Tätä suomalaiset eivät aina tiedä: yksi palovaroitin harvoin riittää – ja häkävaroitin on yhtä tärkeä kodeissa, joissa on takka, leivinuuni tai puulla lämmitettävä sauna

Yksi palovaroitin ei aina vielä riitä kodin- ja hengenpelastajaksi. 15 prosentissa suomalaistaloja palovaroittimia onkin asuinneliöihin nähden liian vähän, selviää lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan omakotitaloon tehdystä Kunnon koti -talotarkastuksesta. Häkävaroitin on suomalaisille tuntemattomampi, mutta yhtä tärkeä hengenpelastaja. Se uupuu joka neljännestä talosta, jossa on tulisija eli takka, leivinuuni tai puulla lämmitettävä sauna.

Suomalaiset mieltävät hyvin palovaroittimen tärkeyden. Ifin Kunnon koti -talotarkastuksissa selvisi, että vaikka suomalaistaloista palovaroitin yleensä löytyykin, on niitä osassa asuntoja liian vähän.

– Lain mukaan jokaisessa kodissa tulee olla 60 neliötä kohden vähintään yksi palovaroitin – olipa kyseessä sitten kerros-, rivi- tai omakotitalo. Esimerkiksi 150 neliön asunnossa palovaroittimia pitää olla jo vähintään kolme. Talotarkastuksissamme kävi ilmi, että 15 prosentissa suomalaisia omakotitaloja palovaroittimia on asunnon kokoon liian vähän, sanoo Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Utusen mukaan isoissa asunnoissa palovaroittimia kannattaa sijoittaa keittiön lisäksi makuuhuoneisiin ja portaikkojen yläpuolelle. Palovaroittimia tulee myös testata säännöllisesti hälytysnappia painamalla ja joskus vaikkapa puhaltamalla kynttilä sammuksiin palovaroittimen alla ja katsomalla reagoiko palovaroitin siihen osuvaan savuun.

– Tarkasta myös, ettei palovaroittimen parasta ennen -päiväys ole mennyt umpeen. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä palovaroittimilla voidaan aidosti pelastaa ihmishenkiä. Varoittimien määrään ja sijoitteluun on siksi syynsä, Utunen muistuttaa.

Palovaroitin kannattaa hankkia myös esimerkiksi varastoon, jossa on esimerkiksi pakastimia, työ- tai harrastusvälineiden akkuja latauksessa tai muita sähkölaitteita.

– Jos varastosta syttyy tulipalo, ilman palovaroitinta se voi kehittyä hallitsemattomaksi ennen palon huomaamista. Jos varasto on talon kyljessä kiinni, tulipalo voi levitä helposti myös taloon, Utunen sanoo.

Häkävaroitin kannattaa hankkia taloon, jossa takka, leivinuuni tai puulla lämmitettävä sauna

Ifin talotarkastusten mukaan suomalaisilla on parannettavaa myös häkävaroittimien osalta.

– Häkävaroitin on palovaroitinta selvästi heikommin tunnettu. Se on silti yhtä tärkeä kuin palovaroitin, vaikkei laki siitä määrää. Tarkastustemme mukaan häkävaroitin uupuu joka neljännestä omakotitalosta, jossa on tulisija eli takka, leivinuuni tai puulla lämmitettävä sauna, Utunen kertoo.

Häkä on hajuton, mauton, väritön ja tappava kaasu, joka aiheuttaa Suomessa vuosittain useita häkämyrkytyskuolemia. Häkämyrkytyksen voi saada esimerkiksi silloin, kun puilla lämmittäessä takan tai uunin pellit laitetaan liian aikaisin kiinni.

–Näissä tilanteissa vain häkävaroitin osaa varoittaa ilmassa olevasta häkäkaasusta, sillä ihmisen nenä ei häkää haista,  Utunen sanoo.

Utunen muistuttaa, että markkinoilta löytyy myös palo- ja häkävaroittimen yhdistelmiä. Kahta erillistä varoitinta ei siis ole välttämättä tarpeellista hankkia. Laadukkaita varoittimia voi ostaa esimerkiksi Ifin Turvakaupasta.

If auttaa talotarkastuksilla asiakkaitaan pitämään huolta kodeistaan

Kunnon koti -talotarkastuksia on tehty kuluneen kolmen vuoden aikana lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan suomalaistaloon. Kunnon koti -talotarkastuksessa rakennusalan ammattilainen käy läpi omakotitalon kunnon, rakenteet, rakennuksen tekniikkaa sekä antaa arjen turvallisuusvinkkejä.

– Me tarjoamme kotivakuutusasiakkaillemme Kunnon koti -talotarkastuksia, koska haluamme auttaa asiakkaitamme pitämään hyvää huolta omaisuudestaan ja ennalta ehkäisemään vahinkoja. Talotarkastukset auttavat asiakkaitamme tiedostamaan, missä mahdolliset vaaran paikan piilevät, ja myös meitä Ifissä ymmärtämään, missä kunnossa suomalaistalot yleisesti ovat, Utunen sanoo.

Tarkastus ei vaikuta yksittäisen kotivakuutuksen hintaan tai korvauksiin. Vahingonkaan sattuessa If ei tutki yksittäisen talon tarkastuksen tietoja.

Kunnon koti -tarkastukset toteuttaa Ifin yhteistyökumppani Anticimex oy.