Tavarapyörästä sujuvuutta arkeen

HSY:n Ilmastoinfo ja SATO kokeilevat sähkötavarapyörien yhteiskäyttöä kerrostaloissa.

Sähköavusteinen tavarapyörä on kätevä esimerkiksi kauppamatkoilla.

Sähköiset ajoneuvot, yhteiskäyttöisyys ja älyratkaisut muuttavat liikennettä. Nämä liikenteen megatrendit ovat mukana HSY:n Ilmastoinfon kokeilussa, jossa kerrostalojen asukkaat testaavat sähköavusteisen tavarapyörän yhteiskäyttöä. Ympäristöministeriö myönsi kokeilulle jatkorahoitusta ja se toteutetaan yhteistyössä vuokra-asuntoyhtiö SATOn kanssa, joka myös rahoittaa sitä. Kokeilun sparraajana toimii Kokeilun Paikka.

- Tarkoituksena on osoittaa asukkaille, että sähköavusteisella tavarapyörällä voi kattaa kaupungissa pitkälti samat liikkumis- ja kuljetustarpeet, kuin henkilöautolla. Yhteiskäyttöisyys ratkaisee tavarapyörissä samoja haasteita, kuin henkilöautoissa: moni asukas kokee tavarapyörän ostamisen itselleen liian kalliiksi ja huoltamisen vaivalloiseksi. Lisäksi kerrostalojen säilytystilat riittävät paremmin yhteiskäyttöiselle tavarapyörälle, HSY:n Ilmastoinfon liikkumisen asiantuntija Petteri Nisula perustelee.

HSY:n Ilmastoinfo ja SATO keräävät kokeilulla tietoa siitä, millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä kerrostaloissa käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin.

- Olemme kesän aikana toteuttaneet kokeilun neljässä kerrostalossa Helsingissä ja Espoossa. Näissä ensimmäisissä kokeiluissa saatiin jo arvokkaita oppeja muun muassa teknologiasta ja viestinnästä. Pieni yllätys oli yhteiskäyttöisen tavarasähköpyörän ohjeistuksen ja neuvonnan toteuttamisen vaativuus ja siihen menevä aika.  Lisäksi lukitusjärjestelmien älyratkaisuissa oli kokeilun alkuvaiheissa ongelmia: yhden lukkomallin sovellus hävisi sovelluskaupasta kesken kokeilun ja toisen version toimivuus oli epävarmaa. Ratkaisu löytyi asuntojen vertaisvuokraukseen suunnitellusta avainsäilöstä. Asuntojen vertaisvuokrauksen markkina on selvästi pyörien yhteiskäyttöä suurempi ja tekniikka siksi koetellumpaa, toteaa Nisula.

Jatkohankkeessa HSY:n Ilmastoinfo ja SATO sijoittavat sähköavusteisia tavarapyöriä neljään SATOn vuokrataloon pääkaupunkiseudulla.

- Meille on tärkeää kokeilla uusia toimintatapoja, joiden avulla voimme helpottaa asukkaidemme arkea. Kaupungistuminen lisää asumiseen liittyvien palveluiden tarvetta, ja yhteiskäyttöpyörien kokeilun avulla voimme selvittää, miten tällainen palvelu käytännössä toimisi ja vastaisi parhaiten asukkaidemme tarpeita, kertoo SATOn kumppanuuspäällikkö Niklas Rosti.

- Jos asukkaat innostuvat sähköavusteisista tavarapyöristä, niin SATO voisi sijoittaa pyöriä pysyvästi useampaan taloonsa. SATOlla on yhteensä noin 25 000 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa, linjaa Rosti.

Katso videolta kokemuksia yhteiskäyttöisistä tavarapyöristä

Petteri Nisula, liikkumisen asiantuntija, HSY:n Ilmastoinfo
etunimi.sukunimi@hsy.fi

Niklas Rosti, kumppanuuspäällikkö, SATO Oyj
etunimi.sukunimi@sato.fi

Sähköavusteinen tavarapyörä on kätevä esimerkiksi kauppamatkoilla.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.12.201911.12.2019 10:25:18 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.12.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavan konsortion valinnasta. Hallitus päättää myös vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishintojen esittämisestä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Etelä-Espooseen - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Finnoo III tekniikkaurakasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.12.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seud

Asemanseudut kaupunkikehityksen ytimessä – Uusi suunnittelutyökalu ilmastoviisauden kehittämiseen25.11.2019 09:56:21 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut Ilmastoviisas alue -suunnittelutyökalun, joka tukee ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden konkretisoitumista kaupunkisuunnittelussa. Työkalu sisältää 70 konkreettista toimenpidettä asemanseutujen kehittämiseen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn, kaupunkirakenteen energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Se on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa ilmastoviisasalue.fi.