Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

Tekoäly edellyttää valmennusta: Valmistavaa teollisuuttaa alkaa kouluttaa DIMECC Oy, Suomen teollisuuden tärkein innovaatioekosysteemi.

Lehdistötiedote 21.6.2018 klo 10.00

Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujien ymmärrystä tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnassa. Koulutuskokonaisuuden jälkeen osallistujilla on ymmärrys koneoppimisen periaatteista ja metodeista, sekä kyvykkyys tunnistaa ja johtaa koneoppimisen hyödyntämiseen tähtääviä kehitysaktiviteetteja.

Tarve koulutukselle ilmi teollisuuden Intelligent Industry -ekosysteemissä

Tarve valmistavan teollisuuden koneoppimisen täydennyskoulutukselle nousi DIMECCin johtamassa Intelligent Industry -ekosysteemissä ja ensimmäinen kurssikokonaisuus toteutetaan osana ekosysteemin toimintaa. Koulutuksen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä ekosysteemin yritysosallistujien kanssa.

”Näemme, että tekoäly ja koneoppiminen tarjoavat merkittäviä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnallemme. Mahdollisuuksien realisoimiseksi on tärkeää, että yrityksen henkilöstöllä on laajasti ymmärrys tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista eikä osaaminen ole keskittynyt pelkästään omaan yksikköönsä. DIMECCin Machine Learning Academy tarjoaa tämän ymmärryksen kasvattamiseen loistavan mahdollisuuden”, kertoo itsekin kurssille osallistuva Ponssen teknologiajohtaja Juha Inberg.

Digitalisointi ja teollinen internet muuttavat teollisuuden toimintaympäristöä nopeasti. Uudet digitaaliset ratkaisut ovat murtautumassa ulos teknologiasiiloista ja integroitumassa osaksi yritysten keskeisiä toimintoja, kuten tuotekehitystä, tuotantoa ja myyntiä. Tekoäly ja koneoppiminen eivät ole poikkeuksia.

”Tekoäly ja koneoppiminen ovat nousevia teemoja ja tarjoavat runsaasti uusia mahdollisuuksia yrityksille. Huomisen mahdollisuuksien ymmärtämiseksi on tärkeää, että työntekijöillä, jotka tuntevat yrityksen liiketoiminnan fundamentit, on käsitys tekoälystä ja sen mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Tällä hetkellä yrityksissä ei ole riittävästi osaamista ja tietotaitoa tekoälyn mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin liittyen, jotta pystyttäisiin laaja-alaisesti tunnistamaan tekoälyyn liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja käynnistämään kehitysaktiviteetteja mahdollisuuksien realisoimiseksi”, taustoittaa DIMECC Oy:n Vice President Essi Huttu valmistavan teollisuuden liiketoiminta- ja tuotekehityshenkilöstölle suunnatun koulutuksen tarvetta.

Yhteistyökumppanina koulutuskokonaisuuden toteutuksessa on Futurice Oy, jolla on runsaasti aikaisempaa kokemusta tekoälyn ja koneoppimisen koulutuksen tarjoamisesta useille eri kohderyhmille suunnittelijoista johtoryhmän edustajiin. Syksyn koulutuskokonaisuutta rahoittaa osallistuvien yritysten lisäksi ELY-keskukset.

”Meille ELY-keskuksissa on tärkeää olla rahoittamassa ja käynnistämässä uuden kasvun mahdollisuuksia yrityksille. Uskomme, että tekoäly ja koneoppiminen luovat Suomeen uutta vientiä ja uusia työpaikkoja. Haluamme olla tukemassa tätä muutosta”, kertovat syksyn pilottikokonaisuutta rahoittavien Uudenmaan ja Pohjois-Savon ELY-keskusten Aku Seppälä ja Markku Koponen.

Seuraavat toteutukset keväällä 2019

Kiinnostus kurssia kohtaan on ollut suurta ja paikat ensimmäiselle toteutukselle varattiin heti. Suuren kysynnän vuoksi uusia toteutuksia on tarkoitus järjestää syksyllä järjestettävän pilotin jälkeen keväällä 2019.

”DIMECC tuo yhteen teollisuuden ja korkeakoulumaailman toimijat sekä ymmärryksen digitalisoituvan teollisuuden tarpeista. Meillä on tavoitteena luoda uudenlaista parhaiden osaajien yhdistämiseen perustuvaa valmennusta räätälöitynä toimialan ja yritysten tarpeisiin”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Essi Huttu, Vice President, DIMECC Oy, essi.huttu@dimecc.com, +358 40 840 9259

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.23.10.2018 11:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.