Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Talvi vaatii tien päällä malttia ja oikeita renkaita

Jaa

Rengasfoorumi: Kylmät aamut muistuttavat, että talvirenkaat on hyvä vaihtaa alle, ennen kuin talvi ja pääkallokelit saapuvat. Talvinopeuksien ilmaantuminen muistuttaa kylmästä talviajasta, jolloin kesärenkaiden paikka on varastossa

Elohopea pysyy plussalla, eikä lunta näy. Pitäisikö talvirenkaat vaihtaa etelässäkin jo alle, vai kuluvatko kalliit talvirenkaat suotta?

Ne ovat kysymyksiä, joita moni autoilija juuri nyt miettii, Rengasfoorumiin kuuluvan Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

”Oikea vastaus on, ettei talvirenkaita voi vaihtaa turhaan. Jotkut renkaathan auton alla kuluvat joka tapauksessa, joten on parempi, että oikeat renkaat kuluvat oikeaan vuodenaikaan”, Nuora sanoo.

Tieliikennelaki uudistui kesäkuussa. Se edellyttää käyttämään autossa talvirenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina kelin niin vaatiessa. Samalla uusi laki painottaa myös autoilijan omaa ennakointivastuuta. Vaikka kelit ovat leutoja, on autoilijan osattava ennakoida muutokset itse.

”Halla-aamuja on jo ollut koko maassa, ja mitä lähemmäksi talvi tulee, sitä nopeammin säätilat muuttuvat. Jos aamulla on liukasta, kesärenkailla ei liikenteeseen voi lähteä. Siksi ne on oltava alla jo valmiiksi.”

Kesärengas ei toimi kylmässä

Keskustelu nastattomien tai nastallisten renkaiden paremmuudesta kuuluu taukopöytien vakioaiheisiin. 

”Vähemmälle huomiolle sen sijaan jää se, että kesärenkaita ei ole tehty talviolosuhteisiin”, Nuora huomauttaa.

Liukkaalla tärkein ominaisuus on pito. Laki vaatii talvirenkaalta vähintään 3 mm urasyvyyden, mutta turvallisena urasyvyytenä pidetään 5 mm:ä, jota matalammat urat vaativat jo ajaessa erityistä varovaisuutta. Kitkaa eli pitoa synnyttävät kuitenkin urien ja nastojen ohessa myös kumiseoksen ominaisuudet.

”Kesärenkaan kumiseos on tehty lämpimiin olosuhteisiin. Toisin kuin kylmään suunnitellun talvirenkaan kumiseos, alkaa kesärengas kovettua lämpötilan laskiessa viiden plus-asteen tietämille, eikä rengas enää toimi kunnolla.”

Rannikkoalueilla kesärenkaat toimivat vielä hetken, mutta talvirenkaat vielä odottavat varastossa tai rengashotellissa, on hyvä hetki alkaa merkkailla vaihtoaikaa kalenteriin. Myös uudet renkaat on hyvä hankkia ajoissa, sillä koronaviruksen vuoksi valikoimien saatavuus voi olla välillä tavallista rajoitetumpaa.

Talvi vaatii rauhallista ajamista

Varma merkki talvikauteen siirtymisestä ovat talvinopeusrajoitukset. Moottoritiellä 120 km/h rajoitukset laskettiin 100 kilometriin tunnissa loka-marraskuun vaihteessa. Myös suurin osa maanteiden 100 km/h rajoituksista laskettiin 80 kilometriin tunnissa.

”Se on hyvä muistutus siitä, että teillä on siirrytty talvimoodiin. Tien päällä tarvitaan taas hieman entistä enemmän aikaa ja turvavälejä.”

Talvikauden kynnyksellä auton varustus on hyvä käydä läpi. Rengasrikon varalta käydään läpi vararenkaan ja paikkaussarjan kunto. Lisäksi autossa on hyvä pitää aina mukana lämmintä vaatetta, sillä moottorivian sattuessa auto kylmenee tien vieressä nopeasti.

Tärkeintä on opetella talvella ajoissa liikkeelle. Merkittävä tekijä onnettomuuksissa on ylinopeus, jonka taustalla puolestaan on usein turha kiire. Se korostuu, kun tien pinta on liukas.

”Rajoituskyltin lukema ei ole miniminopeus, vaan oma vauhti pitää erityisesti talvella sovittaa kelin mukaan. Nopeutta tärkeämpää on se, että kaikki pääsevät turvallisesti perille.”

Rengasfoorumi

  • Rengasfoorumi on rengasalan keskeisten toimijoiden järjestämä tapahtuma auto-, liikenne- ja moottoritoimittajille ja keskeisille rengasalan sidosryhmille. Rengasfoorumin tavoitteena on luoda tehokkaampia tiedotustapoja rengasalan toimijoille, tarjota ammatillista lisäarvoa auto- ja liikennetoimittajille. 
  • Lisäksi tavoitteena on tarjota tuoretta toimialatietoa, syventää rengastietämystä, herättää julkista keskustelua tärkeäksi koetuista aiheista, tarjota kiinnostavaa kerrottavaa ja luettavaa renkaista suurelle yleisölle sekä vahvistaa rengasalan ja renkaan imagoa.
  • Rengasfoorumin järjestäjinä ovat Bridgestone Europe NV/SA, Continental Rengas Oy, Goodyear Finland Oy, Oy Suomen Michelin Ab, Nokian Renkaat Oyj, Suomen Rengaskierrätys Oy ja Autonrengasliitto ry.
  • Vuoden 2020 Rengasfoorumin perinteiset tilaisuudet korvataan koronaviruksen vuoksi tiedotuskampanjalla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Autonrengasliitto ry
Jarmo Nuora
Hallituksen puheenjohtaja
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi

Carl Segercrantz
Hallituksen varapuheenjohtaja
+358 40 563 1377

Maarit Leppänen
Asiamies
+358 20 595 5069
www.autonrengasliitto.fi

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme