Tattaria ja säilykkeitä ostoskoriin – näin koronavirus näkyy naapurimaiden Prismoissa

Liikkumisrajoitukset ovat saaneet myös virolaiset ja pietarilaiset ryntäämään ruokaostoksille. Pietarissa on hamstrattu tattaria, Virossa pastaa ja säilykkeitä. Verkkokaupan osuus ruoan myynnistä on jopa kaksinkertaistunut. Tiedot selviävät paikallisten Prismojen myyntitilastoista.

Koronaviruksen aiheuttamat liikkumisrajoitukset ovat saaneet asiakkaat kasvattamaan ruokaostoksiaan myös Virossa ja Pietarin alueella. Virossa ostoskeskuksia on suljettu ja matkustusrajoituksien noudattamista seurataan esimerkiksi teletunnistetietojen avulla. Pietarin alueella uusia liikkumisrajoituksia määrättiin maanantaina. Ihmisten jääminen koteihinsa on kasvattanut erityisesti säilyvien ruokien myyntiä: säilykkeiden ja pastan myynti on jopa kaksinkertaistanut. Viron ja Pietarin Prismoissa myös ruoan verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti.

– Virossa verkkokaupan myynti lähti selvään kasvuun jo ennen varsinaisen ostoryntäyksen alkua. Asiakkaiden arjen muutos näkyy meillä heti, koska Prismalla on Viron laajin päivittäistavaran verkkokaupan valikoima ja toimitamme koko maahan. Pyrimme lisäämään verkkokaupan toimituksia esimerkiksi siirtymällä kolmivuorotyöhön, kertoo Viron Prisman operatiivinen johtaja Teemu Kilpiä.

Pietarissa ruoan verkkokauppa on kehittynyttä ja verkkokaupan osuus Prismojen myynnistä oli jo ennen koronaviruksen aiheuttamaan kysyntäpiikkiä Suomea korkeampi. Nyt asiakkaiden pysyminen kodeissaan on jopa tuplannut verkkokaupan osuuden viiteen prosenttiin.

– Ostoryntäys alkoi muutaman päivän Suomea jäljessä. Myynti kasvoi puolella ja joissain tuoteryhmissä kaksinkertaistui. Pastan ja säilykkeiden lisäksi tattariryynejä ostettiin heti valtavasti. Nyt myynti on tasaantunut, mutta tilanne varmasti muuttuu vielä moneen kertaan, kertoo Venäjän Prisman toimitusjohtaja Jarmo Paavilainen.

Poliisi valvoo ohjeiden noudattamista

Koronavirus on muuttanut kauppojen arkea sekä Virossa että Pietarissa. Lattioihin on liimattu ohjetarroja ja kassoille asennetaan pleksilaseja. Virossa poliisi valvoo ohjeistusten riittävyyttä ja turvaetäisyyksien noudattamista kaupoissa. Poliisi voi myös määrätä sakkoja sekä kaupoille että asiakkaille, jos ohjeita ei noudateta.

– Asiakkaita kiinnostavat samat asiat kuin Suomessakin: onko kaupassa turvallista ja onko hyllyissä ruokaa. Selvästi kuitenkin täällä Virossa korostuu kuluttajien huoli siitä, miten kriisi vaikuttaa turismiin ja sitä kautta jokaisen henkilökohtaiseen toimeentuloon, kertoo Teemu Kilpiä.

Lisätietoja:
Teemu Kilpiä, operatiivinen johtaja, Prisma Peremarket AS, teemu.kilpia@sok.fi, puh. 0372 5680 9625
Jarmo Paavilainen, toimitusjohtaja OOO Prisma, jarmo.paavilainen@sok.fi, puh. +79 210 997 962

Prisma Peremarket AS ja OOO Prisma ovat osa S-ryhmän kansainvälistä liiketoimintaa, josta vastaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) tytäryhtiö SOK Liiketoiminta Oy. SOK Liiketoimintaan kuuluu yhdeksän Prismaa Virossa ja 16 Prismaa Pietarin alueella.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.