Tamminiemi avautuu tänään – Kekkosten juhlavuoden valokuvanäyttely jatkuu ja Uotinen tanssii museossa taas syksyllä

Päivittäiset opastukset jatkuvat läpi kesän ja uudistettu museokahvila palvelee kotimuseon pihalla.

Tamminiemi sijaitsee Helsingin Meilahdessa, Seurasaaren kupeessa.

Parhaiten presidentti Kekkosen kotina tunnettu Tamminiemi Helsingin Meilahdessa avautui yleisölle tänään 3.6. pitkän tauon jälkeen. Kotimuseossa jatkuu Katse Kekkoseen! Lehtikuvia -näyttely, joka juhlistaa Sylvi ja Urho Kekkosen syntymien 120-vuotisjuhlavuotta. Museoviraston Journalistisen kuva-arkiston JOKA:n kokoelmakuvat ja akateemikko, valokuvaaja Caj Bremerin lehtikuvat piirtävät kuvaa Urho Kekkosesta vapaalla, lomalla tai kun viralliset valokuvat on otettu. Näyttely on esillä 27.12.2020 asti.

Keväällä viimeistä paikkaa myöten loppuunmyydyt Compañía Kaari ja Roni Martinin Uotinen goes Kekkonen -tanssiteoksen esitykset jatkuvat syksyllä. Näytökset tullaan näillä näkymin toteuttamaan samalle yleisömäärälle kuin aiemmin eli noin 30 hengelle per esitys. Teoksessa Jorma Uotinen tulkitsee Urho Kekkosen roolin.

Suomen kansallismuseoon kuuluvassa Tamminiemessä pidetään samat yleisöopastukset kuin aiemmin, mutta ryhmäkokoa pienennetään turvallisuussyistä 30 hengestä kymmeneen. Opastuskierrosta vetävän oppaan lisäksi Tamminiemessä on aina paikalla muitakin oppaita, jotka kertovat Tamminiemen vaiheista ja vastaavat mielellään kysymyksiin.

Kesäkaudella esitellään yleisölle myös Tamminiemen legendaarista saunaa.

Aivan saunan tuntumassa sijaitseva museokahvila Café Adjutant uudistui syksyllä. Kahvilan sisustuksen on suunnitellut dSign Vertti Kivi & co. Perinteisistä kahvilaherkuista ja Kekkosen erityisistä suosikeista nautitaan turvallisesti terassialueella, josta on upeat näkymät Seurasaarenselälle.

intendentti Mikko Teräsvirta, mikko.terasvirta@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6374

TAMMINIEMI
Seurasaarentie 15, Helsinki
Avoinna 30.9. asti ke–su klo 11–17, lokakuusta alkaen la ja su klo 11–17,
suljettuna juhannuksena 19. ja 20.6.
www.kansallismuseo.fi/fi/tamminiemi

Tamminiemi sijaitsee Helsingin Meilahdessa, Seurasaaren kupeessa.

Riikkamusea Kotiinpaluu – čájáhus gudnejahttá sámedávviriid máhcaheami Sápmái25.2.2021 08:58:00 EETTiedote

Kansallismuseon lisärakentaminen etenee valtion ensi vuoden talousarvion myötä23.12.2020 15:08:46 EETTiedote

Lisääntynyt kotimaanmatkailu piristi poikkeuksellista vuotta Suomen kansallismuseon museoissa ja linnoissa22.12.2020 14:06:39 EETTiedote

Kotimaanmatkailun suuri suosio piristi näkymiltään haastavaa vuotta, jonka valopilkuiksi nousivat kaavoitukseen edennyt Kansallismuseon uudisosa sekä somehiteiksi nousseet joulukuun juhlavalaisut linnoissa. Yleisöihin luotiin pandemian aikana uutta suhdetta digitaalisin sisällöin. Suomen kansallismuseon avoinna pitämissä kymmenessä museokohteessa vieraili poikkeuksellisena vuonna 2020 yhteensä 494 563 kävijää, mikä oli kolmanneksen vähemmän kuin ennätysvuoden 2019 kävijämäärä 762 481.

Poikkeuksellinen joulunaika tuo perinteet koteihin Suomen kansallismuseon kohteista3.12.2020 17:05:58 EETTiedote

Vaikka Suomen kansallismuseonkin museokohteita on eri puolilla Suomea suljettuina, toimivat museot ympäristöineen näyttämöinä itsenäisyyspäivän juhlallisuuksille sekä kauden juhlavalaisuille. Joulukausi alkaa suorana verkossa ja radiossa lähetettävällä itsenäisyyspäivän lipunnostolla Hämeen linnasta ja jatkuu Olavinlinnan pihalta lähetettävällä juhlalähetyksellä. Tanssillisen erikoiskierroksen Tamminiemessä tarjoaa taltiointi Uotinen goes Kekkonen -teoksesta, joka nähdään niin ikään itsenäisyyspäivänä tv:ssä. Lucian päivänä 13.12. radiossa ja Yle Areenassa nähtävässä suorassa lähetyksessä Lucia laulaa kuoroineen Kansallismuseossa.

Suomen kansallismuseon kohteista Kansallismuseo ja Tamminiemi suljettuina kolme viikkoa yleisen koronatilanteen vuoksi27.11.2020 14:42:25 EETTiedote

Uudellamaalla käyttöön otettujen voimakkaiden rajoitustoimenpiteiden johdosta myös Helsingissä sijaitsevat Kansallismuseo ja Tamminiemi suljetaan 30.11.-20.12.2020. Suomen kansallismuseon avoinna olevien Hämeen linnan, Olavinlinnan ja Kotkassa sijaitsevan Suomen merimuseon osalta seurataan koronatilanteen alueellista kehittymistä. Muut Suomen kansallismuseon museokohteet ovat avoinna muutoinkin vain kesäkaudella.

Noin puolet suomalaisista arvioi tuntevansa hyvin Suomen ja Ruotsin yhteisen historian, selvisi Suomen kansallismuseon kyselyssä5.11.2020 15:53:57 EETTiedote

Kansallismuseo on uudistamassa perusnäyttelynsä osaa, joka kertoo ajanjaksosta 1100–1917 alueella, joka tunnetaan nykyisin Suomena. Ajanjaksoon sisältyy myös Ruotsin-vallan aika. Taustatyönä toteutetusta kyselystä selvisi, että vain noin puolet vastaajista arvioi tuntevansa tämän jakson tapahtumia ja merkitystä. Näyttely avautuu keväällä 2021. Se täydentää Kansallismuseon perusnäyttelyuudistuksen, josta aiemmin on avattu osat Esihistoria ja Itsenäisyyden ajasta kertova Suomen tarina vuonna 2017.