Tela: Työeläkevarojen kasvu jatkui - tuottoa lähes 5 miljardia kolmannella vuosineljänneksellä //Lisätty toinen kuva tiedotteeseen

Suomalaisten työeläkevaroja oli 209* miljardia euroa vuoden kolmannella neljänneksellä. Alkuvuoden nousujohteinen vire jatkui markkinoilla, ja etenkin korkosijoitukset lisäsivät tuottoja. Varojen määrä nousi lähes viisi miljardia euroa syyskuun loppuun mennessä.

//Lisätty kuva: Sijoitusvarojen ja -jakauman kehitys vuodesta 2004 lähtien.

Sijoitusvarojen reaalinen kokonaistuotto oli 8,2 prosenttia vuoden kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä. Reaalinen tuotto tarkoittaa tuottoa ilman inflaation vaikutusta. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

- Vaisun viime vuoden jälkeen tästä näyttäisi tulevan hyvä vuosi. Korkosijoitukset tuottivat edelleen poikkeuksellisen hyvin laskevan korkotason ansiosta. Lisäksi osakemarkkinan suotuisa kehitys ja erityisesti noteerattujen osakkeiden tuotot siivittivät varat kasvuun, sanoo Telan analyytikko Kimmo Koivurinne

Osakesijoitukset tuottivat keskimäärin 15,0 prosenttia, ja korkosijoitukset 5,2 prosenttia. Kiinteistösijoitukset tuottivat noin 3,6 prosenttia.

Keskuspankkien koron laskut tukivat osakemarkkinoita

- Keskuspankit palasivat löysemmän rahapolitiikan polulle kolmannen vuosineljänneksen aikana. Yhdysvaltain keskuspankki laski ohjauskorkoa heinä- ja syyskuussa. Koronlaskuilla on positiivinen vaikutus osakemarkkinoiden arvostustasoon, kertoo Kimmo Koivurinne.

- Syyskuun alkupuolella myös Euroopan Keskuspankki laski talletuskorkoa ja teki päätöksen velkakirjojen tukiostojen uudelleen aloittamisesta vielä tämän vuoden aikana.

Sijoitusjakauma ja alueelliset sijoitusosuudet lähes ennallaan

Sijoitusjakauman muutokset koko eläkealan omaisuuslajien suhteellisissa osuuksissa olivat kolmannen vuosineljänneksen aikana hyvin pieniä. Osake- ja osaketyyppisten sijoitusten osuus kasvoi noin yhden prosenttiyksikön 57 prosenttiin sijoitusvarallisuudesta, ja oli 116 miljardia.

Vastaavasti kiinteistösijoitusten osuus laski hieman, ja se oli 18 miljardia (8 prosenttia). Korkosijoitusten osuus pysyi lähes samana 72 miljardissa (35 prosenttia).

Työeläkevarojen alueelliset sijoitusosuudet pysyivät lähes entisellään. Varoista oli kolmannen vuosineljänneksen lopussa sijoitettuna euroalueen ulkopuolelle 58 prosenttia, Suomeen 24 prosenttia ja muulle euroalueelle 18 prosenttia.

Työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävät eläkemaksut eivät ole enää muutamaan vuoteen riittäneet kattamaan maksussa olevia eläkkeitä. Eläkkeistä katettiin viime vuonna eläkevaroilla ja niiden tuotoilla ennakkotietojen mukaan nettomääräisesti jo lähes kolme miljardia euroa. Tämä tehdään suunnitellusti, ja varat on mitoitettu tarkkojen laskelmien pohjalta riittämään eri ikäluokkien eläkkeisiin.

*) Varojen määrä on ilmoitettu aiemmasta poiketen kokonaislukuna koska olemme havainneet epätarkkuutta sijoitusvarojen tilastointiprosessissamme. Selvitämme syytä ja tarvittaessa tarkennamme lukuja myöhemmin, jolloin varojen kokonaismäärä ja suhteelliset osuudet jakaumassa voivat tarkentua. Tällöin päivitämme myös peruskuvasarjan sijoitusvarojen kehittymisestä verkkosivuillemme.

---

Eläkevaroja koskeva Telan tilastoanalyysi sisältää tiedot eläkevakuutusyhtiöiden, eläkekassojen, eläkesäätiöiden, Kelan toimihenkilöiden eläkerahaston, Kevan, Kirkon eläkerahaston, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen, Merimieseläkekassan, Suomen Pankin Eläkerahaston ja Valtion Eläkerahaston sijoitustoiminnasta. Tilastoissa on mukana vain lakisääteinen työeläketurva.

Analyysi sijoitusvarojen määristä ja kohdentumisesta löytyy kokonaisuudessaan Telan Sijoitusanalyysi-sivulta

//Lisätty kuva: Sijoitusvarojen ja -jakauman kehitys vuodesta 2004 lähtien.
Sijoitusjakauma Q3 2019
Alueelliset sijoitusosuudet Q3 2019

Tutkimus: Eläkeiän muutokset vaikuttavat eläköitymispäätökseen enemmän kuin kannustinmuutokset24.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työeläkejärjestelmää uudistettaessa keskeinen tavoite on ollut pidentää työuria. Eläkeuudistuksissa on pyritty pidentämään työuria nostamalla eläkeikää sekä rakentamalla työurien jatkamiseen liittyviä taloudellisia kannustimia ja erilaisia joustavia osa-aikaeläkejärjestelyjä. Todellisuudessa eläköitymispäätöksiin vaikuttaa eniten lakisääteinen eläkeikä. Vuoden 2005 eläkeuudistuksessa eläkeiän muutokset vaikuttivat selvästi enemmän kuin muutokset taloudellisissa kannustimissa. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen ja Työeläkevakuuttajat Telan tutkimusraportista.

Kutsu medialle: Tuore tutkimus selvittää, pitenevätkö työurat tuunaamalla eläkeikää ja osa-aikatyötä16.10.2019 07:00:00 EESTKutsu

Eläkeuudistuksissa voidaan muuttaa eläkeikää ja rakentaa erilaisia osa-aikaeläkejärjestelyjä työurien pidentämiseksi. Miten nämä keinot toimivat? Työeläkevakuuttajat Tela ja Palkansaajien tutkimuslaitos julkaisevat aiheesta tutkimuksen 24.10. Helsingin Musiikkitalossa. Median edustajat ovat tervetulleita seminaariin. Tutkimusraportti on saatavilla etukäteen embargolla.