Talousosaamisen strategian on edettävä tuumasta toimeen

​Suomelle on vuoden hyvän valmistelun jälkeen laadittu ehdotus kansalliseksi talousosaamisen strategiaksi. Suomen Pankin Olli Rehn luovutti ehdotuksen tänään oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonille, joka ilmoitti esittävänsä sen toteutukselle rahoitusta. FA:n Piia-Noora Kaupin mukaan talousosaamiselle on kaivattu strategiaa jo pitkään.

"Strategiaehdotus on valmisteltu hyvin eri talousosaamistoimijoita kuunnellen. On hienoa, että ministeri Henriksson esittää strategian toteuttamiselle rahoitusta kehysriihessä. Toivottavasti strategian toimeenpano saadaan pian käyntiin riittävän rahoituksen turvin", Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi sanoo. Strategiaehdotuksen mukaan muutaman vuoden välein laadittaisiin käytännönläheinen ja monipuolinen toimintasuunnitelma. Ensimmäistä toimintasuunnitelmaa esitetään ehdotuksessa laadittavaksi jo tänä keväänä.

Kun talousosaamisesta puhutaan, saavat päähuomion usein arjen rahankäyttö, ylivelkaantumisen välttäminen ja henkilökohtaisen talouden tasapainon pitäminen sekä säästämisen ja sijoittamisen taidot. Ne ovat erittäin olennaisia taitoja ja löytyvät myös tänään luovutetusta ehdotuksesta.

"Usein katveeseen kuitenkin jää taidot hankkia oman elämän kannalta riittävät vakuutukset ja kokonaisvaltainen ajattelu oman elämän riskienhallintataidoista. Samoin kyky tunnistaa erilaisia petoksia ja huijauksia on hyvin olennainen taito", Kauppi sanoo.

Nyt luovutetussa suunnitelmassa on otettu hyvin huomioon myös riskienhallinnan ja vakuuttamisen taidot. Riskienhallintataitoihin sisältyy esimerkiksi kyky arvioida oman toimeentulon riittävyyttä ikääntyessä tai sairastuessa ja muissa elämän yllättävissä tilanteissa. Ymmärrys työeläkejärjestelmästä ja sen tarjoamasta turvasta ovat olennaisia, kun ihminen arvioi edessä olevaa vanhuusajan toimeentuloaan. Suomalaisessa yhteiskunnassa on kattavat julkiset vakuutusjärjestelmät, joita täydentävät hyvin vapaaehtoiset vakuutukset – esimerkiksi matkavakuutus ja kotivakuutus. Näiden järjestelmien ymmärtäminen on kaikille tärkeää.

Talousosaamiseen kytkeytyvät voimakkaasti myös yleiset digitaidot erityisesti varttuneemmissa ikäluokissa. Kun talouteen liittyvät palvelut siirtyvät verkkoon ja sovelluksiin, on niiden logiikassa pysyttävä perässä. Tämä ulottuvuus on myös huomioitu ehdotuksessa.

"Digitaitojen ja petosten tunnistamisen taitojen tärkeydestä saa muistutuksia aina, kun uutisoidaan erilaisista pankkitunnuksiin tai maksukortteihin liittyvistä petoksista – oli kyse sitten rakkaushuijauksista tai esimerkiksi valepoliisina esiintymisestä", Kauppi sanoo.

Rahastoihin reippaasti uusia sijoituksia vuoden aluksi8.2.2021 12:12:19 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin tammikuussa 2021 reippaasti uutta pääomaa, yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa 134 miljardia euroa. Rahastoraportti on sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Euroopan vakuutusvalvontaviranomainen: Koronakriisi ei horjuttanut vakuutussektoria4.2.2021 08:39:40 EETTiedote

Vakuutussektori on pystynyt toimimaan koronapandemian aikana normaalisti, ilmenee Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen (EIOPA) raportista. Alkuvaiheen hankaluuksista huolimatta vakuutusyhtiöt ovat saaneet varmistettua liiketoiminnan jatkuvuuden, EIOPA toteaa. Myös asiakkaiden edustajat kuvaavat, että sopimusten solmimiseen, ylläpitoon ja korvausten maksamiseen liittyvät prosessit ovat toimineet. Digitaalisten toimintojen tärkeys on noussut uuteen merkitykseen.

Liikkeellä erittäin uskottavia huijaussivuja – älä mene verkkopankkiin Google-haun kautta2.2.2021 14:29:32 EETTiedote

Huijarit pyrkivät tällä hetkellä erittäin aktiivisesti verkkopankkeihin tuttujen sähköpostilinkkien avulla. Lisäksi pankit ovat havainneet uuden huijauskampanjan, , jossa rikolliset ovat tavalla tai toisella saaneet ujutettua huijaussivustojaan Googlen hakutuloksiin. Pankeista neuvotaan, että ainakaan toistaiseksi ei kannata mennä verkkopankkiin hakemalla pankkinsa nimeä Googlesta, vaan kirjoittamalla osoite selaimen osoitekenttään.

Hallituksen EU- selonteossa viisaita linjauksia pankkiunionista ja sisämarkkinoiden kehittämisestä – riskejä vähennettävä ennen yhteisvastuun laajentamista29.1.2021 13:24:20 EETTiedote

Finanssiala ry on monissa kohdin samaa mieltä hallituksen EU-selonteossa tehtyjen pankkiunionilinjausten kanssa. Hallituksen mukaan Suomen peruslähtökohta pankkiunionin loppuunsaattamisessa perustuu laajamittaiseen ja tehokkaaseen sijoittajavastuun toimeenpanoon, jotta veronmaksajien kustannukset saadaan minimoitua mahdollisissa pankkikriiseissä.

Vahvistetaanko pankkiunionia vai etsitäänkö maksumiehiä koronakriisille?18.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Piru on, missäpä muuallakaan, kuin yksityiskohdissa. Pankkiunionin tarkoitus on tuoda vakautta EU:n pankkijärjestelmään, ja siihen on myös Suomi ja Suomen pankkisektori sitoutunut. Koko euroalueen yhteiset pelisäännöt ja riskien yhdenmukainen tunnistaminen ovat sinänsä kannatettavia asioita, samoin yhteinen pankkivalvonta ja pankkikriisien ratkaisumekanismi. Nämä ohjaavat pankin mahdollisesta kaatumisesta aiheutuvat tappiot niille, jotka ovat pankkiin sijoittaneet. Pankkiunionirakennelman viimeinen palanen, EU:n yhteinen talletussuoja, voisi kuitenkin tuoda eurooppalaisten pienten ja keskisuurien pankkien ongelmat yhteisesti pankkiunionimaiden pankkien ja viime kädessä koko euroalueen veronmaksajien ratkaistaviksi.

Koronavuosi palkitsi rahastosijoittajan - pääoma ennätykselliset 132 miljardia euroa12.1.2021 12:59:24 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2020 yhteensä 1,2 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 132 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.