Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Tavoitteena vähintään miljoonan asukkaan valinnanvapauspilotti Uudellemaalle

Jaa

Helsingin sosiaali- ja terveystoimi ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä valmistautuvat Suomen suurimpaan valinnanvapauspilottiin. Uudenmaan valinnanvapauspilotti tarjoaisi vähintään miljoonalle asukkaalle vapauden valita sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajansa.

Valinnanvapauspilottiin on kutsuttu ja toivotaan mukaan mukaan kaikkia Uudenmaan kuntia, HUS:ia ja Eteva-kuntayhtymää.

Keski-Uudenmaan sote valmistelee parhaillaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen alueellista sote-mallia ja on mukana valinnanvapauskokeilussa. Valinnanvapauskokeilu on osa hallituksen palvelu asiakaslähtöiseksi –kärkihanketta, ja sisältää vastaanottopalveluiden, suun terveydenhuollon ja henkilökohtaisen budjetin valinnanvapauskokeilut.

Helsingin kaupunki ei ole vielä mukana jo meneillään olevassa valinnanvapauskokeilussa, mutta haluaa lähteä jatkossa tarjoamaan asukkaille nykyistä laajempia mahdollisuuksia valita sote-palvelujen tuottajan.

"Keski-Uudenmaalla on kokemusta valinnanvapauskokeilusta. Heidän osaamistaan ja kokemuksiaan kannattaa ehdottomasti hyödyntää laajemminkin. Uudellemaalla on tärkeätä kokeilla erilaisia valinnanvapauden malleja riittävän suurella volyymilla", Helsingin sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja Juha Jolkkonen kiteyttää asiaa Helsingin näkökulmasta.

Piloteissa tullaan tekemään tiivistä yhteistyötä Uudenmaan maakuntaa valmistelevan Uusimaa2019 -hankkeen kanssa.

"Nyt meillä on mahdollisuus varmistaa, että Uusimaa muodostaa sote-palveluissa valtakunnan kirkkaimman kärjen. Tämä tehdään vahvalla yhteistyöllä ja osallisuudella. Yhdessä tehty sote on paras sote", tiivistää Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.

Mikä valinnanvapauspilotti?

Sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt valtionavustushaun valinnanvapauspilotteihin. Pilottien tarkoitus on tukea valinnanvapauslain toimeenpanoa osana sote-uudistusta, tuoda tietoa kaikkien maakuntien käyttöön ja edesauttaa valinnanvapauden sujuvaa käyttöönottoa koko maassa.

Tulevissa hankkeissa pilotoidaan valinnanvapauden tärkeimpiä elementtejä: sote-keskuksia ja suunhoidon yksiköitä, asiakasseteliä tai henkilökohtaista budjettia. Pilotti voi olla myös näiden yhdistelmä. Valinnanvapauspilotti täydentää käynnissä olevia valinnanvapauskokeiluja tulevan lainsäädännön mukaisiksi. 

Miten tästä eteenpäin?

  • Kumppaneiden haku Keski-Uudenmaan soten ja Helsingin soten valinnanvapauspilottiin on käynnissä.
  • Pilottien hakuaika päättyy 15.3.2018, ja päätökset pilottien rahoituksesta tehdään huhtikuun 2018 loppuun mennessä.
  • Pilotit käynnistyvät, kun valinnanvapauslaki on hyväksytty eduskunnassa ja vahvistettu - tavoitteena 1.7.2018.
  • Pilottiin osallistuvalta taholta ei edellytetä omarahoitusosuutta.
  • Piloteissa noudatetaan voimassa olevaa asiakasmaksulakia ja –asetusta.

Lisätietoja medialle:

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymään kuuluvat Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula.

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat – takaisinsoitto- ja chat-palvelu käyttöön18.5.2018 10:51Tiedote

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat, kun takaisinsoittopalvelu ja tunnistava chat otetaan käyttöön. Takaisinsoitossa asiakas voi jättää soittopyynnön, jos puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Chatissa taas asiakas voi tehdä Matkapalvelun kuljetustilauksia tai antaa palautetta verkkosivujen kautta. Uusilla yhteydenottokanavilla halutaan nopeuttaa tavoitettavuutta ja tarjota asiakkaalle vaihtoehtoja asiointikanaviin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme