Tarjoudu ulkoiluavuksi iäkkäälle naapurille!

Suomalaisissa taloyhtiöissä asuu suuri joukko yksinäisiä ikäihmisiä, joista moni tarvitsee apua ulkoiluun. Koronakevään eristyksen jälkeen moni vanhus saattaa olla aiempaa heikommassa kunnossa, eikä ulos lähteminen välttämättä onnistu enää ollenkaan ilman apuvoimia.

Parhaillaan käynnissä olevan Vie vanhus ulos -kampanjan hengessä Kiinteistöliitto haluaa kannustaa asukkaita tarjoamaan ulkoiluapua iäkkäille naapureilleen. Ikäinstituutin kampanjan tarkoituksena on edistää niiden ikäihmisten ulkoilua, jotka tarvitsevat siihen apua ja seuraa. Kampanjan huipentuma on valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä, jota vietetään vuosittain vanhustenviikon torstaina ja tänä vuonna 8.10.

”Useimmat meistä tietävät taloyhtiöstään iäkkään naapurin, jonka liikuntakyky saattaa olla liian heikko itsenäiseen ulkoiluun. Ulkoiluavuksi tarjoutuminen olisi sydämellinen teko, josta auttajakin varmasti saisi hyvän mielen”, kannustaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kampanjaan voi osallistua jokainen, joka haluaa tehdä hyvää. Asukkaat voivat tarjota ulkoiluseuraa naapureilleen vaikka ilmoittamalla siitä ilmoitustaululla tai jakamalla lappuja huoneistoihin. Korona-aikana auttamisessa on luonnollisesti huomioitava autettavien ja auttajien turvallisuus esimerkiksi käyttämällä kasvomaskia.

Kaikenlainen auttaminen ja toisten huomioinen tuo taloyhtiöön hyvää yhteishenkeä, josta on iloa koko naapurustolle.

”Kun välit naapureihin ovat kunnossa, myös taloyhtiön virallisten asioiden hoitaminen sujuu hyvässä hengessä”, Pynnönen sanoo.

Lisätietoa Ikäinstituutin kampanjasta löytyy täältä.

Rovaniemi ja Savonlinna kunnallisten kiinteistökustannusten kalleimmat – Kempele ja Kokkola edullisimmat10.9.2020 08:59:00 EESTTiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna keskimäärin viime vuotta maltillisemmin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin vuodesta 2019. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja. Edellisenä vuonna nousua kustannuksissa oli keskimäärin noin 2,5 prosenttia.

Pitämättä jääneet yhtiökokoukset järjestettävä syyskuun loppuun mennessä26.8.2020 08:50:00 EESTTiedote

Taloyhtiöille keväällä koronan vuoksi myönnetty lisäaika yhtiökokousten pitämiseen on päättymässä, ja taloyhtiöiden tulee pitää mm. varsinainen yhtiökokouksensa syyskuun loppuun mennessä. Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan yhtiökokous oli elokuun alkupuolella vielä pitämättä lähes joka kolmannella taloyhtiöllä. Suurista taloyhtiöistä kokous oli pitämättä yli puolella.

Yhtiökokouksissa syytä noudattaa edelleen koronavarovaisuutta13.8.2020 11:15:12 EESTTiedote

Koronatilanteen vuoksi voimaan astunut poikkeuslaki mahdollistaa kevään yhtiökokouksen pitämisen syyskuun loppuun mennessä, ja moni taloyhtiö onkin lykännyt yhtiökokoustaan keväästä syksyyn. Tulevina viikkoina odotettavissa on varsinainen yhtiökokousten suma. Kiinteistöliitto haluaa muistuttaa yhtiökokousta järjestäviä taloyhtiöitä edelleen huomioimaan koronavirukseen liittyvät varotoimet kokousjärjestelyissään.