Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Cecilia Damström. Kuva: Ville Juurikkala
Cecilia Damströmin teosten esitysten syyskausi alkaa perjantaina 19.8. Joensuun Joen yö -tapahtumasta, jossa soi orkesteriteos Lucrum Joensuun kaupunginorkesterin esittämänä. Lauantaina 20.8. Tampereen valtaavalla Tampering Festivalilla Tampering Ensemble tulkitsee Damströmin teoksen Nisus. "Musiikin Greta Thunbergiksi" sanottu säveltäjä ottaa kaikkien teostensa kautta rohkeasti kantaa ilmastonmuutokseen, kulutukseen, mielenterveys- ja tasa-arvokysymyksiin.

– Lucrum on teos joka on saanut inspiraationsa ahneudesta, joka on yksi seitsemästä kuolemansynnistä. Koen että ahneus on nykymaailmassa suuri ongelma. Jousitrioni Nisus taas on omistettu kaikille mielenterveysongelmista kärsiville. Musiikillani haluan tuoda esiin, että ne jotka kärsivät, eivät ole yksin, Cecilia Damström avaa teostensa lähtökohtia.

Viittä kieltä sujuvasti puhuvan ja kansainvälisesti aktiivisen Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Oopperan tilanneen sinfoniaorkesterin päävierailijan, kapellimestari Ville Matvejeffin johtamassa konsertissa kuullaan lisäksi Sergei Prokofjevin Pianokonsertto nro 3 ja Jean Sibeliuksen 5. sinfonia. Konsertti radioidaan suorana Ruotsin radion P2-kanavalla.

– Wasteland on musiikillisesti mielipuolisin teos, jonka olen tähän päivään mennessä säveltänyt, oma “Kevätuhrini”. Tällä teoksella haluan saada ihmiset ymmärtämään, että jos meillä on “varaa” kuluttaa, meillä täytyy olla myös varaa huolehtia jätteestä, jota väistämättä tuotamme, Cecilia Damström muistuttaa.

Tietoa Lucrumista sekä äänite:
Linkki konserttiin:

Tietoa Nisuksesta sekä äänite:

Tietoa Wastelandista:
Linkki konserttiin:

Lue tuore juttu Cecilia Damströmistä elokuun 2022 Rondo Classic -lehdestä.

Linkki Cecilia Damströmin Psychedelic-teokseen pianisti Reetamaria Rajalan 23.7. 2022 julkaistulla albumilla Silence – Minimalist Piano Music from Finland and Sweden

Lisätiedot, haastattelut:
Milla Palovaara

Cecilia Damström. Kuva: Ville Juurikkala

Viimeinen maistiainen 14.10. ilmestyvältä Tuomo & Markus: Game Changing -albumilta julki tänään – Love Coming Down on Verneri Pohjolan haikean trumpetin saattelema antirakkauslaulu23.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Tuomo ja Markus -voimaduon uusi kappale Love Coming Down on julkaistu tänään. Viimeisen ja neljännen tulevalta Game Changing -levyltä (14.10. Grandpop Records) lohkaistun singlen tarina osuu ajan henkeen. Verneri Pohjolan jazzahtavien trumpettisoolojen kuljettama kappale pohtii esimerkiksi #metoo-kysymyksiä ja kyseenalaistaa rakkauden pyyteettömyyttä.

Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa15.9.2022 12:35:02 EEST | Tiedote

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.

Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti12.9.2022 12:27:47 EEST | Tiedote

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin uusi albumi Believe It Or Not on suomalaisten sielunveljien tribuutti vanhan liiton gospelille2.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin odotettu soul-gospel-levy Believe It Or Not (Stupido Records) on julkaistu tänään CD- ja vinyyliformaateissa sekä suoratoistopalveluissa. Albumi sisältää 11 rakkaudella valittua sävellystä Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin rouheina tulkintoina. Mukana tekijöinä ovat traditionaalisten biisien lisäksi muun muassa Link Wray, Ray Charles, J.W. Johnson sekä Tom Waits. Levyllä kuullaan myös yksi Tuomari Nurmion alias Judge Bonen ja yksi Knucklebone Oscarin kirjoittama originaali.