Tavoite saavutettiin: Kaikki S-ryhmän omien merkkien kahvi, tee ja kaakao on nyt vastuullisuussertifioitua

Pitkäjänteisen työn tuloksena S-ryhmän omien merkkien valikoimissa on nyt ainoastaan vastuulliseksi varmennettuja kahvi-, tee- ja kaakaotuotteita. Asiakkaan on siten entistäkin helpompi valita vastuullinen vaihtoehto.

Kahvin, teen ja kaakaon tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla.

”Näiden raaka-aineiden tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvin, teen ja kaakaon tuotannossa on kunnioitettu sekä työntekijöitä että ympäristöä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Täydet 100 % S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omien tuotemerkkien kahvista, teestä, kaakaojauheista ja suklaista on nyt vastuullisiksi varmennettuja tuotteita. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.

Erikoisuutena S-ryhmän valikoimissa on myös täysin uudenlaista toimintamallia edustavia, UTZ-sertifioituja Herkku Africa -kahveja. Niiden valmistaja, kenialainen African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys ostaa kahvipavut suoraan viljelijäosuuskunnilta ja paahtaa ja pakkaa ne suoraan kuluttajapakkauksiin. Tällöin valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmä panostaa tuotteissaan käytettyjen raaka-aineiden vastuullisuuteen

Kahvi, tee ja kaakao eivät ole ainoita raaka-aineita, joiden tuotantoketjuihin liittyy riskejä. S-ryhmä tekee pitkäjänteisesti töitä myös muiden tällaisten raaka-aineiden vastuullisuuden varmentamiseksi.

Esimerkiksi myös kaikki S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetty palmuöljy on vastuullisuussertifioitua. Palmuöljyä käytetään raaka-aineena esimerkiksi joissakin kekseissä ja leivonnaisissa.

”Palmuöljyä käytetään elintarvikkeissa useiden hyvien ominaisuuksien, kuten neutraalin maun ja huoneenlämmössä puolikiinteän koostumuksen vuoksi”, taustoittaa tuotelaatupäällikkö Juulia Latikka S-ryhmän marketkaupasta.

Kestävän palmuöljyn RSPO-sertifioinnin (Roundtable on Sustainable Palm Oil) kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein.

Raaka-aineiden vastuullisuussertifioinnit toteuttavat myös S-ryhmän uutta vastuullisuusohjelmaa ja ovat konkreettisia esimerkkejä askeleista, joiden avulla kuljemme yhdessä kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia.

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi(at)sok.fi, puh. 010 76 80349

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​