Tarjolla tietoa vesikasvien ja rantojen hoidosta sekä vinkkejä niittoihin (Etelä-Savo, Kainuu, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -webinaarin tallenteet ovat nyt tarjolla. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa, joten ennen mökkirannan niittoa tulee poiston tarpeellisuus punnita. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö on kasvussa, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa. Kaislikot tarjoavat suojaa mm. vesilinnuille. Kuva: Ilkka Elo / Pohjois-Karjalan ELY-keskus.

Valmistautuminen kuluvan kesän niittokauteen pyöräytettiin käyntiin Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -tilaisuudessa, joka järjestettiin etäyhteyksin 15.6.2021. Tilaisuudessa oli parhaimmillaan lähes 150 osallistujaa, ja yleisökysymyksiä saatiin Iistä Hämeeseen saakka. Tilaisuuden esitysten tallenteet ovat nyt katsottavissa Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen YouTube-kanavalla.

Vesikasvien poistot ja niitot ovat tavanomaisia toimenpiteitä sekä mökkirannoilla että osana laajempia vesistöjen kunnostushankkeita. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa ja ennen niiden poistoon ryhtymistä tulee kartoittaa niitoille asetettavat tavoitteet sekä punnita niittojen tarpeellisuus ja vaikuttavuus. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa niittohankkeen suunnitteluun ja toteutukseen sekä tarvittaviin ilmoituksiin, lupiin ja rahoitukseen. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö tulee laajenemaan osana biotaloutta, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Koneellisesta vesikasvien niitosta tai poistosta tulee aina tehdä 30 vuorokautta ennen toimenpiteiden aloittamista niittoilmoitus paikalliseen ELY-keskukseen sekä ilmoitus vesialueen omistajalle, joka on luultavimmin alueen osakaskunta. Laajaan vesikasvien niittoon saatetaan tarvita aluehallintoviraston lupa.

Tilaisuudessa kuullut puheenvuorot

1. Tilaisuuden avaus, Pohjois-Savon ELY-keskuksen johtava vesienhoidon asiantuntija Veli-Matti Vallinkoski
  2. Vesikasvit osana järviluontoa, Pohjois-Savon ELY-keskuksen hydrobiologi Antti Kanninen
  3. Niittojen tavoitteet, tarpeellisuus ja vaikuttavuus, Keski-Suomen vesienhoidon asiantuntija Jouni Kivinen
  4. Niiton suunnittelu ja toteutus, Vanajavesikeskuksen hankekoordinaattori Eeva Einola
  5. Ilmoitukset ja luvat, Etelä-Savon vesistöasiantuntija Elina Häikiö
  6. Järviruoko järvestä peltoon, Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten ja ProAgria Itä-Suomen maisema- ja ympäristöasiantuntija Päivi Jokinen
  7. Hankkeiden rahoitus, Kainuun ELY-keskuksen vesistöasiantuntija Kimmo Virtanen

Tilaisuuden esitysten tallenteet ovat katsottavissa Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen YouTube-kanavalla. Tilaisuuden tallenteita voi hakea YouTubesta tunnisteella #vesikasviwebinaari.

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -tilaisuus oli osa Vesiensuojelun tehostamisohjelmaan liittyvää vesistökunnostusten ja vesienhoidon verkostoitumisen kokonaisuutta. Se järjestettiin etäyhteyksin Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten sekä Kainuun ja Pohjois-Karjalan vesistökunnostusten asiantuntija- ja toimijaverkostojen vahvistamishanke KAIPO:n yhteistyönä. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten ja ProAgria Itä-Suomen ympäristöasiantuntija Tuuli Mäkinen.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-SuomessaSiirry videokanavalle

Vesistöasiantuntija Tiina Käki, Pohjois-Karjalan ELY-keskus, puh. 0295 026 196, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Suunnittelija Rosanna Sjövik, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
puh. 0295 026 027, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.7.2021 13:20:11 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella8.7.2021 10:37:15 EEST | Tiedote

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.