Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä

Syntyvyys laskee Suomessa jo yhdeksättä vuotta peräkkäin. Samaan aikaan elinajanodote jatkaa kasvuaan. Millaisia haasteita väestön ikääntyminen merkitsee Suomelle? Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee?

Väestöliitto järjestää keskustelutilaisuuden Euroopan Japani – Kestävästi ikääntyvä Suomi keskiviikkona 6.11. klo 16:30-18:00 Balderin salissa Helsingissä.

Keskustelutilaisuudessa väestökehitystä tarkastellaan taloudellisesta, sosiaalis-kulttuurisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Miten kestävyyden kolme osa-aluetta vaikuttavat toisiinsa ja voidaanko ne saada tasapainoon tällä väestönkehityksellä?

Mukana keskustelussa on Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes. Siimes pohtii väestöteemaa sukupolvien välisen vuorovaikutuksen ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Miten väestön ikääntyminen muuttaa yhteiskuntaamme? Voiko se olla myös mahdollisuus? Eletäänkö Suomen työpaikoilla, kodeissa ja politiikassa kuplissa, joista puuttuu ymmärrys ja empatia eri elämänvaiheita kohtaan?

Muita keskustelijoita ovat valtiovarainministeriön talouspolitiikan koordinaattori Markus Sovala, Eläketurvakeskuksen ennustelaskentayksikön päällikkö Heikki Tikanmäki ja ajatushautomo Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Satu Lähteenoja. Sovala tarkastelee ikääntymisen vaikutuksia hyvinvointivaltion talouteen ja Tikanmäki erityisesti eläkkeiden rahoitukseen. Lähteenoja tuo keskusteluun ekologisen kestävyyden ja ilmastonmuutoksen näkökulmia.Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

Tilaisuus on Väestöliiton uuden väestöpoliittisen ohjelman valmisteluun liittyvän keskustelusarjan viimeinen osa. Tela on mukana ohjelman suunnittelussa.

Lisätietoa ja toimittajien ilmoittautumiset:
viestinnän suunnittelija Jenni Heino
jenni.heino@tela.fi

SOSTE ja Tela haastavat pohtimaan julkisen talouden pitkän aikavälin vaihtoehtoja27.4.2021 09:17:58 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Työeläkevakuuttajat Tela ovat aloittaneet yhteishankkeen, jossa joukko suomalaisia tutkijoita ja vaikuttajia pohtii väestöltään ikääntyvän Suomen yhteiskuntapolitiikan pidemmän aikavälin tavoitteita ja vaihtoehtoja. Mitä väestön ikääntyminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä julkisen palvelulupauksen kannalta? Miten Suomi pystyy sopeutumaan ja millaisia vaihtoehtoja siihen on? Luvassa on keskustelutilaisuuksia ja puheenvuoroja aina vuoden 2023 eduskuntavaaleihin saakka.

Tela: Pandemiasta huolimatta työeläkevarat kasvoivat 6 miljardia vuonna 20204.3.2021 11:15:19 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat 6 miljardilla vuonna 2020 koronaviruspandemiasta huolimatta. Loppuvuosi oli elpymistä pandemian viime keväänä aiheuttamasta laskusta. Varoja oli vuoden lopussa yhteensä 221 miljardia euroa. – Työeläkesijoituksille vuosi oli lopputulokseltaan kohtuullisen hyvä, kun ottaa huomioon koronan aiheuttaman suuren notkahduksen rahoitusmarkkinoilla sekä rajoitukset elinkeinoelämässä ja ihmisten arjessa, toteaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Tela: Työeläkevarat elpyivät syyskuun loppuun mennessä 16 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista20.11.2020 07:00:23 EET | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 6 miljardia euroa vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä. Yhteensä varat ehtivät nousta vuoden toisen ja kolmannen neljänneksen aikana noin 16 miljardia koronapandemian aiheuttamasta laskusta. Varoja oli syyskuun lopussa 210* miljardia. Varojen elpyminen johtui lähes täysin osakemarkkinoiden toipumisesta. – Koronan takia elämme edelleen epävarmuudessa, joka vaikuttaa työeläkevakuuttajien sijoituksiin. Rahoitusmarkkinoiden kehityksen rinnalla huomio kohdistuu yhä enemmän reaalitalouden näkymiin, kertoo Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä4.9.2020 09:59:28 EEST | Kutsu

Suomi on Euroopan nopeimmin ikääntyvä maa ja suurten väestöpoliittisten kysymysten edessä. Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee? Väestöliitto ja Työeläkevakuuttajat Tela järjestävät tiistaina 8. syyskuuta klo 11–12.30 keskustelutilaisuuden, jossa julkaistaan Väestöliiton Kestävän väestönkehityksen Suomi -raportti ja Väestöliiton väestöpoliittiset suositukset. Tela on ollut mukana raportin valmistelussa.

Tela: Työeläkevarat elpyivät loppukevään aikana 10 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista2.9.2020 08:23:18 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 10 miljardia euroa vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä. Varoja oli kesäkuun lopussa 204* miljardia. Eläkevarojen elpyminen koronaviruspandemian vaikutuksista oli pitkälti osakemarkkinoiden ansiota. Varojen nousu loppukevään aikana ei kuitenkaan kokonaan kuitannut vuoden ensimmäisen neljänneksen 22 miljardin laskua. Eläkevarojen, kuten koko yhteiskunnan, näkökulmasta eletään edelleen poikkeuksellista aikaa, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät loppuvuoden aikana ja pitkällä aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyysitoimintojen johtaja Minna Lehmuskero.

Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä31.8.2020 07:51:09 EEST | Kutsu