Tampere Chamber Music toteutetaan kotimaisin voimin kesäkuussa – festivaalin ohjelmistoa striimataan ja äänitetään, osa konserteista siirtyy syksyyn

Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä tarjoava Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään 2.–5.6.2021 kotimaisin voimin striimi- ja äänitefestivaalina. Festivaalin teemana tänä vuonna on Matkalla muutoksessa – viisi elementtiä. Pääosin Tampere-talossa järjestettävä festivaali tarjoaa kuulijoilleen keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista. Striimilippujen lisäksi tapahtumiin on myynnissä erittäin pieni erä tavallisia konserttilippuja. Tampere Chamber Musicin konsertti- ja striimiliput ovat nyt myynnissä.

Tampere Chamber Musicin taiteellinen johtaja Heini Kärkkäinen kuvaaja Minna Hatinen

Maahantulorajoitusten johdosta Tampere Chamber Music on päätetty järjestää tänä vuonna pelkästään kotimaisin voimin. Esiintyjiksi saapuvat viulistit Réka Szilvay ja Otto Antikainen, sellistit Tuomas Ylinen ja Marko Ylönen, alttoviulisti Atte Kilpeläinen, kontrabasisti Petri Mäkiharju, kitaristi Ismo Eskelinen, pianisti Heini Kärkkäinen ja tähtitanssija Minna Tervamäki. Mukana luennoimassa ovat myös professori ja aivotutkija Minna Huotilainen, fysiatrian ja yleislääketieteen erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri sekä musiikkifysioterapeutti Erja Kouri. Lisäksi festivaaleilla on luvassa Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa järjestettäviä pihakonsertteja Palvelukoti Pohjolassa.

Tampere Chamber Musicin jo julkaistuun ohjelmistoon tulee pieniä muutoksia. Konserteissa kuullaan mm. Schubertia, Brahmsia ja Piazzollaa. Lisäksi festivaaleilla järjestetään kolme kamarimusiikin valtakunnallista mestarikurssia musiikinopiskelijoille. Festivaalin ohjelmiston Töistä kotiin palautuen -konsertti sekä Muumimuseossa tapahtuvat konsertit siirretään marraskuuhun 2021.

– Vuosi on ollut poikkeuksellinen ja olemme toden teolla olleet matkalla muutoksessa. Ehkäpä vihdoin alamme näkemään taiteen merkityksen kansakunnan hyvinvoinnissa ja jaksamisessa. Koen, että meidän kulttuuritoimijoiden vastuu on myös kriisiaikoina ylläpitää ihmisten hyvinvointia elvyttävillä taide-elämyksillä, kertoo festivaalin taiteellinen johtaja Heini Kärkkäinen.

Festivaalin avajais- ja päätöskonsertit sekä liikunnallinen Minnan metodit -workshop striimataan Tampere-talolta Keikalla.fi-palvelun kautta. Yle radioi festivaalin avajaiskonsertin ja Aamulehti striimaa tiedeluennot, jotka ovat katsottavissa lehden tilaajille. Lisäksi Aleksanterin kirkossa järjestetään viime vuonna suuren suosion saavuttanut Yösoitto-konsertti, joka on katsottavissa Aleksanterin kirkon Youtube-kanavalta. Satamakadun salissa on luvassa puolestaan TAMK Musiikin striimaama maksuton TULI-MAA-konsertti.

– Toteutamme festivaalin niissä rajoissa kuin se on terveysturvallisesti mahdollista. Striimaamalla tavoitamme enemmän konserttiyleisöä myös kansainvälisesti, toteaa festivaalin tuottaja Hanna Kilpinen.

Tampere Chamber Music hyvittää tapahtuman päästöt istuttamalla 31 puuta hiilinieluun. Tapahtumasta onkin tulossa tiettävästi ensimmäinen hiilineutraali klassisen musiikin festivaali Suomessa. Hiilineutraalin toteutuksen mahdollistaa tapahtumakumppanina toimiva Metsä Tissuen Katrin-hygieniabrändi. Päätapahtumapaikka Tampere-talo on energiankäytöltään jo hiilineutraali.

Tampere-talon ja Tampere Chamber Music -festivaalin kanssa tapahtuman yhteistyössä ovat mukana Yle, Aamulehti, Tampereen seurakunnat, Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys, TAMK Musiikki, Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampere Filharmonia, Muumimuseo, Saunaravintola Kuuma ja Café Puusti. Festivaalin toteutumista tukee Tampereen kaupunki, Taike, OKM, MES, Tampereen seurakunnat. Festivaalin yhteistyökumppanina toimii Metsä Tissuen hygieniabrändi Katrin.

Ismo Eskelinen kuvaaja Felix Broede

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon kesänäyttelyt on julkaistu – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät pop-taiteen monia puolia22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut kolme taidenäyttelyä kesälle. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja esittelevät populaaritaiteen monia puolia. Kaikki näyttelyt avautuvat Tampere-talossa 22. kesäkuuta.

Kulttuuri- ja kongressikeskus sekä tapahtumayhtiö Tampere-talo Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku’s Factory Ltd. ovat 13. huhtikuuta solmineet liiketoimintakaupan, jonka avulla yhtiöt tiivistävät yhteistyötään rakentaakseen Pirkanmaalle entistäkin kilpailukykyisemmän tapahtuma-alan toimijan. Liiketoimintakaupassa Tampere-talon tekninen palvelu ja osa teknisestä kalustosta siirtyvät Akun Tehtaalle 1. syyskuuta alkaen ja Tampere-talosta tulee Oy Aku’s Factory Ltd:n osakas. Strateginen kumppanuus vahvistaa entisestään pirkanmaalaista osaamista sekä Tampereen vetovoimaisuutta tapahtumakaupunkina.

Mozartin Taikahuilu Tampereen Oopperassa 202224.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2022 oopperatuotantona nähdään klassikkoteos, Mozartin Taikahuilu. Näyttämölle palaa vuonna 2011 ensi-iltansa Tampere-talossa saanut ooppera uudella roolituksella. Kyseessä on yksi Tampereen Oopperan 75-vuotisen historian rakastetuimmista ja suosituimmista teoksista. Vuoden 2022 teos sijoittuu 1930-luvun Las Vegasiin. Taikahuilun ensi-ilta on 2.3.2022. Päätehtävissä loistavat sopraano Tuuli Takala ja tenori Tuomas Katajala, oopperan ohjaa Tuomas Parkkinen. Esityksiä on kaikkiaan kuusi.

Lumikuningatar-jääshow hakee esityksiin kymmeniä taitoluistelijoita ja jääkiekkoilijoita avoimella haulla11.3.2021 13:00:00 EET | Tiedote

H. C. Andersenin rakastettu Lumikuningatar-tarina tuodaan ensimmäistä kertaa jäälle Suomessa suurtuotantona 1.-3.1.2022. Kaikkien aikojen suurin kotimainen jäätuotanto nähdään Tampereella joulukuussa 2021 avautuvalla Uros Live -areenalla. Mukana ovat taitoluistelijat Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas ja muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity sekä jääkiekkoilijat Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski ja Pekka Saravo. Tuotantoon haetaan nyt avoimella haulla mukaan taitoluistelijoita ja jääkiekkoilijoita sekä kotimaan esityksiin että mahdolliselle kansainväliselle kiertueelle. Haku on käynnissä maaliskuun ajan ja mahdolliset koe-esiintymiset ovat huhtikuussa.