Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Lehdistötiedote 5.6.2018 klo 10.00

Tekoälyllä saadaan mm. Glastonin lasinjalostuskoneisiin ja Novatronin työkoneiden mittaus- ja ohjausjärjestelmiin uusia tärkeitä ominaisuuksia ja tehokkuutta. MIDAS-projektin muut keskeiset toimijat ovat Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto. DIMECC LIFEX -ohjelmaan osallistuu jo 14 huippuyritystä ja neljä tutkimuslaitosta. Ohjelman budjetti on 10 M€ ja julkinen rahoitus tulee Business Finlandilta.

”Glaston haluaa olla edelläkävijä sekä teknologiassa että toimintatavoissa. Osallistumme nyt DIMECCin johtamaan tekoälykonsortioon, koska se suunniteltiin teollisuuslähtöisesti ja meillä on suuret mahdollisuudet soveltaa tekoälyä uuneihimme ja asennetuista koneista tehtävään analyysiin. Panostamme liiketoimintalähtöiseen tutkimukseen ja kehitämme lasinjalostusta, missä edustamme maailman ehdotonta kärkeä”, toteaa LIFEXissä mukana olevan Glaston Oyj:n toimitusjohtaja Arto Metsänen.

”Rakennamme TTY:stä tekoälyn johtavaa tutkimuslaitosta teollisuussovelluksissa. MIDAS-projekti lienee eräs suurimmista, joita Business Finlandin rahoittamassa tekoälyohjelmassa on toistaiseksi rahoitettu”, kertoo Tampereen teknillisen yliopiston tekoälyyn erikoistunut professori Heikki Huttunen.

”Kun tekoälyä sovelletaan sellaiseen, missä Suomen teollisuus on jo maailman huipulla, kansantalous hyötyy huomattavasti varmemmin kuin jos vain pohditaan, mitä uutta tekoälyllä voisi tehdä. Lähtökohtamme on maamme parhaat yritykset ja ylivoimainen osaaminen sekä niiden vahvistaminen maailmanmarkkinoilla”, toteaa LIFEX-ohjelman päällikkö tekniikan tohtori Arto Peltomaa.

LIFEX-ohjelman erikoispiirre on avoimuus ja ohjelma-ajan avonaisuus. Ohjelmaan voidaan liittää uusia projekteja ja nyt käynnistettyihin projektihinkin voi päästä mukaan, mikäli riittävä teollinen kiinnostus johonkin teemaan löytyy.

”Vähemmän suunnittelua ja enemmän tekemistä, sillä tavalla maailmaa muutetaan. Meillä tämä dynaamisuus on ollut kantava ajatus jo pitkään. Innovaatioekosysteemimme vaikuttavuus ja tehokkuus takaavat yritysten kiinnostuksen”, kuvaa toimintamallia DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

”LIFEXin ensimmäiset tulokset ovat loistavia. Värinänvaimennuksessa mm. Vibrol Oy on jo päässyt historiansa parhaaseen tasoon. Uusilla projekteillamme etenemme vääjäämättä kohti autonomisten koneiden ja tuotantojärjestelmien aikaa”, päättää Peltomaa.

Ohjelmapäällikkö Arto Peltomaa, DIMECC Oy, puh. 040-551 1434, arto.peltomaa@dimecc.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040-840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

DIMECC LIFEX -ohjelman osallistujat (18 organisaatiota):

3DStudio, BRP Finland, Eeedo, Epec, Glaston, KONE, Konecranes, Meyer Turku, Nokia, Novatron, Sampo-Rosenlew, SimulOne, Vibrol, Wärtsilä, Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja VTT.

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote