Taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poisto väärä lääke velkaantumista vastaan: päätös kiristäisi asuntotilannetta

Hallitus suunnittelee edelleen taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poistoa, kertoo Talouselämän tuore uutinen. Taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poisto syventäisi kasvukeskusten asuntopulaa, varoittaa Suomen Vuokranantajat.

Taloyhtiölainojen verotuksen kiristäminen vaikeuttaisi asuntotilannetta, varoittaa Suomen Vuokranantajat. Kuvassa uudistuotantoa Helsingin Kalasatamassa. Kuva: Shutterstock

”Hallitukselta olisi harkitsematonta tehdä veronkiristyksiä, jotka heikentävät asuntorakentamista ja syventävät kasvukeskusten asuntopulaa. Toimivien työmarkkinoiden edellytys on toimivat vuokramarkkinat. Taloyhtiölainat ovat kasvattaneet asuntotuotantoa, jonka vuoksi vuokrien kehitys on maltillistunut merkittävästi”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Positiivista nyt julkitulleissa suunnitelmissa on se, että verovähennysoikeus säilyisi vanhojen taloyhtiöiden korjauslainoissa. ”Uudiskohteiden taloyhtiölainojen verovähennysoikeus on kuitenkin tulevaisuuden rakentamisen kannalta tärkeä, eikä sitäkään kannattaisi karsia”, Hughes sanoo.

Huono lääke velkaantumista vastaan

Taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poistaminen on alun perin noussut poliittiseen keskusteluun osana kotitalouksien velkaantumista käsittelevää selvitystä. Hughes muistuttaa, että muut ehdotetut keinot velkaantumista vastaan ovat huomattavasti tehokkaampia kuin tämä veronkiristys.

”Pitää valita oikeat lääkkeet. Kotitalouksien velkaantuminen on tärkeä huolenaihe, mutta sen korjaamisessa pikavippien suitsiminen ja positiivinen luottorekisteri ovat tehokkaimpia lääkkeitä. Taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poisto tehoaa heikosti velkaantumiseen”, Hughes sanoo.

”Ylivelkaantumisen riskiä voidaan pienentää muun muassa rajaamalla lyhennysvapaita vuosia sekä taloyhtiölainojen enimmäismäärää. Myös uudiskohteiden markkinointimateriaaleista tulisi selkeästi ilmetä lainan kustannukset alun lyhennysvapaiden jälkeen ”, Hughes muistuttaa.

Muutos ei pitkässä juoksussa lisää valtion verotuloja

Muutos ei olisi myöskään verokertymän kannalta vaikuttava. Verovähennysoikeudessa on käytännössä kyse verotuksen ajallisesta lykkäämisestä asunnon myyntihetkeen: nykymallilla vuokranantaja voi vähentää taloyhtiölainojen rahoitusvastikkeiden kulut vuokratulostaan vuokrauksen aikana. Verot tulevat maksuun sitten, kun asunto myydään.

“Käytännössä verokohtelua voisi verrata kiinteistönomistajien tekemiin poistoihin tai osakesäästötiliin, jossa verojen maksua lykätään. Vähennyksen poisto lisäisi verotuloja nyt, mutta vähentäisi tulevien vuosien verotuottoja. On hölmöläisten peiton jatkamista väittää, että vähennyksen poisto lisäisi verotuloja pitkässä juoksussa””, ihmettelee Hughes.

Hughes varoittaa, että verovähennysoikeuden poisto ajaisi markkinoilta pois pieniä, kotimaisia toimijoita: ”Veronkiristyksen vaikutukset ovat valtion kassassa minimaaliset, mutta vuokranantajan kuukausittaisen vuokraustoiminnan ne voisivat kääntää tappiolliseksi. Kiristys osuisi pieniin yksityisiin vuokranantajiin ja keskittäisi markkinaa suurten toimijoiden pelikentäksi”, Hughes varoittaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.

Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan4.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.