Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä

Mitkä piirteet tekevät suomalaisesta eläkejärjestelmästä hyvän? Mitkä tekijät haastavat sen kestävyyttä ja mitä niille pitäisi tehdä? Tanskalainen eläkeasiantuntija, professori Torben M. Andersen on tehnyt Eläketurvakeskuksen tilaamana arvion Suomen eläkejärjestelmästä. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes kommentoi arviota webinaarissa perjantaina 17.9.

Eläketurvakeskus järjestää perjantaina 17.9. klo 10.30–12 webinaarin, jossa Andersen esittelee Suomen eläkejärjestelmää koskevan arvionsa tulokset. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes on kutsuttu kommentoimaan arviota. Siimes kommentoi tuloksia muun muassa sukupolvien välisen tulonjaon näkökulmasta. Vanhuuseläkeikä on Suomessa sidottu elinajanodotteeseen. Millä muilla tavoilla eläkejärjestelmässä voidaan vastata väestön ikääntymisen haasteeseen? Mitä tekijöitä silloin pitää ottaa huomioon?

Tilaisuudessa arvion toisena kommentoijana on Helsingin kauppakorkeakoulun professori Niku Määttänen. Puhujina ovat myös Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto ja johtaja Jaakko Kiander.

Webinaari on englanninkielinen. Raportti on jatkumoa Eläketurvakeskuksen tilaamille kansainvälisille riippumattomille arvioille. Vuonna 2005 järjestelmää arvioi Axel Börsch-Supan ja vuonna 2013 Nicholas Barr ja Keith Ambachtsheer.

Ohjelma, lisätietoa ja ilmoittautumiset Eläketurvakeskuksen sivuilla:

Lisätietoa Telan kommenttipuheenvuorosta:

viestintäpäällikkö Jenni Heino, p. 040 1704656, jenni.heino@tela.fi

Suvi-Anne Siimes, p. 0400 414 303, suvi-anne.siimes@tela.fi

Telan Siimes: Eläkejärjestelmän pitkäjänteiselle ja vastuulliselle kehittämiselle on tarvetta17.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Työeläkkeiden rahoitukseen on syntymässä pitemmällä aikavälillä vajausta, joka johtuu 2010-luvulla laskeneesta syntyvyydestä. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes yhtyy suomalaista eläkejärjestelmää arvioineen professori Torben M. Andersenin näkemyksiin: Työeläkkeiden rahoitushaaste ei ole välittömiä ratkaisuja vaativa ongelma, ja eläkejärjestelmälle on juuri siksi tärkeää laatia pitkän tähtäimen uudistussuunnitelma.

Telan vlogi: Kuinka suuri potti kertyy tulevaisuudessa maksettavista eläkkeistä ja pitäisikö siitä olla huolissaan?1.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuudessa maksettavista jo karttuneista työeläkkeistä kertyy laskentatavasta riippuen 700–800 miljardin eläkevastuut. Niitä mitattaessa on olennaista ottaa tarkasteluun myös eläkejärjestelmän tulevat tulot eli eläkerahastot ja niiden tuotot sekä eläkemaksut, sanovat Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne tuoreessa vlogissaan.

Työeläkealan it-kulut kääntyivät laskuun vuonna 202021.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 238 miljoonaa euroa. Vuoteen 2019 verrattuna it-kulut laskivat reilut 4 prosenttia (10,8 miljoonaa euroa). Yksi syy kulujen laskuun oli se, että tulorekisterihankkeesta ei enää aiheutunut kuluja samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuneet kulut kohdistuivat pääosin vuosille 2018–2019.