Tampereen seudusta hiilineutraali matkailukohde 2030

Tampereen seutu on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen olla hiilineutraali matkailukohde vuoteen 2030 mennessä. Tavoite nostaa Tampereen myös kansainvälisesti kestävän matkailun edelläkävijöiden joukkoon.

Asiakastutkimusten perusteella entistä suurempi osa matkailijoista haluaa matkailla aiempaa vähähiilisemmin. Päämäärän saavuttamiseksi on Tampereella laadittu kestävän matkailun tiekartta Visit Tampereen johdolla.

Hiilijalanjäljen minimointi on matkailualan yhteinen tehtävä. Samalla on ensiarvoisentärkeää suhteuttaa se matkailun positiivisiin vaikutuksiin, matkailutuloon, työllisyyteen ja hyvinvointiin.

- Hiilijalanjälki on matkailualan suurin ja yhteinen kestävyyshaaste. Tavoitteemme on, että olemme jalanjälkeämme suurempi ratkaisujen rakentaja, osana valtakunnallista ja kansainvälistä verkostoa, toteaa Visit Tampereen projektipäällikkö Matti Pollari.

Kehitystyön pääteemat ovat yritysten vähähiilisyys ja matkailun kestävä liikkuminen. Niiden rinnalla pyritään edistämään myös luonnon hyvän tilan turvaamista.

-  Ensiaskeleena lähdemme auttamaan yrityksiä polulla kohti hiilineutraaliutta. Sen rinnalla haetaan ratkaisuja liikkumisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Vetureina toimivat omia vähähiilisyystavoitteita asettaneet yritykset, mutta tavoitteena on toki saada alueen yritykset mahdollisimman laajasti mukaan, ja tarjota myös työkaluja erikokoisille toimijoille, jatkaa Pollari.

Konkreettisia työkaluja yrityksille ovat 6aika: Carbon Neutral Tourism –hankkeessa yhteistyössä Visit Finlandin ja Lapin Liiton kanssa kehitetty matkailualan avoin hiililaskuriValitse vastuullisemmin -palveluSustainable Travel Finland -ohjelma sekä erilaiset sertifikaatit.

- Hiilijalanjäljen laskennan ja hiilineutraaliuden merkitys nousee koko ajan myös kansainvälisessä matkailussa. Matkailualan hiilijalanjälkilaskurin kehitys on hieno esimerkki valtakunnallisesta yhteistyöstä haasteisiin vastaamiseksi, kertoo Sustainable Travel Finland –ohjelmaa koordinoiva Liisa Mäkelä Visit Finlandista.

Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi tarvitaan yritysten, julkisen sektorin ja korkeakoulujenyhteistyötä. Tiekartan pohjaksi haastateltiin alueen kestävän matkailun edelläkävijäyrityksiä ja muita tärkeiden sidosryhmien edustajia.

- Haastattelujen avulla pyrittiin linjaamaan tiekartan päämäärä matkailuyritysten omia kestävyystavoitteita tukevaksi. Tämä on ensiarvoisen tärkeää Visit Tampereen alueellisen kehitystyön kannalta, sanoo Matti Pollari.

- Tampereen alueen merkittävistä matkailutoimijoista hotellit, Särkänniemi, Tampere-talo ja uusimpana Nokia Arena ovat kestävän palvelutarjonnan edelläkävijöitä. Yhteistyöllä voimme tehdä Tampereesta ja Pirkanmaasta kohteen, jossa matkailijalla on mahdollisuus vierailla hiilineutraalisti, Pollari jatkaa.

Tampere ja Pirkanmaa ovat asettaneet omat hiilineutraaliustavoitteensa vuoteen 2030. Yhteinen päämäärä tiivistää tekemistä ja tukee osaltaan Tampereen kaupunkikuvaa älykkään ja kestävän kaupunkikehityksen edelläkävijänä.

Kestävän matkailun tiekartta laadittiin Visit Tampereen johdolla kesän ja syksyn 2021 aikana osana Visit Finlandin valtakunnallisen Sustainable Travel Finland –ohjelman toteutusta Tampereen alueella.

Liisa Mäkelä
Manager, Sustainable Travel Development