Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto

Tekoäly piirsi pizzat Kotipizzalle

Jaa
Kotipizzan käsityönä tehdyt pizzat piirrettiin tuoreeseen Kotipizzan kampanjaan tekoälyn avulla. Tuttu Tropicana-pizza sai uusia ilmentymiä Midjourney-tekoälyn käsittelyssä. Somekanavissa viime aikoina paljon nähtyä tyyliä mukaillen ihmisille heitettiin haaste: tunnistatko aidon? Ja kaikki luonnollisesti tunnistivat.

Tekoälyn kuvittamien pizzojen rinnastaminen aitoihin, käsillä tehtyihin, ei ole vain trendiin tarttumista, vaan strategisen kilpailuedun kommunikointia. Kotipizza työllistää yli 2000 käsityön taitajaa ympäri Suomen.

”Käsityötaidot ovat brändimme ytimessä ja aiheesta rakennetaan viestinnällisiä ulostuloja. Pyrimme jatkuvasti löytämään tuoreita ja mielenkiintoisia tapoja pukea tuota osaamistamme sanoiksi’’, kommentoi Kotipizza Groupin sisältöpäällikkö Tomi Laine. ’’Tekoälytaiteeseen liittyvä somekeskustelu tarjosi tähän loistavan alustan juuri nyt – kotipizzamaiseen, pilkettä silmäkulmassa -tyyliin.”

Kampanjan suunnitellut luova toimisto Kurio on tehnyt ensimmäiset tekoälytoteutuksensa jo 2016 ja tutkinut Cannes Lionsin kanssa tekoälyn hyödyntämistä maailmanluokan markkinoinnissa vuodesta 2017.

”Jo vuonna 2017 kaikista Cannes Lionsin voittajista 7 % hyödynsi tekoälyä osana kampanjaansa”, toteaa Kurion toimitusjohtaja, tekoälystä väitellyt tohtori Tommi Opas. ”Vaikka prosenttiluku on siitä vain kasvanut, on tekoäly edelleen markkinoijan työkalu, ei korvaaja. Samaan havaintoon päädyin myös taannoin väitöskirjassani.”

Tekoälyn valjastaminen markkinointiin tuo myös osaltaan lisää työtä ja vaatii uudenlaista osaamista. Se huomattiin Kotipizzan projektissakin. 

”Paljon puhuttu prompt engineering eli tekoälylle annettujen syötteiden suunnittelu vaati tässäkin kampanjassa aikaa. Pizzan piti olla tarpeeksi aito, mutta kuitenkin sopivasti tämän hetken irrottelevalle tekoälyestetiikkalle rakentuva”, kommentoi Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Tuleeko syötesuunnittelusta joskus jopa ammatti? Ken tietää. Mutta sen lisääminen omaan osaamispalettiin on tuskin turha investointi.”

Vuonna 1987 perustettu Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja yksi Suomen tunnetuimmista ravintolabrändeistä. Ketjussa on noin 300 ravintolaa, joita johtaa noin 280 itsenäistä franchising-yrittäjää ympäri Suomen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Tommi Opas
Toimitusjohtaja
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 40 1833256
tommi@kurio.fi



Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 50 530 6639
jari@kurio.fi



Tomi Laine
Sisältöpäällikkö
Kotipizza Group
+358 400 600 294
tomi.laine@kotipizzagroup.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Merimiehenkatu 29
00150 Helsinki

http://www.kurio.fi

Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto

Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote

Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.

Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote

Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye