Teollisuuden kilpailukykyä heikentävistä polttoaineverojen korotuksista on luovuttava

Uusi hallitus on kaavaillut polttoaineveroihin poikkeuksellisen suuria korotuksia. Niiden kustannusvaikutus suomalaiselle metsäteollisuudelle olisi vuositasolla yli kaksinkertainen verrattuna kahdella edellisellä hallituskaudella tehtyihin korotuksiin. Ehdotus on epävakaat talousnäkymät huomioon ottaen huonosti harkittu ja heikentää toteutuessaan teollisuuden kilpailukykyä.

Polttoainekustannusten osuus tiekuljetuskustannuksista on yli viidennes, ja dieselpolttoaineen verotus Suomessa on jo nyt Euroopan kireimpiä. Myös metsätyökoneissa käytettävän kevyen polttoöljyn verotasoa on vuosien mittaan nostettu.

- Polttoaineveroihin tehtiin kahden aiemman hallituskauden aikana korotuksia, joiden vaikutus metsäteollisuuteen vaihteli vuositasolla nollan ja kymmenen miljoonan euron välillä. Nyt suunnitellut korotukset lisäisivät toteutuessaan metsäteollisuuden kustannuksia jopa 24 miljoonalla eurolla vuodessa, toteaa Metsäteollisuus ry:n johtaja Jyrki Peisa.

Logistiikan kustannustehokkuus on metsäteollisuudelle keskeinen kilpailukykytekijä. Pitkät etäisyydet markkinoille ja ohuet kuljetusvirrat Suomessa nostavat metsäteollisuuden logistiikkakustannuksia verrattuna keskeisiin kilpailijamaihin. Tiekuljetukset ovat toimialalle välttämättömiä, ja niiden osuus alan kuljetuksista Suomen sisällä on noin 75 prosenttia.

- Metsäteollisuus odottaa hallitukselta budjettiriihessä päätöksiä siitä, että suunnitelluista polttoaineverojen korotuksista luovutaan eikä teollisuuden kustannuskilpailukykyä heikennetä. Toivomme myös, että hallitusohjelmaan kirjattu 300 miljoonan euron vuotuinen lisärahoitus liikenneväylien kunnossapitoon toteutuu, Peisa korostaa.

Jyrki Peisa, johtaja, p. 050 364 0836, jyrki.peisa@forestindustries.fi
Outi Nietola, logistiikkapäällikkö, p. 040 194 4776, outi.nietola@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden tuotantomäärät kääntyivät laskuun – vain sellun tuotanto kasvoi vuoden alkupuoliskolla2.8.2019 09:49:03 EESTTiedote

Metsäteollisuuden päätuoteryhmistä ainoastaan sellun tuotanto kasvoi tammi–kesäkuussa viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärien lasku jatkui toisella vuosineljänneksellä, ja vuoden alkupuoliskon tuotantomäärät jäivät viimevuotisista. Huhti–kesäkuussa myös sahatavaran tuotanto kääntyi laskuun, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastoista.

Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa3.6.2019 12:33:20 EESTTiedote

Syntymässä oleva hallitus näyttää tänään julkistetulla ohjelmallaan kääntävän suomalaisen metsäteollisuuden kustannukset nousuun. Tämä heikentää teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä ja katkaisee kahden edellisen hallituksen päätösten toimintaympäristöä vahvistaneen kehityksen. Hallitusohjelman metsälinjaukset ovat maltillisia, mutta aikaistettu hiilineutraalisuustavoite voi uhata ilmastomyönteisiä tuotteita valmistavan metsäteollisuuden näkymää tulevaan.