Tampereelle varmistunut uusia eri alojen kansainvälisiä huippukongresseja vuodelle 2023

Tampereen kongressiala alkaa elpyä koronan jäljiltä. Kuluneen syksyn aikana on varmistunut uusia huippukongresseja vielä ensi vuodelle.
Kuva: North Arrow Films Jousia Lappi

Vuonna 2023 Tampereella kokoontuvat muun muassa terveysteknologian ja lääketieteen, internetin hallinnan ja kansainvälisen jääkiekon huippuasiantuntijat.

- Pandemia aika heijastuu vielä kongressiliiketoiminnassa. Selkeä osoitus tästä on muun muassa näiden ensi vuonna järjestettävien kansainvälisten huipputapahtumien varmistuminen hyvin lyhyellä aikajänteellä, kertoo asiakkuusvastaava Laila Walldén Visit Tampereesta.

Konferenssien tulovaikutus ja merkitys seudulle on suuri.  Kongressivieras kuluttaa noin 250 euroa päivässä ja yöpyy kaupungissa keskimäärin viisi yötä. Uusien, vuodelle 2023 varmistuneiden kongressien myötä kaupungin hotelliyöpymisten määrä kasvaa 5 500:lla ja tulovaikutus seudulle on kaikkiaan noin 1,5 miljoonaa euroa.

Vuonna 2023 Tampereella järjestettävien kongressien kokonaismäärä on vielä vahvistumatta. Ennen pandemia-aikaa ala oli ennätysvauhdissa. Tulovaikutukset ovat vuositasolla noin 11 miljoonaa euroa ja konferenssikävijöiden määrä yli 11 000.

Terveysalan huippukongressi Tampere-talossa heinäkuussa

Tamperelainen terveysteknologia-alan yritys Modulight Oyj järjestää kaupungissa kansainvälisen fotodynaamisen yhdistyksen (The International Photodynamic Association,IPA) maailmankongressin 10.-15. heinäkuuta 2023.

Tapahtumaan odotetaan noin 500 johtavaa fotodynaamisen terapian (photodynamictherapy, PDT) asiantuntijaa ja tutkijaa

Ehdotus Modulightin valinnasta tapahtuman järjestäjäksi tuli IPA:n hallitukselta, vaikka on epätavallista, että yritys järjestää tieteellistä kongressia, kertoo Modulightin toimitusjohtaja, Seppo Orsila.

Internetin saavutettavuus ja vaikutukset mediaan puhuttavat

European Dialogue on Internet GovernanceEuroDig 2023 -konferenssi kokoontuu Tampereen yliopistolla 6.-8. kesäkuuta 2023.

EuroDig 2023 -tapahtumassa keskustellaan muun muassa internetin saavutettavuudesta ja sen vaikutuksista mediaan. Hybriditapahtumana järjestettävään kongressiin odotetaan noin 400 osallistujaa. Kongressin paikallinen järjestäjä on Tampereen yliopisto.

Foorumien johtoajatus on tuoda kaikki internetin hallintaan vaikuttavat tahot – yksityiseltä sektorilta, kansalaisyhteiskunnasta, teknisestä ja yliopistoyhteisöstä sekä valtiollisista rakenteista keskustelemaan ajankohtaista ongelmista yhdessä, eikä vain omissa siiloissaan, kuvaa tapahtumankumppanina toimivan Suomen Internet-yhdistys ry:n Yrjö Länsipuro.

Tampereen vahva jääkiekkokulttuuri tuo kaupunkiin alan kansainväliset osaajat

Eurooppalaisten jääkiekkoliigojen toimijat kokoontuvat Tampereen Sokos Hotel Torniin E.H.C. Hockey Business Forum 2023 -kongressiin 27.-29. syyskuuta.

Tähän kuudennetta kertaa järjestettävään foorumiin odotetaan noin 200 osallistujaa ympäri Eurooppaa.

Tampereen uusi Nokia Arena on mullistanut Tapparan ja Ilveksen olosuhteet ja nostanut merkittävästi jääkiekkotapahtumien seuraamista paikan päällä. EHC-kokouksen yhteydessä eurooppalaisilla seuroilla on samalla mahdollisuus kokea ainutlaatuinen paikallisottelu Tappara – Ilves, kertovat Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro ja Ilveksen toimitusjohtaja Risto Jalo.

Lisätiedot:

Yleisesti kongresseista Tampereella:
Tampere Convention Bureau, Visit Tampere
Pia Helminen, 040 706 6448, pia.helminen@visittampere.fi
Laila Walldén, 040 6838789, laila.walldén@visittampere.fi

IPA-23 -maailmankongressi:
Seppo Orsila, toimitusjohtaja puh. +358 40 830 4671
Ulla Haapanen, IR puh. +358 40 830 4676
ir@modulight.com, Twitter: @IPA2023, Web:ipa-2023.com

EuroDIG-kongressi:
Jarmo Viteli, tutkimusjohtaja, Tampereen yliopisto, puh. +358 500 73 1237, jarmo.viteli@tuni.fi
Yrjö Länsipuro, Suomen Internet-yhdistys, puh. +358 40 754 4448, yrjo_lansipuro@hotmail.com