Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.
Tekoäly edellyttää valmennusta: Valmistavaa teollisuuttaa alkaa kouluttaa DIMECC Oy, Suomen teollisuuden tärkein innovaatioekosysteemi.

Lehdistötiedote 21.6.2018 klo 10.00

Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujien ymmärrystä tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnassa. Koulutuskokonaisuuden jälkeen osallistujilla on ymmärrys koneoppimisen periaatteista ja metodeista, sekä kyvykkyys tunnistaa ja johtaa koneoppimisen hyödyntämiseen tähtääviä kehitysaktiviteetteja.

Tarve koulutukselle ilmi teollisuuden Intelligent Industry -ekosysteemissä

Tarve valmistavan teollisuuden koneoppimisen täydennyskoulutukselle nousi DIMECCin johtamassa Intelligent Industry -ekosysteemissä ja ensimmäinen kurssikokonaisuus toteutetaan osana ekosysteemin toimintaa. Koulutuksen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä ekosysteemin yritysosallistujien kanssa.

”Näemme, että tekoäly ja koneoppiminen tarjoavat merkittäviä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnallemme. Mahdollisuuksien realisoimiseksi on tärkeää, että yrityksen henkilöstöllä on laajasti ymmärrys tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista eikä osaaminen ole keskittynyt pelkästään omaan yksikköönsä. DIMECCin Machine Learning Academy tarjoaa tämän ymmärryksen kasvattamiseen loistavan mahdollisuuden”, kertoo itsekin kurssille osallistuva Ponssen teknologiajohtaja Juha Inberg.

Digitalisointi ja teollinen internet muuttavat teollisuuden toimintaympäristöä nopeasti. Uudet digitaaliset ratkaisut ovat murtautumassa ulos teknologiasiiloista ja integroitumassa osaksi yritysten keskeisiä toimintoja, kuten tuotekehitystä, tuotantoa ja myyntiä. Tekoäly ja koneoppiminen eivät ole poikkeuksia.

”Tekoäly ja koneoppiminen ovat nousevia teemoja ja tarjoavat runsaasti uusia mahdollisuuksia yrityksille. Huomisen mahdollisuuksien ymmärtämiseksi on tärkeää, että työntekijöillä, jotka tuntevat yrityksen liiketoiminnan fundamentit, on käsitys tekoälystä ja sen mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Tällä hetkellä yrityksissä ei ole riittävästi osaamista ja tietotaitoa tekoälyn mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin liittyen, jotta pystyttäisiin laaja-alaisesti tunnistamaan tekoälyyn liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja käynnistämään kehitysaktiviteetteja mahdollisuuksien realisoimiseksi”, taustoittaa DIMECC Oy:n Vice President Essi Huttu valmistavan teollisuuden liiketoiminta- ja tuotekehityshenkilöstölle suunnatun koulutuksen tarvetta.

Yhteistyökumppanina koulutuskokonaisuuden toteutuksessa on Futurice Oy, jolla on runsaasti aikaisempaa kokemusta tekoälyn ja koneoppimisen koulutuksen tarjoamisesta useille eri kohderyhmille suunnittelijoista johtoryhmän edustajiin. Syksyn koulutuskokonaisuutta rahoittaa osallistuvien yritysten lisäksi ELY-keskukset.

”Meille ELY-keskuksissa on tärkeää olla rahoittamassa ja käynnistämässä uuden kasvun mahdollisuuksia yrityksille. Uskomme, että tekoäly ja koneoppiminen luovat Suomeen uutta vientiä ja uusia työpaikkoja. Haluamme olla tukemassa tätä muutosta”, kertovat syksyn pilottikokonaisuutta rahoittavien Uudenmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten Aku Seppälä ja Markku Koponen.

Seuraavat toteutukset keväällä 2019

Kiinnostus kurssia kohtaan on ollut suurta ja paikat ensimmäiselle toteutukselle varattiin heti. Suuren kysynnän vuoksi uusia toteutuksia on tarkoitus järjestää syksyllä järjestettävän pilotin jälkeen keväällä 2019.

”DIMECC tuo yhteen teollisuuden ja korkeakoulumaailman toimijat sekä ymmärryksen digitalisoituvan teollisuuden tarpeista. Meillä on tavoitteena luoda uudenlaista parhaiden osaajien yhdistämiseen perustuvaa valmennusta räätälöitynä toimialan ja yritysten tarpeisiin”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Essi Huttu, Vice President, DIMECC Oy, essi.huttu@dimecc.com, +358 40 840 9259

Åkerlundinkatu 8

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EET | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EET | Tiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EEST | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.