Tarvevetoinen asuntokauppa käy vahvimmin maakuntakaupungeissa ja nuorimmissa ikäryhmissä – kauppamäärissä noin kolmanneksen lasku tavanomaiseen tasoon verrattuna

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2022

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä marraskuussa 659 käytettyjen ja 28 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 687 kauppakappaletta. Vertailuluvusta eli viime vuoden marraskuun poikkeuksellisen isosta kauppamäärästä (1124) jäätiin selvästi ja keskimääräisistä marraskuun luvuistakin noin kolmannes. Tilanne jatkui näin hyvin samankaltaisena edelliskuukauteen eli lokakuuhun 2022 nähden.

Tarvevetoiset kodinvaihdot tehdään; sijoitusasuntojen ostoa lykätään. Näin voi kiteyttää asuntokaupan kuvan marraskuussa 2022.

”Kun tarvelähtöisyys korostuu tässä markkinassa, laskevat kauppamäärät eniten isoimmissa kaupungeissa, joissa asuntosijoittaminen on merkittävimmässä roolissa. Useissa maakuntakaupungeissa, kuten Varkaudessa, Savonlinnassa, Valkeakoskella ja Kurikassa, sen sijaan ylsimme yli viime vuoden marraskuun kauppamäärien”, kuvaa Kiinteistömaailman analyytikko Tony Korkala.

Kaksiviitonen ostaa, viisikymppinen lykkää

Ensiasunnon ostajien osuus kaikista tehdyistä kaupoista pysyi edellisvuotta korkeammalla tasolla ja oli edelleen yli neljännes kaikista tehdyistä asunto- ja kiinteistökaupoista.

”Alle 30-vuotiaat tekevät asuntokauppaa likimain vanhaan tahtiin; tässä ikäryhmässä kauppamäärät ovat laskeneet edellisvuoden marraskuusta vain noin 15 prosenttia. Eniten kauppamäärät ovat puolestaan vähentyneet 50 - 59-vuotiaissa, joiden elämäntilanteet sallinevat helpoimmin kodinvaihdon tai sijoitusasuntoihin liittyvät lyhyehköt lykkäykset”, tulkitsee Korkala.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070 361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045
Kiinteistömaailman kuvapankkihttps://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman vuosi 2022 ja näkymät keväälle 2023: Kriisivuosi mullisti asuntokaupan – vuokravälitys ja arviointipalvelut kasvoivat poikkeusolojenkin keskellä20.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailma-ketjuun ja -konserniin kuuluvat yhtiöt tekivät vuonna 2022 Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa yhteensä 62 miljoonan euron liikevaihdon hoitamalla yhteensä 14 300 välitystoimeksiantoa. Niiden lisäksi Baltiassa tehtiin 19 000 arviointitoimeksiantoa, joiden määrä kasvoi myös Suomessa. Suomen liiketoiminnoissa Kiinteistömaailman välittämien myyntikohteiden määrä ylsi alkuvuonna yli viiden vuoden keskiarvon, mutta asuntomarkkinan merkittävän hiljentymisen myötä asunto- ja kiinteistökaupan loppuvuosi muodostui vaatimattomaksi, ja koko vuoden volyymit jäivät noin viidenneksen viime vuotta pienemmiksi. Vuokravälitysliiketoiminta kuitenkin kasvoi myös Suomessa. Baltiassa Kiinteistömaailman tytäryhtiön Ober-Hausin välitys- ja arviointiliiketoiminta kasvoivat selvästi.

Kiinteistömaailman 57. barometri: Asuntomarkkinoilla vetoa moneen suuntaan - pientalokaupoissa maalämpö noussut kerrostalojen putkiremontin kaltaiseksi jättiasiaksi6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Asunnon tai kiinteistön ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin sen houkuttavuuteen kauppatilanteessa, kertoo Kiinteistömaailman 57. barometrikysely. ”Vierekkäisillä tonteilla olevilla asunnoilla voi olla nyt hyvinkin erilainen myyntiennuste. Suomessa ei ole enää pitkään aikaan ollut yhtä valtakunnallista asuntomarkkinaa, jonka kehitystä voisi kuvailla samantahtisesti. Yhä voimistuva ilmiö on asuntojen ja kiinteistöjen arvonkehityksen jakautuminen alueitten sisälläkin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.