Tehy ja SuPer: Uusi ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuntasektorille

Tehy ja SuPer julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon kunta-alan työpaikoille ajalle 1.4.2022 klo 6.00–15.4.2022 klo 6.00 lukuun ottamatta samaan aikaan lakossa olevia kohteita. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee SOTE-sopimuksen ja KVTES:in piirissä olevia Tehyn ja SuPerin työsopimussuhteisia jäseniä mukaan lukien työsopimussuhteiset esihenkilöt. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työtä tehdään normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti.

Hoitajaliittojen laillinen työtaistelu on seurausta siitä, että työriidan sovittelussa ei esitetty minkäänlaisia ratkaisun eväitä. Valtakunnansovittelijan eilen hylätty esitys oli heikompitasoinen kuin muille aloille tehdyt ratkaisut tällä liittokierroksella. Palkkaohjelma puuttui kokonaan ja sopimuskorotukset alittivat aiemmin sovittujen sopimusalojen tason. Esitys ei myöskään sisältänyt mitään työoloja parantavaa. Tehyllä ja SuPerilla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta hyväksyä näin huonoa ratkaisua.

– Sovintoesitys oli hoitajille täystyrmäys, jolla tulee olemaan pitkät jäljet. Uusi ylityö- ja vuoronvaihtokielto lisää osaltaan painetta nyt neuvotella ja korjata tilanne. Hoitajien ääni on vihdoin kuultava, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Tehy ja SuPer odottavat valtiovallalta myönteistä signaalia ja työnantajalta aitoa neuvotteluhalua.

– Hoitajat kyllä muistavat poliitikkojen kauniit sanat ja konkreettiset aluevaalilupaukset. Nyt päättäjät ovat kokonaan vaienneet tai kiertelevät vastuutaan. Valtiovaltaa kuitenkin tarvitaan, jotta ratkaisu löytyy, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Jo aiemmin ilmoitettu 25 000 hoitajan lakko alkaa 1.4. klo 6 ja jatkuu kaksi viikkoa päättyen 15.4. klo 6.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen – 25 000 hoitajan lakko alkaa perjantaina

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

Tehy ja SuPer: Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin rohkea ratkaisu kaatumassa kunta-alan muiden neuvotteluosapuolten vastustukseen24.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johto lähestyi hoitajajärjestöjä ajatuksella erillissopimuksesta, jolla hoitajat saisivat palkankorotukset ja palkkaohjelman ja sairaanhoitopiiri työrauhan määräajaksi. Perusteena tälle innovatiiviselle avaukselle oli sairaanhoitopiirin edustajien mukaan vaikea hoitajapula, hoitojonojen pitkittyminen sekä tilanteesta seuraavat kustannukset ja haitta alueen väestölle.

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.