”Tarvittavat testit ilman noloja tilanteita tai vääntöä” - Ainutlaatuinen kyselytutkimus homo- ja bimiesten seksuaaliterveydestä

Homo- ja bimiesten huomioiminen terveydenhuollossa jättää toivomisen varaa, paljastaa Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus. Ainutlaatuinen aineisto valottaa yli tuhannen vastaajan terveyskäyttäytymistä ja hiviin liittyviä asenteita. Kyselyn tulokset julkistetaan järjestöjen yhteisen Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa tänään 28.2.2018.

Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus yli tuhannelle homo- ja bimiehelle sekä transihmiselle paljastaa, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat kohtaavat yhä epätietoisuutta ja asenteellisuutta julkisen terveydenhuollon puolella. Kyselyyn vastanneista monilla on aktiivinen seksielämä. Viidesosalla vastaajista seksipartnereita oli yli 10 viimeisen vuoden aikana. Myönteistä on, että moni haluaa pitää terveydestään huolta: neljä kymmenestä vastaajasta kertoo hakeutuneensa seksitautitesteihin.

Huolestuttavaa sen sijaan on, että seksitauteja ei edelleenkään osata testata oikein ensisijaisissa testauspisteissä, kuten terveysasemilla. Terveysasemalla tai työterveydessä testeissä käyneistä vain 40 prosentilla otettiin näyte nielusta ja alle 30 prosentilla peräaukosta. ”Huomionarvoista on, että klamydia ja tippuri voivat tarttua suojaamattomassa seksissä myös peräaukon ja suun limakalvoille. Tartunta ei paljastu perinteisessä virtsatestissä vaan näyte pitää ottaa erikseen kyseiseltä limakalvolta”, Hivpointin Checkpoint-testauskoordinaattori Sami Tuunainen toteaa.

Terveysasemien käytännöissä on kehitettävää, kertoo Tuunainen.”Vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että testeihin hakeutuvan asiakkaan seksitavoista ei joko uskalleta kysyä tai peräaukosta tai nielusta otettavien näytteiden tarpeellisuudesta ei tiedetä.”

Kyselyyn vastanneet kertovat asenteista, jotka voivat heikentää seksitautitesteihin hakeutumista. ”Jos soittaa terveysasemalle, tiukataan, onko oireita. Ellei oireita ole, suhtautuminen on nihkeää ja aletaan neuvotella, mikä testi otettaisiin ja mitä jätettäisiin ottamatta. Näillä sanoin kuvaa moni vastaajista kokemuksiaan terveydenhuollossa. Pitäisi muistaa, että kaikki seksitaudit voivat olla oireettomia – ja silti tarttuvia”, Tuunainen jatkaa.

Hiv-tartunnan saaneet kohtaavat ennakkoluuloja myös homoyhteisön sisällä, kysely valottaa. ”Kolme neljästä vastaajasta tiesi, että tehoava lääkitys estää hivin tarttumisen eteenpäin. Silti lähes puolet vastaajista sanoi, ettei voisi kuvitella olevansa seksikontaktissa hiv-positiivisen kanssa”, Sini Pasanen, Positiiviset ry:n toiminnanjohtaja kertoo. ”40 prosenttia kyselyyn vastanneista oli täysin sitä mieltä, että hiviin ja hiv-positiivisiin liittyy edelleen syrjiviä asenteita suomalaisessa homoyhteisössä. Tämä osoittaa, että tiedottamiselle on tarve ja asenteiden muutoksen eteen on työtä tehtävänä.”

SeksiPertti on Hivpointin ja Positiiviset ry:n kolmivuotinen yhteiskampanja, jonka tarkoituksena on edistää homo- ja bimiesten seksuaaliterveyttä, lisätä hiv-tietoutta, parantaa hiv-positiivisten asemaa homoyhteisössä sekä madaltaa kynnystä hakeutua hiv-testiin. Kyselyn tulokset julkaistaan Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa Kiasmassa keskiviikkona 28.2. klo 16.30–19.15. Tilaisuus on kaikille avoin.

Lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Sini Pasanen, Positiiviset ry

sini.pasanen@positiiviset.fi p. 044 5544556

Suunnittelija Teppo Heikkinen, Hivpoint

teppo.heikkinen@hivpoint.fi p. 050 584 6269

Hermannin rantatie 2 B

Hiv-testejä ei tehdä tarpeeksi – todellista tartuntatilannetta ei voida tietää22.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Vuosina 2020–2022 pistämällä päihteitä käyttävillä todettujen hiv-tartuntojen määrä on ollut kasvussa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Heille suunnatuissa matalan kynnyksen palveluissa ja asumisyksiköissä hiv-testausmäärät ovat kuitenkin jääneet tarpeeseen nähden vähäisiksi. Säännöllinen testaus ehkäisee sairauden etenemisen aids-vaiheeseen, mahdollistaa hoitoon pääsyn ja ehkäisee jatkotartuntoja. Hivpointin ja A-klinikkasäätiön yhteinen Oikeus hiv-testiin -hanke kehittää ratkaisuja pistämällä päihteitä käyttävien hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja hiv-testauksen tehostamiseen.

Stigma vaikuttaa hiv-positiivisten elämään ja estää hakeutumasta testeihin1.12.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Maailman aids-päivänä, 1.12. hiv-työtä tekevät järjestöt muistuttavat, että stigma vaikuttaa hiv-positiivisten jokapäiväiseen elämään ja estää ihmisiä hakeutumasta testeihin. Positiiviset ry:n Stigma Index -kyselytutkimuksen mukaan Suomessa joka kymmenes (11 %) hiv-positiivinen oli kuluneen vuoden aikana jättänyt hakeutumatta tarvitsemaansa muuhun kuin hiviin liittyvään terveydenhuoltoon. Suurin osa (74 %) koki hivistä kertomisen muille ihmisille edelleen vaikeaksi.

Seksitautitesteihin pääsy ei toteudu terveysasemilla suositusten mukaan – tartuntamäärät nousussa15.5.2023 07:44:15 EEST | Tiedote

Hivpoint selvitti syksyllä 2022, miten hiv- ja muihin seksitautitesteihin pääsy toteutuu terveysasemilla. Selvitys toteutettiin ottamalla yhteyttä 20:n eri puolilla Suomea sijaitsevan terveysaseman ajanvarauspalveluun. Oikeanlainen seksitautitesteihin ohjaus toteutui ainoastaan kahdella terveysasemalla. Kolmella terveysasemalla hiv-testiin pääsy evättiin kokonaan. Terveysasemille oli vaikeaa päästä kuppatestiin, eikä klamydia- ja tippurinäytteitä otettu oikeilta limakalvoilta. Hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi nyt tehostaa perusterveydenhuollossa, koska vuonna 2022 tippuri-, kuppa ja hiv-tartuntoja todettiin lähes kaksinkertainen määrä kuin yleensä vuosittain. Tartuntamäärien kasvu on jatkunut vuoden 2023 aikana.

Hiv-säätiön uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen on huolissaan Suomen hiv-tilanteesta31.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 24.1.2023 vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen hallituksensa puheenjohtajaksi kaudelle 2023–2024. Pekonen on toiminut tehtävässä aiemmin vuosina 2015–2019. Vuonna 2019 Pekonen luopui puheenjohtajan tehtävästä, kun hänet nimitettiin sosiaali- ja terveysministeriksi.

Suomessa hiv-tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä – hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi tehostaa21.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopassa noin puolet hiv-tartunnan saaneista ja suomalaisista tartunnan saaneista yli 10 % ei tiedä hiv-tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Lisäksi Suomessa yli puolet hiv-tartunnoista diagnosoidaan myöhään. Tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä tai vasta siinä vaiheessa, kun sairaus on edennyt aids-vaiheeseen. Yli puolella tartunnan saaneista on ollut ennen diagnoosia terveydenhuollon käyntejä, joiden yhteydessä hiv-testiä olisi voitu tarjota jo aiemmin. Seksitautitartuntoja on tänä vuonna todettu ennätysmäärä, joten hivin ja muiden seksitautien testauksen tehostaminen on entistäkin tärkeämpää.