Teollisuusliitto lopetti mekaanisen metsäteollisuuden työehtoneuvottelut ennen sopimuskauden päättymistä

Teollisuusliitto ry on ilmoittanut päättävänsä neuvottelut Metsäteollisuus ry:n kanssa mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta. Neuvottelut päättyvät yli viikko ennen sopimuskauden päättymistä ja kesken osapuolten yhdessä aikatauluttamaa neuvotteluprosessia.

Menettely on poikkeuksellinen ja kertoo siitä, että työntekijäpuoli ei aidosti ja yhteistyössä tavoitellut sopimusta.

Teollisuusliitto ilmoittaa pääasialliseksi syyksi neuvottelujen lopettamiselle sen, ettei sen vaatimuksessa työajan lyhentämisestä ole edetty. Metsäteollisuus ry pitää sopimusjärjestelmän kannalta valitettavana sitä, että ammattiliitto on pitänyt neuvottelujen kynnyskysymyksenä yhdessä sovittujen työehtojen purkamista.

– Kilpailukykysopimuksen työtunnit ovat työehtosopimuksessa säännöllistä työaikaa, ja ne on vasta muutama vuosi sitten yhdessä sovittu kilpailukyvyn turvaamiseksi. Niiden merkitys on alalla erityisen huomattava, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo.

Metsäteollisuus ry pitää sopimisen jarruttamista valitettavana, sillä neuvottelupöydässä on kuitenkin ratkaistavana yhteinen ongelma.

–On myös työntekijöiden edun mukaista, että saamme yhdessä aikaan työehtosopimukset, jotka parantavat suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä, Lehtonen jatkaa.

Kustannuskilpailukyky nousee ratkaisevaksi, koska talous- ja suhdannetilanne on heikentynyt. Globaalin kysynnän vaimeneminen kiristää kansainvälistä kilpailua. Työajan lyhentäminen heikentäisi suomalaisten sahojen ja vaneritehtaiden kustannuskilpailukykyä entisestään.

Suomalaiset sahat ja vaneritehtaat kilpailevat markkinoista huomattavasti alhaisemman kustannustason ja pidemmän työajan alueiden, kuten Baltian, Puolan ja Venäjän, tuotannon kanssa. Esimerkiksi Viroon verrattuna työvoimakustannukset ovat Suomen vaneritehtailla noin kolminkertaiset.

Koska työvoimakustannukset korkeat, tulisi mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimusten mahdollistaa mahdollisimman tehokas tuotannon ja työajan järjestäminen. Tehtaiden kilpailukykyä voitaisiin parantaa esimerkiksi lisäämällä mahdollisuuksia tehtaiden käyntiasteiden nostamiseen sekä sujuvoittamalla lomien sijoittelua.

Metsäteollisuus ry:n ja Teollisuusliiton nykyiset työehtosopimukset päättyvät 30. marraskuuta 2019.

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585

Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

_______________________________________________________________________

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.