AinoneAinone

TASAPAINOON SUOMALAISTA SENSORITEKNOLOGIAA HYÖDYNTÄMÄLLÄ!

Suomalainen Ainone on kehittänyt Ainone Balance® -nimisen tasapainon mittaussovelluksen, joka on terveydenhuollon ja valmennuksen ammattilaisille tarkoitettu CE-merkitty lääkinnällinen laite. Vaikka ammattilaisten keskuudessa tasapainoa pidetään tärkeänä, arvioidaan sitä enimmäkseen silmämääräisesti tai kellon, kynän ja arviointiasteikon avulla, toisinaan se saattaa myös jäädä kokonaan tekemättä. Nyt ammattilaisen avuksi tasapainon arviointiin tuodaan mobiiliteknologiaan perustuva mittauslaite. Tarvitaan vain Movesense-sensori sekä Ainone Balance -mittaussovellus. Ainone Balance antaa tarkan numeerisen arvon tasapainosta. Sitä voidaan hyödyntää toimintakyvyn arvioinnissa, kuntoutumisen ja valmennuksen seurannassa sekä osana muita tasapainotestejä. Ainone Balancella tasapainoa voi mitata yksinkertaisesti ja nopeasti.
Tasapainon merkitykseen ollaan vasta laajemmin heräämässä. Uusin teknologia mahdollistaa ihmisten toimintakyvyn kannalta keskeisen tasapainon vaivattoman mittaamisen.

Tasapaino kertoo toimintakyvystä

Tasapainon hallinta on ihmisen toimintakyvyn keskeisimpiä tekijöitä niin työikäisellä, lapsella, ikääntyneellä kuin huippu-urheilijalla. Tasapainolla on yhteys myös erinäisiin tuki-, liikuntaelin- sekä neurologisiin sairauksiin. Tutkimusten mukaan tasapainoa arvioimalla voidaan tunnistaa piirteitä, jotka voivat olla yhteydessä ikääntymiseen tai sairauksiin. Esimerkiksi Alzheimerin taudin alkuvaiheessa tasapainon heikentyminen voi kognitiivisen suoriutumisen ohella olla yksi tekijä, jolla tauti voidaan tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa¹. Alzheimerin vuotuiset hoitokustannukset maailmassa ovat noin 1000 miljardia dollaria². Sairauden varhainen tunnistaminen säästää hoitokustannuksia sekä tuo lisää elämänlaatua sitä sairastaville³.

Tasapaino on jäänyt katveeseen, kun ihmisen terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä on arvioitu – nyt tähän helmeen päästään entistä paremmin kiinni, sillä nykyteknologia mahdollistaa ihmisen tasapainon arvioinnin nopeasti, tarkasti ja kustannustehokkaasti. Tarkka mittaus auttaa ammattilaisia tulevaisuudessa ymmärtämään entistä paremmin tasapainon merkitystä sekä sen mahdollisia yhteyksiä suorituskykyyn, sairauksiin ja toimintakykyyn yleisesti. Haluamme olla mukana toteuttamassa tätä kehitystä yhdessä kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa, toteaa Ainonen toimitusjohtaja Matti Vartiainen.

Suunto yhteistyökumppanina

Innovaatiolla kansainvälisille markkinoille tähtäävän suomalaisyrityksen teknologiakumppanina toimii Suunto. Ainonen ratkaisu hyödyntää Suunnon avointa Movesense-liikeanturia ja tuotekehitysalustaa. Movesensesta vastaava johtaja, Jussi Kaasinen, kommentoi yritysten välistä yhteistyötä: Ainone Balancen tyyppisille uudenlaisille ihmisen toimintakykyä mittaaville ratkaisuille on selkeä tarve, ja olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme mahdollistaa tällaisten innovatiivisten tuotteiden toteuttamisen Movesense-teknologian avulla.”

Viitteet

1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4632639/

²https://www.alz.co.uk/research/WorldAlzheimerReport2018.pdf

³https://www.alz.org/media/Documents/alzheimers-facts-and-figures-2019-r.pdf

Business Finland on rahoittanut Ainone Balance -tuotteen kehitystä.

Yhteystiedot:

Matti Vartiainen, toimitusjohtaja