Teollisuuden kilpailukykyä heikentävistä polttoaineverojen korotuksista on luovuttava

Uusi hallitus on kaavaillut polttoaineveroihin poikkeuksellisen suuria korotuksia. Niiden kustannusvaikutus suomalaiselle metsäteollisuudelle olisi vuositasolla yli kaksinkertainen verrattuna kahdella edellisellä hallituskaudella tehtyihin korotuksiin. Ehdotus on epävakaat talousnäkymät huomioon ottaen huonosti harkittu ja heikentää toteutuessaan teollisuuden kilpailukykyä.

Polttoainekustannusten osuus tiekuljetuskustannuksista on yli viidennes, ja dieselpolttoaineen verotus Suomessa on jo nyt Euroopan kireimpiä. Myös metsätyökoneissa käytettävän kevyen polttoöljyn verotasoa on vuosien mittaan nostettu.

- Polttoaineveroihin tehtiin kahden aiemman hallituskauden aikana korotuksia, joiden vaikutus metsäteollisuuteen vaihteli vuositasolla nollan ja kymmenen miljoonan euron välillä. Nyt suunnitellut korotukset lisäisivät toteutuessaan metsäteollisuuden kustannuksia jopa 24 miljoonalla eurolla vuodessa, toteaa Metsäteollisuus ry:n johtaja Jyrki Peisa.

Logistiikan kustannustehokkuus on metsäteollisuudelle keskeinen kilpailukykytekijä. Pitkät etäisyydet markkinoille ja ohuet kuljetusvirrat Suomessa nostavat metsäteollisuuden logistiikkakustannuksia verrattuna keskeisiin kilpailijamaihin. Tiekuljetukset ovat toimialalle välttämättömiä, ja niiden osuus alan kuljetuksista Suomen sisällä on noin 75 prosenttia.

- Metsäteollisuus odottaa hallitukselta budjettiriihessä päätöksiä siitä, että suunnitelluista polttoaineverojen korotuksista luovutaan eikä teollisuuden kustannuskilpailukykyä heikennetä. Toivomme myös, että hallitusohjelmaan kirjattu 300 miljoonan euron vuotuinen lisärahoitus liikenneväylien kunnossapitoon toteutuu, Peisa korostaa.

Jyrki Peisa, johtaja, p. 050 364 0836, jyrki.peisa@forestindustries.fi
Outi Nietola, logistiikkapäällikkö, p. 040 194 4776, outi.nietola@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta alkoivat8.10.2019 13:01:00 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto aloittivat tiistaina 8. lokakuuta neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piirissä on noin 10 000 työntekijää. Lisätietoja: Teollisuusliiton sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563 Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäk