Tammi julkaisee presidentti Joe Bidenin muistelmateoksen

Suuresta menetyksestä ja sen vaikutuksista kertovan teoksen suomenkielinen nimi on Lupaa minulle, isä. Suomennos julkaistaan syyskuussa 2021.

Joe Bidenin muistelmateos Lupaa minulle, isä – Toivon, koettelemusten ja tahdon vuosi (engl. alkuteos: Promise Me, Dad – A Year Of Hope, Hardship And Purpose) julkaistaan syyskuussa 2021. Kansi: Pan Macmillan Art Department // Kannen valokuva: Getty Images

Joe Biden valittiin marraskuussa 2020 Yhdysvaltain 46. presidentiksi. Viisi vuotta aiemmin Biden kävi läpi henkilökohtaisen elämänsä ja uransa mullistavinta ja haastavinta vuotta. Hänen poikansa Beau Biden menehtyi aivosyöpään vain 46-vuotiaana toukokuussa 2015.

Poikansa taistellessa hengestään ja myöhemmin menehtyessä Biden palveli maataan Barack Obaman varapresidenttinä. Biden kuvaa teoksessa suruaan ja kertoo, miten hän sai vaikeimmilla hetkillään tukea perheestään, uskostaan ja syvenevästä ystävyydestään Obaman kanssa. Tammen tietokirjallisuuden kustannuspäällikkö Markku Aalto toteaa teoksen luovan poikkeuksellisen läheisen kuvan maailman mahtavimman valtion presidentistä.

”Kuten kirjan nimestäkin voi huomata, kyseessä ei ole tavanomainen poliitikkomuistelma. Tässä kirjassa puhuu poliitikon lisäksi yksityinen ihminen ja perheenisä, ja uskon, että kirja siksi koskettaa laajasti myös suomalaista lukijakuntaa”, Markku Aalto sanoo.

Joe Biden (s. 1942) edusti Delawarea Yhdysvaltojen senaatissa 36 vuotta. Barack Obaman presidenttikausien aikana hän oli maansa 47. varapresidentti vuosina 2009–2017. Biden valittiin Yhdysvaltojen 46. presidentiksi marraskuussa 2020.

Syyskuussa 2021 ilmestyvän teoksen Lupaa minulle, isä suomentaa Ilkka Rekiaro. Kirjan suomalainen kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Markku Aalto
Kustannuspäällikkö
Tietokirjallisuus, Tammi
Werner Söderström Osakeyhtiö
markku.aalto@tammi.fi // 050 305 1908

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.