Tampere kiinnostaa kotimaanmatkailijoita – verkkosivujen kävijäennätys ja ykkössija hotellihauissa

Heinäkuussa Tampereelle saapuneita matkailijoita kiinnostivat erityisesti luontokohteet ja museot. Majoitusliikkeille kesä oli koronakevään jälkeen torjuntavoitto.

Tampereelle saapuva matkailija oli kuluneena kesänä yhä useammin perheellinen. Kesän suurten tapahtumien ja kongressien peruuntumiset ja siirtymiset muokkasivat matkailijan profiilia enemmän tapahtumakävijästä perhematkailijaksi.

– Yöpymisten määrä Tampereella on lisääntynyt, vaikka hotellihuoneita on myyty vähemmän aiempiin kesiin verrattuna. Tämä kertoo siitä, että Tampereella on matkailtu koko perheen voimin. Perhematkailijoiden määrän lisääntyminen näkyi erityisesti heinäkuussa, joka oli monissa museoissa vilkkaampi kuin viime vuonna samaan aikaan, kertoo Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju.

Tampereen seudun luontokohteissa käytiin alkuvuonna merkittävästi viime vuotta enemmän. Helvetinjärven kansallispuiston kävijämäärät tammi-heinäkuussa lisääntyivät 158 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Seitsemisen kansallispuiston kävijämäärät lisääntyivät 53 prosenttia ja Rapolan linnavuoren 65 prosenttia.

Heinäkuussa hotellien käyttöaste Tampereella oli jopa viime vuotta korkeampi, 70,1 prosenttia. Koko Suomen käyttöaste heinäkuussa oli 52 prosenttia. Benchmarking Alliancen viimeisimpien tietojen mukaan hotellien käyttöaste kesäkuun alusta elokuun puoliväliin oli Tampereella 54,3 prosenttia. Koko Suomessa käyttöaste oli samana ajankohtana 42,7 prosenttia.

–  Tilanne näytti keväällä hyvin huolestuttavalta, joten nämä luvut ovat torjuntavoitto, toteaa Jari Ahjoharju.

Heinäkuussa rikottiin verkkosivujen kävijäennätys

Kiinnostus Tampereeseen matkakohteena näkyi piikkinä Visit Tampereen suomenkielisten verkkosivujen kävijämäärissä. Heinäkuussa sivuilla tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys – yli 220 000 sivustokävijää. Määrä oli lähes kymmenen prosenttia suurempi kuin viime vuonna samaan aikaan. Vierailijoita kiinnostivat erityisesti tapahtumat, huvit ja aktiviteetit sekä lapsille suunnattu tekeminen Tampereella.

Elokuussa Markkinointi ja mainonta -lehti kertoi hotellisivusto Hotels.comin tekemästä maailmanlaajuisesta kyselystä, jonka mukaan suhtautuminen matkustamiseen on koronapandemian myötä muuttunut. Myös matkailijoiden käyttäytyminen ja mielenkiinnonkohteet ovat nyt erilaisia.

Nousussa ovat hyvinvointimatkailu, ruuhkattomat kohteet ja yhteinen aika perheen sekä läheisten kanssa. Suomalaisten kiinnostus kotimaanmatkailuun on kyselyn mukaan kasvanut ja Hotels.comin sivujen hakujen mukaan eniten suomalaisia kiinnostavat Tampere (24 %), Helsinki (24 %) ja Turku (17 %). Kotimainen kiinnostus Tampereeseen on näkynyt myös Google-hauissa. Heinäkuun aikana oli hauissa nähtävissä Tampereen kohdalla selkeästi nouseva trendi.

- Kesän kampanja onnistui yli odotusten ja olemme nyt suunnanneet katseet syksyyn ja joulun aikaan. Nämä ovat yrityksille erityisen tärkeitä ajankohtia elpymisen kannalta. Tampere näyttäytyy matkailijoille kiinnostavana kohteena edelleen monipuolisuutensa ansiosta, kertoo Visit Tampereen kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja Noora Heino.

• Kävijämäärät luontokohteissa 1.1.-31.7. 2020, muutos vuoteen 2019 verrattuna.
  • Helvetinjärven kansallispuisto: 50 600 käyntiä, +158%
  • Seitsemisen kansallispuisto: 40 600 käyntiä, +53%
  • Rapolan linnavuori: 23 400 käyntiä, +65%

Lähde: https://www.luontoon.fi/-/pirkanmaan-luontokohteissa-on-ollut-ennatysvilkas-alkuvuosi