Tarjoudu ulkoiluavuksi iäkkäälle naapurille!

Suomalaisissa taloyhtiöissä asuu suuri joukko yksinäisiä ikäihmisiä, joista moni tarvitsee apua ulkoiluun. Koronakevään eristyksen jälkeen moni vanhus saattaa olla aiempaa heikommassa kunnossa, eikä ulos lähteminen välttämättä onnistu enää ollenkaan ilman apuvoimia.

Parhaillaan käynnissä olevan Vie vanhus ulos -kampanjan hengessä Kiinteistöliitto haluaa kannustaa asukkaita tarjoamaan ulkoiluapua iäkkäille naapureilleen. Ikäinstituutin kampanjan tarkoituksena on edistää niiden ikäihmisten ulkoilua, jotka tarvitsevat siihen apua ja seuraa. Kampanjan huipentuma on valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä, jota vietetään vuosittain vanhustenviikon torstaina ja tänä vuonna 8.10.

”Useimmat meistä tietävät taloyhtiöstään iäkkään naapurin, jonka liikuntakyky saattaa olla liian heikko itsenäiseen ulkoiluun. Ulkoiluavuksi tarjoutuminen olisi sydämellinen teko, josta auttajakin varmasti saisi hyvän mielen”, kannustaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kampanjaan voi osallistua jokainen, joka haluaa tehdä hyvää. Asukkaat voivat tarjota ulkoiluseuraa naapureilleen vaikka ilmoittamalla siitä ilmoitustaululla tai jakamalla lappuja huoneistoihin. Korona-aikana auttamisessa on luonnollisesti huomioitava autettavien ja auttajien turvallisuus esimerkiksi käyttämällä kasvomaskia.

Kaikenlainen auttaminen ja toisten huomioinen tuo taloyhtiöön hyvää yhteishenkeä, josta on iloa koko naapurustolle.

”Kun välit naapureihin ovat kunnossa, myös taloyhtiön virallisten asioiden hoitaminen sujuu hyvässä hengessä”, Pynnönen sanoo.

Lisätietoa Ikäinstituutin kampanjasta löytyy täältä.

Sosiaalipalveluiden huoli-ilmoitus tunnetaan yhä huonosti – uusi videokampanja lisää tietoisuutta12.1.2021 09:01:00 EETTiedote

Sosiaalipalveluihin voi tehdä huoli-ilmoituksen, kun lapsen, aikuisen tai iäkkään henkilön huolenpidosta, terveydestä tai turvallisuudesta herää huoli. Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ja Varsinais-Suomen Muistiyhdistys tuottivat yhteistyössä videokampanjan, jonka tarkoitus on lisätä tietoisuutta vähän tunnetusta ilmoitusmenettelystä.

Nuohouksen saatavuus parantunut hieman – keskimääräinen kustannus nousi lähes 10 prosenttia viime vuodesta15.12.2020 07:59:00 EETTiedote

Suurin osa nuohouspalveluiden käyttäjistä katsoo, että kuluvana vuonna nuohoojan tilaaminen sujui kuten aiemminkin. Tätä mieltä oli 74 prosenttia Kiinteistöliiton taloyhtiöille kohdistaman kyselyn vastaajista. Vastaajista 12 prosenttia katsoo, että tänä vuonna nuohoojan tilaaminen oli aiempaa vaikeampaa. Kuusi prosenttia on sitä mieltä, että nuohoojan tilaaminen on helpottunut.