Tehy, SuPer ja ERTO: Terveyspalvelualalle neuvottelutulos

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksesta on saavutettu viime yönä neuvottelutulos.

Neuvottelutuloksen sisältöä ei avata tai kommentoida julkisesti ennen kuin liittojen hallinnot ovat käsitelleet asiaa. Liittojen hallinnot käsittelevät neuvottelutuloksen tämän viikon aikana.

Terveyspalvelualan neuvottelut aloitettiin tammikuussa. Neuvotteluja vauhdittaakseen liitot julistivat Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n toimipisteisiin ja työpaikoille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 17. kesäkuuta. Kielto päättyi neuvottelutuloksen myötä 23.6.2020 kello 9:00.

Tehy, SuPer ja ERTO neuvottelevat ainoina järjestöinä terveyspalvelualan yleissitovasta työehtosopimuksesta Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa.

Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri, p. 040 091 3230

SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042

ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.

SuPerin Paavola: Suomen vanhustenhoito ei kestä hoitajamitoituksen lykkäämistä17.6.2020 15:24:51 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii hoitajamitoituksen toteuttamista sovitusti. – Sitovan 0,7 hoitajamitoituksen toteuttamiseen on löydyttävä hallitukselta rahat. Vanhustenhoidon katastrofaalinen tilanne ei kestä enää siirtämistä, Paavola toteaa. –Vanhukset ovat hoivakodissa keskimäärin kaksi vuotta ja elämän pitää olla laadukasta. Aikaa ei ole tuhlattavaksi.