Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

Tekoäly edellyttää valmennusta: Valmistavaa teollisuuttaa alkaa kouluttaa DIMECC Oy, Suomen teollisuuden tärkein innovaatioekosysteemi.

Lehdistötiedote 21.6.2018 klo 10.00

Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujien ymmärrystä tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnassa. Koulutuskokonaisuuden jälkeen osallistujilla on ymmärrys koneoppimisen periaatteista ja metodeista, sekä kyvykkyys tunnistaa ja johtaa koneoppimisen hyödyntämiseen tähtääviä kehitysaktiviteetteja.

Tarve koulutukselle ilmi teollisuuden Intelligent Industry -ekosysteemissä

Tarve valmistavan teollisuuden koneoppimisen täydennyskoulutukselle nousi DIMECCin johtamassa Intelligent Industry -ekosysteemissä ja ensimmäinen kurssikokonaisuus toteutetaan osana ekosysteemin toimintaa. Koulutuksen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä ekosysteemin yritysosallistujien kanssa.

”Näemme, että tekoäly ja koneoppiminen tarjoavat merkittäviä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnallemme. Mahdollisuuksien realisoimiseksi on tärkeää, että yrityksen henkilöstöllä on laajasti ymmärrys tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista eikä osaaminen ole keskittynyt pelkästään omaan yksikköönsä. DIMECCin Machine Learning Academy tarjoaa tämän ymmärryksen kasvattamiseen loistavan mahdollisuuden”, kertoo itsekin kurssille osallistuva Ponssen teknologiajohtaja Juha Inberg.

Digitalisointi ja teollinen internet muuttavat teollisuuden toimintaympäristöä nopeasti. Uudet digitaaliset ratkaisut ovat murtautumassa ulos teknologiasiiloista ja integroitumassa osaksi yritysten keskeisiä toimintoja, kuten tuotekehitystä, tuotantoa ja myyntiä. Tekoäly ja koneoppiminen eivät ole poikkeuksia.

”Tekoäly ja koneoppiminen ovat nousevia teemoja ja tarjoavat runsaasti uusia mahdollisuuksia yrityksille. Huomisen mahdollisuuksien ymmärtämiseksi on tärkeää, että työntekijöillä, jotka tuntevat yrityksen liiketoiminnan fundamentit, on käsitys tekoälystä ja sen mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Tällä hetkellä yrityksissä ei ole riittävästi osaamista ja tietotaitoa tekoälyn mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin liittyen, jotta pystyttäisiin laaja-alaisesti tunnistamaan tekoälyyn liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja käynnistämään kehitysaktiviteetteja mahdollisuuksien realisoimiseksi”, taustoittaa DIMECC Oy:n Vice President Essi Huttu valmistavan teollisuuden liiketoiminta- ja tuotekehityshenkilöstölle suunnatun koulutuksen tarvetta.

Yhteistyökumppanina koulutuskokonaisuuden toteutuksessa on Futurice Oy, jolla on runsaasti aikaisempaa kokemusta tekoälyn ja koneoppimisen koulutuksen tarjoamisesta useille eri kohderyhmille suunnittelijoista johtoryhmän edustajiin. Syksyn koulutuskokonaisuutta rahoittaa osallistuvien yritysten lisäksi ELY-keskukset.

”Meille ELY-keskuksissa on tärkeää olla rahoittamassa ja käynnistämässä uuden kasvun mahdollisuuksia yrityksille. Uskomme, että tekoäly ja koneoppiminen luovat Suomeen uutta vientiä ja uusia työpaikkoja. Haluamme olla tukemassa tätä muutosta”, kertovat syksyn pilottikokonaisuutta rahoittavien Uudenmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten Aku Seppälä ja Markku Koponen.

Seuraavat toteutukset keväällä 2019

Kiinnostus kurssia kohtaan on ollut suurta ja paikat ensimmäiselle toteutukselle varattiin heti. Suuren kysynnän vuoksi uusia toteutuksia on tarkoitus järjestää syksyllä järjestettävän pilotin jälkeen keväällä 2019.

”DIMECC tuo yhteen teollisuuden ja korkeakoulumaailman toimijat sekä ymmärryksen digitalisoituvan teollisuuden tarpeista. Meillä on tavoitteena luoda uudenlaista parhaiden osaajien yhdistämiseen perustuvaa valmennusta räätälöitynä toimialan ja yritysten tarpeisiin”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Essi Huttu, Vice President, DIMECC Oy, essi.huttu@dimecc.com, +358 40 840 9259

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.