Telan Siimes: Yrittäjien eläketurvan parantaminen edellyttää myös lakimuutoksia

Finanssivalvonta on julkaissut oman teema-arvionsa Yrittäjän eläkelain eli YELin mukaisen vakuutuksen toimeenpanosta. Työn alla on parhaillaan myös yrittäjien työeläketurvan kehittäminen sosiaali- ja terveysministeriössä.

Niin Finanssivalvonnan arviossa kuin ministeriön työryhmän parissa on tunnistettu YEL:iin liittyviksi keskeisiksi ongelmiksi yrittäjien työtulon määrittely sekä niin sanottu alivakuuttaminen. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes tunnistaa YEL:in toimeenpanon kipukohdat, mutta muistuttaa asian korjaamisen edellyttävän myös lakimuutoksia.

– Laissa tulisi mielestämme säätää nykyistä täsmällisemmin työtulon määrittelystä ja sen tason arvioinnista. Lisäksi työtulon tasoa tulisi seurata nykyistä useammin yritystoiminnan jatkuessa. Tämä parantaisi yrittäjien ja vakuuttajien oikeusturvaa ja varmistaisi samalla, ettei alivakuuttamisen ongelmaa pääsisi syntymään, Siimes sanoo.

Yrittäjän työtulo on keskeinen elementti yrittäjän eläketurvan muodostumisessa: sekä eläketurvan taso että työeläkemaksut määräytyvät sen perusteella. Lain mukaan työeläkevakuuttaja vahvistaa yrittäjälle vakuutuksen alkaessa yrittäjän työpanosta vastaavan vuotuisen työtulon. Työtulon tulee vastata sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavaa työtä tekevälle työntekijälle. Työtulolle on laissa määritellyt ala- ja ylärajat.

Alivakuuttamisesta on kyse silloin, kun yrittäjä määrittelee työtulonsa liian alhaiseksi suhteessa todelliseen työpanokseensa. Tällöin sekä yrittäjän työeläke että muut sosiaalietuudet jäävät liian pieniksi. Alivakuuttamisen ongelmaan voitaisiin parhaiten vaikuttaa lainsäädäntömuutoksien avulla.

Työtulon alarajan laskeminen olisi vastaus työelämän murrokseen

Työeläkealan mielestä yrittäjien työtulon alarajaa tulisi laskea nykyisestä. Tällä tavoin vakuutuksen piiriin saataisiin kaikki yrittäjän asemassa tehty työ.

– Nykyinen eläkelainsäädäntö ei täysin tunnista työelämän murrosta, johon kuuluvat viime aikoina yleistyneet laskutuspalveluyritysten ja alustatalouden piirissä yrittäjänä tehty työ. Yrittäjien työtulon alarajan lasku toisi myös näissä ympäristöissä tehdyn yrittäjän työn eläkevakuutuksen piiriin ja siten parantaisi yrittäjien sosiaaliturvaa, Siimes huomauttaa.

On myös tärkeää, että lainsäädäntö kohtelee kaikkia yrittäjiä yhdenvertaisesti, sanoo Siimes.

***

Tela on mukana sosiaali- ja terveysministeriön alaisessa yrittäjien työeläketurvan kehittämistä valmistelevassa työryhmässä, jonka tehtävänä on selvittää keinoja yrittäjän eläketurvan kehittämiseen hallitusohjelman mukaisesti. Selvitystyötä jatketaan edellisellä hallituskaudella työskennelleen yrittäjän työeläketurvan kehittämistä selvittäneen työryhmän raportin pohjalta. Tela oli mukana myös tässä vuosina 2017–2019 toimineessa työryhmässä.

Työeläkevakuuttajat Tela on kaikkien Suomessa toimivien työeläkevakuuttajien edunvalvontajärjestö. Telan jäseninä ovat kaikki lakisääteistä työeläketurvaa hoitavat työeläkevakuuttajat.

Työeläkealan it-kulut kääntyivät laskuun vuonna 202021.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 238 miljoonaa euroa. Vuoteen 2019 verrattuna it-kulut laskivat reilut 4 prosenttia (10,8 miljoonaa euroa). Yksi syy kulujen laskuun oli se, että tulorekisterihankkeesta ei enää aiheutunut kuluja samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuneet kulut kohdistuivat pääosin vuosille 2018–2019.

Telan vlogi: Voiko työeläkerahastojen tuottoja parantaa nostamalla riskitasoa?21.5.2021 15:41:54 EEST | Tiedote

Voiko suomalaisten työeläkevakuuttajien sijoitustuottoja parantaa nostamalla sijoitusten riskitasoa ja mitä kaikkea se merkitsee? Uudessa Eläke is out there -videoblogissa Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne jalkautuvat maastoon tutkimaan ja pohtimaan työeläkealan ajankohtaisia aiheita. Pilottijaksossa Pelkonen ja Koivurinne käsittelevät työeläkerahastojen tuottojen parantamisesta käytävää keskustelua kotimaassa ja maailmalla.

SOSTE ja Tela haastavat pohtimaan julkisen talouden pitkän aikavälin vaihtoehtoja27.4.2021 09:17:58 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Työeläkevakuuttajat Tela ovat aloittaneet yhteishankkeen, jossa joukko suomalaisia tutkijoita ja vaikuttajia pohtii väestöltään ikääntyvän Suomen yhteiskuntapolitiikan pidemmän aikavälin tavoitteita ja vaihtoehtoja. Mitä väestön ikääntyminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä julkisen palvelulupauksen kannalta? Miten Suomi pystyy sopeutumaan ja millaisia vaihtoehtoja siihen on? Luvassa on keskustelutilaisuuksia ja puheenvuoroja aina vuoden 2023 eduskuntavaaleihin saakka.