Tehy ja SuPer: Hoitajalakkoon sovintoesitys, hallinnot koolla huomenna

Valtakunnansovittelija on antanut sovintoesityksen Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja Tehyn ja SuPerin työriidassa. Hoitajajärjestöjen lakko koskien 25 000 hoitajaa on ilmoitettu alkavaksi perjantaina 1.4.2022 klo 6.00, jos sopua ei ennen sitä synny.

Vastaus valtakunnansovittelijalle sovintoesityksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä tulee antaa keskiviikkona 30.3.2022 klo 18.00. Tehyn ja SuPerin hallinnot ovat koolla käsittelemässä sovintoesitystä huomenna keskiviikkona ennen edellä mainittua määräaikaa. Sovintoesityksen sisällöstä ei kerrota julkisuuteen ennen kuin liitot ovat antaneet vastauksensa valtakunnansovittelijalle.

Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist p. 040 588 3431

SuPerin viestintäjohtaja Päivi Jokimäki p. 09 2727 9243

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.