Taloyhtiön hallitustyö käyntiin - tukea ja työkaluja Kiinteistöliitosta

Syksyllä monessa taloyhtiössä hallitus käynnistelee toimintaansa kesätauon jälkeen. Uuden puheenjohtajan ja hallituksen jäsenen on hyvä pitää mielessään, että Kiinteistöliitto tarjoaa jäsenilleen monenlaista tukea ja neuvontaa hallitustyöhön.

Hallituksen jäsenten ja puheenjohtajan on tärkeää perehtyä huolellisesti oman yhtiönsä tilanteeseen ja keskeisiin asiakirjoihin. Kiinteistöliitto on koonnut taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkistuslistan, jonka avulla voi selvittää oman taloyhtiönsä tilanteen ja perehtyä hallituksen jäsenen kannalta tärkeisiin tehtäviin.

”Taloyhtiössä hallitus on avainasemassa huolehtiessaan osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Sen vuoksi hallituksen jäsenten on hyvä ottaa tehtävänsä vakavasti ja ensi alkuun perehtyä kaikkiin hallitustyöskentelyn kannalta oleellisiin asioihin sekä asiakirjoihin”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Tärkeitä asiakirjoja ovat esimerkiksi isännöintitoimiston kanssa solmittu isännöintisopimus sekä huoltoyhtiön kanssa tehty sopimus kiinteistönhuollosta. Hallituksen on tärkeää myös pitää silmällä taloyhtiön taloudellista tilannetta.

Hallituksen jäsenille tarkoitettu tarkistuslista ja muita hallitustyön kannalta hyödyllisiä työkaluja on koottu Kiinteistöliiton verkkosivuille.

Indeksitalo 2019: Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset nousseet aiempaa nopeammin10.9.2019 11:01:00 EESTTiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna edellisvuotta voimakkaammin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 2,6 prosenttia vuodesta 2018. Nousua selittää erityisesti sähkön ja lämmityksen kallistuminen. Vuotta aiemmin kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin verran.

Taloyhtiön oma pihakirppis pystyyn Siivouspäivänä?27.8.2019 08:20:00 EESTTiedote

Elokuun viimeisenä päivänä eri puolilla maata vietettävän Siivouspäivän myötä monet kaupungit ja naapurustot muuttuvat isoiksi kirpputoreiksi ja markkinoiksi. Siivouspäivän ideana on tehdä kierrättämisestä helppoa ja luoda elävää sekä vastuullista kaupunkikulttuuria. Lähtökohtana on, että kuka tahansa voi kaupata tavaroitaan kaduilla, pihoilla tai kodeissa. Taloyhtiössä asuvan on kuitenkin hyvä huomioida joitakin asioita ennen kirpputorin pystyttämistä pihamaalle.