Tekoäly tekee Lumo-asunnoista aina mukavia säällä kuin säällä

Lumo-taloissa on otettu käyttöön Leanheat-järjestelmä. Tavoitteena on optimoida talon lämmitysjärjestelmän säätelyä energiankulutuksen vähentämiseksi ja saavuttaa miellyttävät ja tasaiset asumisolosuhteet. Leanheat tasoittaa rakennusten tehon tarvetta, mikä pienentää hiilijalanjälkeä.

Leanheat on ollut kymmenessä Lumo-talossa Espoossa, Vantaalla ja Tampereella. Kaikkiaan 200 asuntoon asennettiin lämpötilaa mittaavat sensorit. Järjestelmän tekoäly oppi tuntemaan talojen ominaispiirteet todellisten, mitattujen lämpötilojen perusteella.

Tekoäly huomioi myös muita tietoja kuten sääennusteet. Leanheat ei vain reagoi lämpötilojen muutokseen, vaan säätää lämmitystä ennakoivasti. Kokemukset Lumo-taloissa olivat monella tavalla lupaavia.

- Kokeilussa mukana olleiden talojen lämmityksen tehon tarve laski ja asuntojen lämpötilat pystyttiin pitämään tasaisen hyvinä sääolosuhteista riippumatta. Järjestelmä auttaa ennen kaikkea lisäämään asumisviihtyvyyttä. Asunnon pitäisi olla mukava säällä kuin säällä, ylläpidon ja hankintojen yksikönjohtaja Kimmo Rintala kertoo.

Tasainen lämmönsäätely on miellyttävää asukkaille. Parempi sisäilma ja terveellisemmät asunnot ovat järjestelmän tarjoamia etuja. Kosteusantureiden avulla voidaan seurata ilmanvaihtoa ja huomata muutokset olosuhteissa ajoissa.

Tekoäly oppii muun muassa lämpimän käyttöveden kulutusprofiilin ja säätää lämmityksen varaamaan ja purkamaan energiaa sen mukaan.

Yksikönjohtaja, ylläpito ja hankinnat Kimmo Rintala, Kojamo Oyj, puh. 040 7710 496, kimmo.rintala@kojamo.fi