Tavarapyörästä sujuvuutta arkeen

HSY:n Ilmastoinfo ja SATO kokeilevat sähkötavarapyörien yhteiskäyttöä kerrostaloissa.

Sähköavusteinen tavarapyörä on kätevä esimerkiksi kauppamatkoilla.

Sähköiset ajoneuvot, yhteiskäyttöisyys ja älyratkaisut muuttavat liikennettä. Nämä liikenteen megatrendit ovat mukana HSY:n Ilmastoinfon kokeilussa, jossa kerrostalojen asukkaat testaavat sähköavusteisen tavarapyörän yhteiskäyttöä. Ympäristöministeriö myönsi kokeilulle jatkorahoitusta ja se toteutetaan yhteistyössä vuokra-asuntoyhtiö SATOn kanssa, joka myös rahoittaa sitä. Kokeilun sparraajana toimii Kokeilun Paikka.

- Tarkoituksena on osoittaa asukkaille, että sähköavusteisella tavarapyörällä voi kattaa kaupungissa pitkälti samat liikkumis- ja kuljetustarpeet, kuin henkilöautolla. Yhteiskäyttöisyys ratkaisee tavarapyörissä samoja haasteita, kuin henkilöautoissa: moni asukas kokee tavarapyörän ostamisen itselleen liian kalliiksi ja huoltamisen vaivalloiseksi. Lisäksi kerrostalojen säilytystilat riittävät paremmin yhteiskäyttöiselle tavarapyörälle, HSY:n Ilmastoinfon liikkumisen asiantuntija Petteri Nisula perustelee.

HSY:n Ilmastoinfo ja SATO keräävät kokeilulla tietoa siitä, millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä kerrostaloissa käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin.

- Olemme kesän aikana toteuttaneet kokeilun neljässä kerrostalossa Helsingissä ja Espoossa. Näissä ensimmäisissä kokeiluissa saatiin jo arvokkaita oppeja muun muassa teknologiasta ja viestinnästä. Pieni yllätys oli yhteiskäyttöisen tavarasähköpyörän ohjeistuksen ja neuvonnan toteuttamisen vaativuus ja siihen menevä aika.  Lisäksi lukitusjärjestelmien älyratkaisuissa oli kokeilun alkuvaiheissa ongelmia: yhden lukkomallin sovellus hävisi sovelluskaupasta kesken kokeilun ja toisen version toimivuus oli epävarmaa. Ratkaisu löytyi asuntojen vertaisvuokraukseen suunnitellusta avainsäilöstä. Asuntojen vertaisvuokrauksen markkina on selvästi pyörien yhteiskäyttöä suurempi ja tekniikka siksi koetellumpaa, toteaa Nisula.

Jatkohankkeessa HSY:n Ilmastoinfo ja SATO sijoittavat sähköavusteisia tavarapyöriä neljään SATOn vuokrataloon pääkaupunkiseudulla.

- Meille on tärkeää kokeilla uusia toimintatapoja, joiden avulla voimme helpottaa asukkaidemme arkea. Kaupungistuminen lisää asumiseen liittyvien palveluiden tarvetta, ja yhteiskäyttöpyörien kokeilun avulla voimme selvittää, miten tällainen palvelu käytännössä toimisi ja vastaisi parhaiten asukkaidemme tarpeita, kertoo SATOn kumppanuuspäällikkö Niklas Rosti.

- Jos asukkaat innostuvat sähköavusteisista tavarapyöristä, niin SATO voisi sijoittaa pyöriä pysyvästi useampaan taloonsa. SATOlla on yhteensä noin 25 000 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa, linjaa Rosti.

Katso videolta kokemuksia yhteiskäyttöisistä tavarapyöristä

Petteri Nisula, liikkumisen asiantuntija, HSY:n Ilmastoinfo
etunimi.sukunimi@hsy.fi

Niklas Rosti, kumppanuuspäällikkö, SATO Oyj
etunimi.sukunimi@sato.fi

Sähköavusteinen tavarapyörä on kätevä esimerkiksi kauppamatkoilla.

HSY rakentaa paineviemärit Lauttasaaresta Taka-Töölöön20.9.2019 10:48:16 EESTTiedote

Helsingin Hernesaaren asuinalueen kehittäminen edellyttää viemäröinnin muutoksia alueella. Tämän vuoksi nykyinen meren pohjassa sijaitseva paineviemäri Lauttasaaresta Eiranrantaan korvataan uudella yhteydellä Lauttasaaresta Taka-Töölöön. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi paineviemäreiden rakentamisurakoitsijan kokouksessaan 20.9.2019. - Vedenjakelu ja viemäröinti on turvattava kaupungin väkimäärän kasvaessa uusilla asuinalueilla. Lisäksi varmennamme viemäröintikapasiteetin myös häiriötilanteissa kahdentamalla viemärilinjan Lauttasaaresta kantakaupunkiin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Työyhteenliittymä TYL Kolmoset rakentaa Seurasaaren selälle merenpohjaan 4,4 kilometrin matkalle kaksi halkaisijaltaan 56 cm:n paineviemäriä. Urakkahinta on noin 4,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Työt käynnistyvät tänä syksynä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741 toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

HSY:n hallituksen päätökset 20.9.201920.9.2019 10:47:40 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja hyväksyi jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman. Hallitus hyväksyi sopimuksen koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjaon Espoon kaupungin ja HSY:n välillä, se päätti myös esittää vesihuollon investointimäärärahan ylityksen yhtymäkokoukselle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Lauttasaaren paineviemärin rakennusurakoitsijoiksi välille Lauttasaari–Taka-Töölö valittiin TYL Kolmoset, liittymään kuuluvat Iletekniikka Oy, Maanrakennus L ja J Vuola Ky sekä Styrud Boreal Oy - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi sekajätteen osalta valittiin Itä-Vantaalle kolmeen urakka-alueeseen All-Rounders Two Oy ja yhteen urakka-alueeseen Rabindo Oy, kartongin urakoitsijaksi koko Vantaalle valittiin Remeo Oy - pyrolyysin koetoimintalaitoksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.9.201917.9.2019 15:56:06 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.9.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös sopimuksesta koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjakoa Espoon kaupungin ja HSY:n välillä sekä vesihuollon investointimäärärahan ylityksen esittämisestä yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta rakentamaan Lauttasaaren paineviemäriä välille Lauttasaari–Taka-Töölö - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta sekajätteen osalta Itä-Vantaalle ja kartongin osalta koko Vantaalle - pyrolyysin koetoimintalaitoksen täydennyskoneiston urakoitsijoiden valint

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.