Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Tammikuun hyvinvointikirjoissa keskitytään mielen ja tunteiden tasapainoon

Vuoden alku on täynnä uuden odotusta. Tammikuun hyvinvointikirjat tarjoavat välineitä työn ja tavoitteiden hallintaan, ylisuorittamisen ja murehtimisen vähentämiseen sekä itsetuntemukseen parisuhteessa. Uusia oivalluksia on luvassa myös onnistuneesta terapiasta, mielen ja kehon tasapainosta sekä unesta ja nukkumisesta.

Emilia Kujala: Suorittajan mieli – Vapaudu ylikontrollista

Tunteitaan ja ajankäyttöään hallitsevia ihmisiä ihaillaan, ja hyvä itsekontrolli onkin hyödyllinen ominaisuus. Ylikontrolliin taipuvainen vaatii kuitenkin itseltään liikaa ja kokee helposti riittämättömyyttä ja ulkopuolisuutta.

Kirja tarjoaa uusia oivalluksia ja hyvät käytännön työkalut lempeämmän ja joustavamman suhtautumisen opetteluun. Lukijan tukena ovat kokemusasiantuntijoiden kertomukset ja kirjailijan oma ääni niin ammattilaisena kuin itsekin ylikontrolliin taipuvaisena suorittajahmisenä. Ilmestyy 29.12.2021

Leeni Peltonen, Minna Huotilainen, Silja Vahtokari ja Helmi Uusitalo:
Uni ja unettomuus – Näe nukkuminen uusin silmin

Unettomalle satelee hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta aina niistä ei löydy apua. Unikeskustelua pitkään seuranneet konkarit, aivotutkija ja tunnettu uneton, päättivät kirjoittaa uudenlaisen kirjan nukkumisesta.

Uni näyttää olevan monitahoisempi asia kuin tähän asti on ajateltu. Olemme erilaisia nukkujia persoonallisten tekijöiden vuoksi, mutta lisäksi uneen vaikuttavat myös monet yhteiskunnalliset päätökset, kuten työajat. Kirjassa on uusinta tutkimustietoa unen fysiologiasta ja psykologiasta. Ilmestyy 10.1.2022

Eevi Vuoristo: Tunne itsesi parisuhteessa

Parisuhde on usein elämämme intiimein suhde, joka suuntaa kohdevalon haavoittuvuuteemme, kipukohtiimme ja tiedostamattomiin toimintamalleihimme niin hyvässä kuin pahassakin.

Parisuhteessa toistamme usein vanhaa kaavaa. Alitajunnasta nousevat tunteet, roolit ja selviytymiskeinot saattavat silti yllättää meidät itsemmekin. Miten tällä kertaa tehdä asiat toisin? Ilmestyy 29.12.2021

Anna-Mari Nurminen: Mieli hoidossa –
Kokemuksia psykoterapiasta, toivosta ja onnistuneesta muutoksesta

Mitä terapiassa todella tapahtuu? Millaisiin ongelmiin terapiasta voi löytää apua? Teoksessa onnistuneen terapian läpikäyneet henkilöt kertovat kokemuksistaan: mitä kaikkea mielensisäinen muutos voi tarkoittaa ja miten vaikeatkin ongelmat taipuvat kertomuksiksi toivosta. Myös eri terapiasuuntauksia edustavat terapeutit kertovat näkemyksensä psykoterapian toteutuksesta ja onnistumisista. Ilmestyy 4.1.2022

Sanna Wikström ja Reija Könönen: Lempeästi eroon murehtimisesta

Murheet ja huolet ovat osa jokaisen elämää, mutta toisiin meistä nuo tunteet ikään kuin tarttuvat kiinni – aivan turhaan. Tehtäväkirja tutustuttaa erilaisiin ajattelu-, uskomus- ja toimintamalleihin, jotka ylläpitävät murehtimisen kehää. Se antaa välineitä huolten syntysyiden löytämiseen ja murehtimisen vähentämiseen. Tehokkaiden harjoitusten avulla opit laskemaan huolirepun selästäsi. Kun et käytä energiaasi murehtimiseen, voit käyttää sen johonkin, mikä on sinulle hyväksi. Ilmestyy 28.12.2021

Rick Pastoor: Grip – Hallitse viikkoasi, vuottasi, elämääsi

Tehokkaan organisoinnin, priorisoinnin ja ajankäytön arvioinnin avulla voi hallita niin yksittäistä työpäivää kuin koko elämää. Suunnitteluun satsatut minuutit palkitsevat: kiire päättyy ja työ on kivaa. Aivotutkimuksesta ponnistava kirja sopii mainiosti niin opiskelijalle, yritysjohtajalle, itsensä työllistävälle kuin meilitulvan uuvuttamalle. Eli meille kaikille. Ilmestyy 3.1.2022

Outi Pikkuoksa: Mielijoogaa – Harjoituksia henkiseen hyvinvointiin

Joogan juuret ovat mielen tasapainossa: harjoitus lievittää ahdistusta, stressiä ja masennusoireita. Liikkeet purkavat kehosta tunteita, joita esimerkiksi keskustelussa ei aina tavoiteta. Psykologi ja joogaohjaaja Outi Pikkuoksan kirja keskittyy hoitamaan mieltä harjoittamalla kehoa lempeästi. Teos tarjoaa viisi helppoa liikesarjaa niin uupumuksen, hermostuneisuuden kuin alakulonkin itsehoitoon. Ilmestyy 14.1.2022

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.