Tehy ja SuPer: Työmarkkinapöydässä ratkottava hoitajapulaa, valtiovallalla vastuu rahoituksesta

Kunta-alan työmarkkinaneuvottelut käynnistyvät virallisesti tänään. Hoitajajärjestöjen Tehyn ja SuPerin kärkitavoitteet ovat palkkauksen parantaminen, palkkatasa-arvon edistäminen sekä työhyvinvoinnin parantaminen työaikamääräysten avulla. Tavoitteet ovat samat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimusta (SOTE-sopimus) että kunnallista virka- ja työehtosopimusta (KVTES) koskevissa neuvotteluissa. Sopimuskausi kunta-alalla päättyy helmikuun lopussa.

- Ei ole liioiteltua arvioida, että nyt alkava työmarkkinakierros on ratkaisevin ikinä. Kansalaisille perustuslain mukaan kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluita ei voida enää turvata, ellei hoitohenkilöstön palkkausta ja työoloja saada säälliselle tolalle. Vakava paheneva hoitajapula on totisinta totta. Terveyskeskuksia, hoivakoteja, vanhuspalveluiden yksiköitä ja sairaalaosastoja suljetaan ja leikkauksia perutaan. Raskas koronapandemia on kiihdyttänyt pulaa ja kasvattanut tulevaisuuteen valtavan hoitovelan. Hoitajille istutettu sankarinviitta on yhä raskaampi kantaa, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen

Kansalaiset tukevat hoitajien tavoitteita. Helsingin Sanomat julkaisi 27.12.2021 kansalaisgallupin, jonka mukaan 80 prosenttia suomalaisista kannattaa hoitajien palkkojen korottamista hoitajapulan helpottamiseksi. Vahvaa tukea palkkauksen ja työolojen parantamiselle tulee nyt myös poliittisilta päättäjiltä. Lähes kaikkien hallituspuolueiden aluevaaliohjelmat lupaavat parantaa alan vetovoimaa ja hoitajien tilannetta.

- Hoitajapula on tunnustettu ja ymmärretty sen vakavuus. Puheiden pitää nyt muuttua teoiksi ja vastuun pallottelu saa loppua. Työmarkkinaneuvotteluissa haetaan kyllä tarvittavat ratkaisut. Mutta siitä ei päästä mihinkään, että ratkaisut tulevat vaatimaan rahaa, joka valtiovallan on tavalla tai toisella osoitettava. Ei pidä unohtaa, että 2023 alusta vastuu sote-palveluista siirtyy hyvinvointialueille, joiden rahoituksesta vastaa valtio, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola

Myös Euroopan komissio on kiinnittänyt huomiota Suomen hoitajapulaan ja kehottanut toimiin henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi. Peruspalveluministeri Krista Kiuru onkin käynnistänyt ohjelman sote-henkilöstön riittävyyden ja saatavuuden varmistamiseksi. Ohjelmasta on tosin rajattu pois keskeinen vetovoimatekijä eli palkkaus, mitä Rytkönen ja Paavola kritisoivat voimakkaasti.

- Palkkauksen parantaminen on niin keskeinen tekijä, että muut toimenpiteet hoitajapulan ratkaisemiseksi uhkaavat jäädä väkisin torsoksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus (SOTE-sopimus) tuli voimaan 1.9.2021. Se on kunta-alan suurin sopimusala, jonka piirissä on noin 180 000 palkansaajaa. Yksityisen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan työmarkkinaneuvottelut aktivoituvat keväämmällä, koska yksityisen sektorin työehtosopimukset päättyvät pääosin 30.4.2022.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteydenotot erityisavustajan kautta p. 040 054 0005
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, puh 050 346 0847
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, puh 050 527 5085
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 050 310 1492

Tehy och SuPer: Bristen på vårdare måste lösas vid arbetsmarknadsbordet, statsmakten ansvarar för finansieringen11.1.2022 14:33:17 EET | Tiedote

Arbetsmarknadsförhandlingarna inom kommunsektorn inleds officiellt idag. Vårdorganisationerna Tehys och SuPers främsta mål är att förbättra lönerna, främja lika lön samt förbättra arbetshälsan med hjälp av arbetstidsbestämmelser. Målen är samma i förhandlingarna både för social- och hälsovårdsbranschens arbets- och tjänstekollektivavtal (SOTE-avtalet) och det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA). Avtalstiden inom den kommunala sektorn går ut i slutet av februari.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Lähihoitajien osaamista kannattaa hyödyntää koronarokottamisessa16.12.2021 14:02:59 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola suhtautuu myönteisesti ministeri Krista Kiurun ehdotukseen lähihoitajien oikeudesta koronarokotteen antamiseen lisäkoulutuksella. – Kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen on otettava tässä tilanteessa käyttöön, Paavola sanoo. – Lähihoitajat ovat koulutettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joiden osaaminen on hyvä perusta rokottamiselle, ja tämä osaaminen on hyvä ottaa käyttöön.

SuPerin edustajisto: Hoitajapula syvenee – ammattitaidosta tulee maksaa25.11.2021 11:10:05 EET | Tiedote

SuPerin edustajisto vaatii nopeasti ratkaisuja sote-sektoria ja varhaiskasvatusta voimakkaasti koettelevaan hoitajapulaan. Alan palkkaus, työolot ja työnkuva on saatava viimeinkin kuntoon. Kunnat ja valtio ovat luvanneet kansalaisille palvelut, joiden tuottamiseen tulee löytyä ja suunnata riittävästi rahaa. – Hyvä hoito vaatii rahaa, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg muistuttaa.

SuPer ajaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallia sote-keskuksiin8.11.2021 06:38:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer haluaa lääkäri-lähihoitaja-työparimallin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin (sote-keskus). – Sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työparimalli tulee ottaa käyttöön, SuPerin puheenjohtaja Paavola sanoo. – Se on kustannusvaikuttava ja toimiva tiimityömalli, joka vastaa ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen sekä oikea-aikaiseen diagnosointiin ja helpottaa alan työvoimapulaa.

SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia29.10.2021 18:57:35 EEST | Tiedote

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuksen työvoimapula koskee myös lastenhoitajia – lasten oikeudet eivät toteudu29.10.2021 08:49:27 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksen työvoimapula ja kriisi koettelevat myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. – Varhaiskasvatuksessa voidaan todella huonosti, sillä koulutettua henkilökuntaa ei ole riittävästi hyvän varhaiskasvatuksen toteuttamiseen ja lasten turvallisuuden varmistamiseen. SuPerin kyselyn mukaan myös lasten lääkehoidossa on ollut puutteita, sillä sitä toteuttavat paikoin lääkehoitoon kouluttamattomat työntekijät eikä työpaikoilla ole varmistettu riittävästi osaamista. Alalle on vaikea saada ammattilaisia, sillä palkkaus ja työolot eivät ole kohdallaan.