Tehy ja SuPer: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu kunta-alalla – muutos reunaehtoihin kesän ajaksi

Tehyn ja SuPerin julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalle jatkuu. Hoitajajärjestöjen hallitukset tekivät kuitenkin tänään työtaistelutoimeen muutoksen 1.6.– 31.8.2022 väliselle ajalle. Tehyläiset ja superilaiset voivat kesällä halutessaan tehdä ylityötä ja vaihtaa vuoroa, mutta työnantaja ei voi niihin määrätä.

Hoitajajärjestöt korostavat, että työtaistelutoimilla tavoitellaan aina mahdollisimman hyvää painostusvoimaa parhaan mahdollisen neuvottelutuloksen saamiseksi omille jäsenille. Samalla toteutustavan tulisi olla sellainen, että jäsenille aiheutuisi toimista mahdollisimman vähän haittaa tai menetyksiä.

– Me keskitymme hoitajien asiaan. Kun tilanne näyttää pitkittyvän, haluamme tällä linjauksella helpottaa muutenkin matalapalkkaisten jäsentemme toimeentuloa kesäkuukausina, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Sopimuksettoman tilan jatkuminen ehkä pidempäänkin koko kunta-alalla vahvistui eilen, kun Kunta- ja hyvinvointialuetyöantajat KT:n ja kahden muun pääsopijajärjestön JUKOn ja JAU:n tunnustelut sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen pohjalta kariutuivat.

– On mielenkiintoista, että tunnustelu ei johtanut tulokseen, koska muut kunta-alan sopijaosapuolet olivat jo osaltaan hyväksyneet sovittelulautakunnan ehdotuksen. Pakka tuntuu siellä olevan kiistatta hieman sekaisin. Selkeää on sen sijaan se, että pulaan hoitohenkilöstöstä on pakko löytää lääkkeet, pohtii Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Rytkönen ja Paavola muistuttavat Tehyn ja SuPerin taistelevan edelleen vakavan yhteiskunnallisen ongelman eli hoitajapulan ratkaisun puolesta, eivät koko kunta-alan.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityisen sosiaalipalvelualan vetovoimaa parannetaan palkkaratkaisulla30.6.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvotteluihin saatiin ratkaisu, kun järjestöt hyväksyivät 22. kesäkuuta syntyneen neuvottelutuloksen. Sovitut palkankorotukset ovat yli ns. yleisen linjan ja yli muiden kunta-alan järjestöjen sopiman palkkaraamin ensimmäisen vuoden osalta. Sopimus on kaksivuotinen ja se voidaan tarvittaessa irtisanoa ensimmäisen vuoden jälkeen.

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen21.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa. Sote ry edustaa selvästi valtaosaa yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöistä.