Tavoite saavutettiin: Kaikki S-ryhmän omien merkkien kahvi, tee ja kaakao on nyt vastuullisuussertifioitua

Kahvin, teen ja kaakaon tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla.
”Näiden raaka-aineiden tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvin, teen ja kaakaon tuotannossa on kunnioitettu sekä työntekijöitä että ympäristöä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Täydet 100 % S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omien tuotemerkkien kahvista, teestä, kaakaojauheista ja suklaista on nyt vastuullisiksi varmennettuja tuotteita. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.
Erikoisuutena S-ryhmän valikoimissa on myös täysin uudenlaista toimintamallia edustavia, UTZ-sertifioituja Herkku Africa -kahveja. Niiden valmistaja, kenialainen African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys ostaa kahvipavut suoraan viljelijäosuuskunnilta ja paahtaa ja pakkaa ne suoraan kuluttajapakkauksiin. Tällöin valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.
S-ryhmä panostaa tuotteissaan käytettyjen raaka-aineiden vastuullisuuteen
Kahvi, tee ja kaakao eivät ole ainoita raaka-aineita, joiden tuotantoketjuihin liittyy riskejä. S-ryhmä tekee pitkäjänteisesti töitä myös muiden tällaisten raaka-aineiden vastuullisuuden varmentamiseksi.
Esimerkiksi myös kaikki S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetty palmuöljy on vastuullisuussertifioitua. Palmuöljyä käytetään raaka-aineena esimerkiksi joissakin kekseissä ja leivonnaisissa.
”Palmuöljyä käytetään elintarvikkeissa useiden hyvien ominaisuuksien, kuten neutraalin maun ja huoneenlämmössä puolikiinteän koostumuksen vuoksi”, taustoittaa tuotelaatupäällikkö Juulia Latikka S-ryhmän marketkaupasta.
Kestävän palmuöljyn RSPO-sertifioinnin (Roundtable on Sustainable Palm Oil) kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein.
Raaka-aineiden vastuullisuussertifioinnit toteuttavat myös S-ryhmän uutta vastuullisuusohjelmaa ja ovat konkreettisia esimerkkejä askeleista, joiden avulla kuljemme yhdessä kohti kestävän kuluttamisen uutta normaalia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi(at)sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme