Talviurheilubuumi valtasi suomalaiset: 5 vinkkiä rinteeseen ensikertalaiselle

Hiihtolomalla lähirinteeseen tai Lappiin? Moni suuntaa nyt ensi kertaa tai pitkän tauon jälkeen talviurheilemaan, kun korona muutti hiihtolomasuunnitelmat. Eniten talvilajeista tapaturmia sattuu laskettelussa ja luistelussa. Älä sorru yliarvioimaan taitojasi – poimi vinkit turvalliseen rinnepäivään.

Kauniiden talvikelien ja koronarajoitusten myötä suomalaiset on vallannut talviurheiluinnostus. Toistaiseksi se ei onneksi näy merkittävästi vakuutusyhtiöön ilmoitetuissa vahingoissa. Talvilajeista tapaturma-alttiimpia ovat Ifin tilastojen perusteella laskettelu ja luistelu.

– Moni kokeilee nyt itselleen uutta lajia ensimmäistä kertaa tai vuosien tauon jälkeen, jolloin kannattaa malttaa aloittaa varovasti. Lasketellessa on syytä tarkistaa varusteiden turvallisuus etenkin, jos välineitä ei ole aikoihin käytetty, ja lähteä liikkeelle helpoista rinteistä, muistuttaa korvausasiantuntija Anne Koivisto Ifistä.

Lasketellessa ja lautaillessa sattuu useimmiten murtumia, sijoiltaanmenoja ja erilaisia kolahduksia, käy ilmi Ifin tilastoista. Luistellessa sattuvat vammat ovat tyypillisesti murtumia ja aivotärähdyksiä.

Laskettelurinteessä ylivoimaisesti yleisin syy tapaturmiin on liian kova vauhti.

– Ei kannata sortua yliarvioimaan omia taitoja. Vauhtia pitää sopeuttaa myös sen mukaan, millainen näkyvyys ja rinteiden kunto on sekä miten ruuhkaisia rinteet ovat. Kypärä on ehdoton turvavaruste laskijan taitotasosta riippumatta, Koivisto painottaa.

Miten vakuutukset korvaavat vahinkoja?

Tapaturmavakuutus ja matkavakuutus ovat normaalisti voimassa laskettelussa ja lumilautailussa, jos laskee huvin vuoksi eli ei harjoittele kilpailuja varten. Nopeus- ja syöksylaskussa vakuutus ei kuitenkaan ole voimassa.

Varmistathan kotimaan matkalle suunnatessa, että matkavakuutuksesi kattaa kotimaanmatkat. Ifin jatkuvaa matkavakuutusta voi laajentaa kattamaan myös kotimaanmatkat. Ifin matkavakuutus turvaa automaattisesti myös hiihtolomalla mukana reissaavat alle 20-vuotiaat lapset tai lapsenlapset.

– Lisäksi laaja tapaturmavakuutus kattaa tavallisten tapaturmien lisäksi erilaisia rasitusperäisiä vammoja ja venähdyksiä, vinkkaa Koivisto.

5 vinkkiä rinteeseen:

1. Käytä aina laskettelukypärää ja tarkista välineet: Käy läpi siteiden säädöt ja varusteiden toimivuus etenkin, jos edellisestä laskukerrasta on aikaa.

2. Sovita vauhti taitoihin ja olosuhteisiin: Jos olet aloittelija, lähde liikkeelle helpoista rinteistä ja hyödynnä tarvittaessa esimerkiksi hiihtokoulua. Laske taitojesi mukaista vauhtia ja huomioi myös rinteen kunto, sää ja laskijoiden määrä. Syöksylasku rinteessä on yleensä kiellettyä.

3. Muista väistämissäännöt: Takana tulevalla on rinteessä aina väistämisvelvollisuus. Ohita erityisesti lapset ja aloittelijat riittävän etäältä, sillä heidän liikkeensä saattavat joskus yllättää kokeneemmatkin laskijat.

4. Varmista, että sinut huomataan: Jos seisahdut rinteeseen odottamaan kaveria tai ihailemaan maisemia, pidä huoli, että muut laskijat voivat nähdä sinut riittävän etäältä ja väistää ajoissa.

5. Käytä virallisia reittejä: Muiden kuin virallisten reittien käyttäminen on hiihtokeskuksissa omalla vastuulla. Myöskään vakuutus ei ole voimassa, jos lasket merkittyjen rinteiden ja reittien ulkopuolella.

Anne Koivisto, korvausasiantuntija, p. 010 515 8437, anne.koivisto@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi