Taloyhtiö, naapurisopu ja turvallisuus uuden vuoden juhlinnassa

”On kaikkien asukkaiden viihtyvyyden ja turvallisuuden kannalta parempi, ettei ilotulitteita ammuta taloyhtiön pihalla eikä talojen välittömässä läheisyydessä. Ampujan ei tarvitse pelätä ilotulitteiden osumista rakennuksiin tai autoihin eikä kotieläinten tarvitse kuunnella ikkunan edessä räjähteleviä raketteja. Kannattaa myös muistaa, että ullakolla, verkkokellarissa tai taloyhtiön yhteisissä tiloissa ilotulitteita ei saa säilyttää lainkaan.” toteaa neuvontalakimies Ville Hopsu.

Monessa kaupungissa on erikseen pelastuslaitosten rajaamia alueita, joissa ei saa ampua raketteja. Tänä vuonna esimerkiksi Helsingissä kiellettyjä alueita ovat ydinkeskusta ja monet ostoskeskus-, puisto- tai torialueet. Lisäksi on muistettava, että ilotulitteita saa käyttää uudenvuodenyönä vain klo 18–02 välisenä aikana.

Ilotulitteet aiheuttavat vuosittain useita tulipaloja sekä erilaisia vammoja. Tämän vuoksi niiden vaaroista on syytä keskustella myös lasten kanssa ja pitää tulitteet poissa lasten saatavilta.

Lisätietoja: Kiinteistöliitto Uusimaan neuvontalakimies Ville Hopsu, gsm 041 545 7084

Kiinteistöliitto Uusimaa ry edustaa lähes 12.000 asunto-osakeyhtiötä, joissa asuu yli 800.000 henkilöä. Vastaamme vuosittain noin 10.000 neuvontapuheluun. Lisäksi autamme jäseniämme edunvalvonnan, koulutusten ja muiden asiantuntijapalveluiden kautta.

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EESTTiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.