TEKin Jari Jokinen: Suomi tarvitsee pitkäjänteistä TKI-politiikkaa – ehdottaa tutkimuksen maanpuolustuskurssia

Tekniikan akateemiset TEKin tuore Onko Suomi hukannut tulevaisuuden? -raportti paljastaa, että Suomella on tarve nykyistä pitkäjänteisemmälle tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintapolitiikalle. ”Tarvitsemme lisää osaajia”, sanoo toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

Tekniikan akateemiset TEK on julkaissut tänään Onko Suomi hukannut tulevaisuuden? -raportin. Raportin perusviesti on, että osaaminen on keskeisin innovaatiopolitiikan työkalu, koska osaajia tarvitaan uusien innovaatioiden luomiseen ja kasvattamiseen.

Osaamisen kehittäminen ja uusien osaajien kouluttaminen vaatii kuitenkin nykyistä enemmän resursseja. Siksi suomalaisen TKI-rahoituksen taso olisi nostettava mitä pikimmin nykyisestä vajaasta kolmesta prosentista neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta.

Suomessa vallitsee yksimielisyys tavoitteesta läpi puoluekentän. Nykyhallituksen hallitusohjelmassakin on yhtenä tavoitteena kasvattaa Suomen tutkimus-, kehitys- ja innovaatioinvestointien osuutta neljään prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, mutta käytännön teot loistavat vielä poissaolollaan.

Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen onkin huolestunut siitä, kuinka hitaasti nykyhallitus on toiminut yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

”Suomi voi menestyä vain, jos pidämme osaamisestamme ja osaajistamme huolta. Tämän turvaamiseksi Suomi tarvitsee pitkäjänteistä TKI-politiikkaa, ei nykyhallituksen tapaan käsien päällä istumista. Toivottavasti hiljan asetettu parlamentaarinen TKI-työryhmä saa muutoksen alkuun. Tarvitsemme lisää osaajia”, Jari Jokinen sanoo.

Ehdotuksena tutkimuksen maanpuolustuskurssi

Onko Suomi hukannut tulevaisuuden? -raportin mukaan Suomi on muuttunut yhden tai muutaman suuren yrityksen yhteiskunnasta maaksi, jonka tulevaisuus on monen keskisuuren yrityksen harteilla. Tämä muutos on haastava, koska Suomen verkostot on paljolti rakennettu suuryritysten varaan.

Jari Jokisen mielestä innovaatiopolitiikassa tulee nyt aktiivisesti kehittää rakenteita, jotka auttavat kaikenkokoisia yrityksiä ponnistamaan maailmalle.

”Erikokoisten yritysten olisi päästävä nykyistä helpommin käsiksi siihen tietoon, jota maamme yliopistot ja tutkimuslaitokset tuottavat. Ehdotankin, että yliopistokenttä järjestäisi keskisuurten yritysten johtajille vuosittain niin sanotun tutkimuksen maanpuolustuskurssin, jossa tutkijat ja yritysten johtajat voisivat vaihtaa tuoreita tietoja ja samalla rakentaa keskinäistä luottamusta.”

Onko Suomi hukannut tulevaisuuden? -raportti perustuu Tekniikan akateemisten TEKin innovaatiopolitiikkaa käsittelevään tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin Delfoi-menetelmällä ja sen paneelissa oli 31 asiantuntijaa suomalaisesta startup- ja muista yrityksistä, tutkimuksen ja osaamisen kentältä ja valtionhallinnosta.