pisa-tulokset vääristävät suomalaista koulutuskeskustelua ja miksi eri alojen koulutustutkijoiden pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä.

Numeron tiedeartikkeleissa käsitellään lisäksi seuraavia teemoja:

1) Tohtorit kulkevat usein samanlaisia koulutuspolkuja: korkeakoulutettujen vanhempien perheistä samojen lukioiden kautta tutkijanuralle. Jouni Helinin ja Kristian Koerselmanin (Jyväskylän yliopisto) uusi tutkimus tarkastelee tohtoreiden valikoitumista heidän sisarustensa kautta.

2) Lukuisten tutkimusten mukaan uudet sukupolvet ovat edeltäjiään älykkäämpiä ainakin loogisella päättelykyvyllä mitattuna. Muutosta on tavattu selittää parantuneella ravinnolla ja terveydellä, mutta tässä selityksessä on aukkoja. Ruotsalaista kutsunta-aineistoa hyödyntävä Santiago Hermon (Brownin yliopisto), David Seimin (Tukholman yliopisto), Miika Päällysahon (Tukholman yliopisto) ja Jesse Shapiron (Harvardin yliopisto) tutkimus viittaa siihen, että muutokset taloudellisissa kannustimissa voivat selittää ainakin osan älykkyyden kasvusta.

3) Pääomasijoittajien valikoimista yrityksistä enemmistö osoittautuu hudeiksi. Tuotoista valtaosan tuovat muutamat todella onnistuneet sijoitukset. Ohjattujen koneoppimismenetelmien avulla ennustetuista kasvuyrityksistä lähes puolet osoittautuu kasvavan nopeasti vielä kolmen vuoden kuluttuakin, kirjoittavat Ari Hyytinen (Hanken), Mika Pajarinen (Etla), Petri Rouvinen (Etla, VTT) ja Joosua Virtanen (Hanken).

Kuva: Ville Tietäväinen.

Talousennuste vuosille 2024–2026: Vauhtiin päästään – riskejä edessä18.4.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen talouden taantuma on jäämässä taakse. Talouskasvu on hidasta kuluvana vuonna, mutta arvoimme sen kiihtyvän tulevina vuosina. Yksityinen kulutus ja vienti vauhdittuvat vuosina 2025–2026. Julkinen talous on edelleen ongelmissa, ja velkasuhteen tasapainottaminen vaatii lisätoimia. Suotuisa talouskehitys edellyttää, että sopeutustoimet ovat monipuolisia. Riskit talouskasvulle liittyvät vaikeasti ennakoitavaan työmarkkinatilanteeseen ja kansainväliseen talouteen.

M&A-podcast: Kaikkien aika on kaikkien rahaa17.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Rakennusalan tuottavuus on laahannut paikoillaan 40 vuotta. Teknologia kehittyy, mutta talonvalmistus on yhtä tahmeaa kuin 1980-luvulla. Rakentaminen tarvitsee kumouksen, jossa työmaa ei ole lennosta ratkaistavien ongelmien ketju, vaan hyvin säädelty tehdas. Jos rakentaminen vakioidaan paremmin, kustannuksissa voidaan säästää jopa kymmeniä prosentteja ja läpimenoajat nopeutuvat tuntuvasti. Siksi MAX-podcastin uusi jakso kysyy: Onko raksa valmis uuteen aikaan? Ja kenen etu on takertua vanhaan? Jakso on toteutettu yhteistyössä Firan kanssa ja se on taltioitu live-yleisön edessä 11.4. Helsingin Bio Rexissä.

Makeisvero ohjasi kulutusta terveellisemmäksi vain virvoitusjuomien osalta8.4.2024 08:05:39 EEST | Tiedote

Makeisvero ja siitä seuranneet korkeammat hinnat eivät vähentäneet makeisten ja jäätelön kulutusta, vahvistaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n, Verotutkimuksen huippuyksikkö FIT:n ja Laboren uusi tutkimusraportti. Sen sijaan virvoitusjuomissa sokerillisten juomien korotettu vero ohjasi kulutusta voimakkaati sokerittomiin juomiin. Kulutusveroilla näyttää olevan terveysvaikutuksia vain, jos vero on tarkkaan kohdistettu ja läheinen sekä terveellisempi korvaava tuote löytyy.