Tältä näyttää Liken kevät 2023! Tutustu koko kustannusohjelmaamme

Liken uutuuskirjoissa on tarjolla vavahduttavia elämäntarinoita, ajankohtaisuuteen pureutuvaa fiktiota, suuria rocktarinoita sekä rakastetuimpia sarjakuvia.

Katso koko katalogi täältä >>

Tietokirjat

Kata on Eveliina Talvitien kirjoittama elämäkerta Kata Kärkkäisen hengästyttävästä matkasta Katariina Souriksi. Luvassa on raadollisen suoraa tekstiä elämästä: surusta, vihasta, oivalluksista, rakastumisista, neonväreistä ja shamanismista.

Anne Rossi-Horto kertoo riipaisevan kauniissa Silmät tottuvat pimeään -teoksessa siskonsa itsemurhasta ja vuoropuhelusta yli kuoleman.

Juha Vaskun Ikuiset jäljet – Jengiläisenä Brasilian slummeissa on raju true crime -tarina Brasilian slummeissa kasvaneesta suomalaispojasta.

Muuttuva metsä – opas jatkuvaan kasvatukseen on Finlandia-palkittujen Pekka Juntin ja Anna Ruohosen käytännönläheinen opas kestävään ja tuottavaan metsänhoitoon.

Tuukka Hämäläisen omakohtainen Pakko on havahduttava ja huumorin sävyttämä teos pakko-oireisesta elämästä, ihmisyydestä ja liasta.

Likainen työ – Ilmastopolitiikan voittajat ja häviäjät -kirjassa palkitut journalistit Minea Koskinen, Karoliina Paananen ja Miikka Pirinen sulkevat Twitterin, ottavat auton alle ja lähtevät katsomaan, miltä ilmastokriisi näyttää ja tuntuu Kehä kolmosen ulkopuolella.

Katja Törmänen esittelee Irti päästämisen ilo -teoksessaan Sedona-tekniikan, jonka avulla voit päästä eroon negatiivisten tunteiden ylivallasta.

Kaunokirjat

Finlandia-ehdokkuudellakin huomioidun Laura Gustafssonin kuudes romaani Mikään ei todella katoa on ajankohtainen romaani eläinteollisuudesta ja idealismista, ja pyörremyrskymäinen tarina sisäänpäin kasvaneesta vihasta, lajirajat ylittävästä kumppanuudesta ja ihmisistä, jotka eivät tyydy realismiin.

Hannu Paloniemi kuvaa omakohtaisessa esikoisromaanissaan Lumiluolapoika äitinsä menettäneen pojan kasvua ja sitä, kuinka koulutoverien keskellä toivoisi olevansa muutakin kuin se poika, jonka äiti kuoli.

JP Koskisen Nouseva kuu jatkaa eeppistä Ristiretki-saagaa. Kolmas osa kertoo Jerusalemin kuningaskunnan loiston päivistä ja Temppeliherrain veljeskunnan luhistumisesta.

Samuli Laihon vetävän dekkarisarjan toinen osa Joka kalliolle rakentaa on timantinkova trilleri Aurinkorannikolla kadonneen suomalaisnaisen etsinnästä ja kuolemanvaarallisesta verkkopalvelusta.

Psykologisen trillerin nousevan tähden Jenni Multisillan piinavassa romaanissa Kuka viimeiseksi jää huvipuiston kulissien taakse kätkeytyy synkkä salaisuus.

Yhden Pohjoismaiden ylistetyimmän kirjailijan, Karl-Ove Knausgårdin, Ikuisuuden sudet jatkaa vaikuttavaa Aamutähti-sarjaa ja elämän ja kuoleman rajan venyttämistä.

Leonardo Paduran tositapahtumiin pohjautuva Mies joka rakasti koiria piirtää pysäyttävän kuvan kuumeisesta 1900-luvun vaiheesta, jolloin utopia sumensi järjen ja totalitaarinen väkivaltakoneisto tuhosi ihmisiä säälimättä.

Palkitun käsikirjoittajan Michael Benettin hätkähdyttävä esikoisromaani Viattomien veri kertoo kylmäävästä rituaalikostosta maorien mailla.

Musiikki

Kingston Wallin tarina päättyi laulaja Petri Wallin kuolemaan vuonna 1995, mutta yhtyeen musiikki löytää edelleen uusia kuulijoita. Salapoliisitarinan tavoin etenevässä Kingston Wallin perintö -kirjassa Kimmo Aroluoma lähtee selvittämään, miten yhtyeen taika oikein syntyi.

Yarin odotettu muistelmateos Taikurin apulainen (muistelee) nostaa SE-yhtyeen laulajan ja lauluntekijän Yarin eli Jari Knuutisen takaisin valokeilaan. Yari oli 80-luvulla matkalla suomalaisen rockin legendojen joukkoon, mutta päätti vetäytyä kulisseihin. Vaikka hän ei ole näkynyt julkisuudessa, hänen musiikkinsa on tullut tutuksi kymmenissä elokuvissa, kuten Akvaariorakkaudessa ja Rikinkeltaisessa taivaassa.

Sarjakuvat

Pertti Jarlan Fingerpori 16 -sarjakuvassa ovat mukana kaikki tutut fingerkansalaiset esittelemässä tuoreita letkauksiaan ja toilailujaan.

Jarkko Vehniäisen ja Marja Lappalaisen Kamala luonto – Oman elämänsä sankarit -teoksessa fakta on, että jokaisen on omasta elämästään tavalla tai toisella selvittävä, ja sen taidon ovat ilves, kärppä, kettu, majava ja kumppanit kukin tahoillaan oppineet. Ainakin joten kuten.

Hannu Leimun Aavikon reiteillä on henkeäsalpaavan komea sarjakuva Mad Maxin hengessä.

Katso koko katalogi täältä >>

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset:

Tietokirjat: Adèle Couavoux, adele.couavoux@otava.fi

Kaunokirjat & musiikki: Jenni Heiti, jenni.heiti@otava.fi

Sarjakuvat: Anni Gullichsen, anni.gullichsen@otava.fi

Sähköiset ja fyysiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi